Gå til innhold
Arkivverket

[#2751] Jessine Byberg , født i Stavanger ca.1765


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg prøver igjen. Er der noen i dette langstragte landet som har noen opplysninger om hvem denne Jessine Byberg var?Hun giftet seg 27.10.1794 med Lars Mathiasson hille , fra Hilde gård i Indvik.De bodde bl.a. i Lærdal og Fresvik.Hun dør i Fresvik i 1816.Håper noen kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Rune Thorstensen

Takk skal du ha for svaret Ket.Jeg har nok som du antyder funnet svaret på spørsmålet mitt, men det var en interessant link. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest arne kvitrud

Etter Axel Kielland: Stavanger Borgerbog, side 134 var Jens Jonsen Byberg sønn av Jon Jenssen Byberg og Anna Nilsdatter. Han er døpt 25.4.1725, borger 8.1.1750 i Stavanger som gullsmed og død 15.11.1787. Han ble gift i Håland 30.6.1748 med Lene Pedersdatter Høyer datter av borger Peder Kortsen Høyer og Anna Margrete Smith. Hun ble døpt 5.12.1723 og ble gravlagt 30.7.1784.Jens Jonsen Byberg bodde i Kirkegaten 26 i Stavanger i 1757-1787 - http://home.online.no/~akvitrud/Huseiere.htm. Det kan være at han bodde der allerede i 1749.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest arne kvitrud

Jeg har kommet litt videre!Jens Jonsen Byberg kom til Kirkegaten 26 i 1748: 7.10.1748 (SAS, Pantebok for Stavanger 1746-1760, side 26) skjøtet Ole Kristensen Viborg til Jens Jonsen Byberg, som hans kjæreste Ingeborg Knutsdatter Vestly hadde etter sin avdøde mann Ole Jonsen Lind skifte 24.9.1740. Hus, grunn og hagegrunn mellom Klaus Luths påboende hus i nord og Jens Sandals iboende hus tvers over gate i sør. Årlig grunnleie til kongen 20 skilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Arne.Takk for et nytt interessant bidrag i debatten om Jessine Byberg og hennes opphav.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.