Gå til innhold
Arkivverket

[#2756] Svanberg - Sandefjord/Oslo


Gjest Kristian Hunskaar
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

For noen venner prøver jeg å finne ut hvem Albert Aleksander Svanberg, f. 29/10-1893 i Kristiania var. Faren heter Albert Martin Svanberg og moren Helene (?). De kom til Sandefjord før 1908.Jeg finner dem ikke i folketellingene for 1900, verken hos DA eller RHD. Gjør noen andre?Jeg finner imidlertid Alexander Svanberg, f. 1824 i Aremark i Arendal 1865 (DA) og Kristiania 1875 (RHD). Dette kunne jo være en passende bestefar, men i barneflokken finnes ingen Albert Martin Svanberg.Noen som vet noe??NB! Det finnes en familie Svanberg i Sandar/Sandefjord 1875 og 1900. Disse har ikke noe med de jeg er på jakt etter, men denne familien ser også ut til å komme fra Aremark, så kanskje er det en sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Hei Kristian. Du har kanskje fått svar på dette før, men jeg mener å ha overhørt en gang at slektshistorielagets forhenværende leder Helge Olsens kone var i familie med slekten Svanberg. Nettop fordi jeg da nevnte for ham at det tidlig på 30-tallet var en brusfabrikant Svanberg i Tønsberg. Jeg har bilde av han hjemme. Men Helge visste ikke noe om han tror jeg.Jeg mener at han hadde gjort en del på denne slekta. Kan selvfølgelig ta feil, men det er ikke så mange Svane-slekter i Norge vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Når man ikke finner noen er det bare å lete etter 'skrive-leifer' og alternative etternavn (patr.).Her ble det begge deler, og jeg skjønner godt at du ikke fant dem, for det er vel de du leter etter? Familien Johansen bosatt i 'Vestre Gade 249b' i Sandefjord. Albert har 1888 oppgitt som fødselsår med spørsmålstegn etter.Albert Martin Johansen m b hf g Arbejder grovarbeider 1849 Westa Sanneherre JLAnne Helene Andriasen k b hm g Hustru 1853 Buer Sanneherre JLAlbert Alxsander Johansen m b s ug Søn 1888?? Westa Sanneherre JLAnton %Alxander?% Johansen m b s ug Søn 1896 Westa Sanneherre JLChristinius Johansen m b s ug Søn 10199 Westa Sanneherre JLLenkeSvanberg kan jo være svenskt fra starten av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Heisann, og takk for oppmerksomheten.Jeg fant ut litt mer om dette i løpet av ei hektisk uke på Riksarkivet i januar for tre år siden, men kom vel ikke helt til bunns i saken. Det jeg vet er at Svanberg har sitt opphav i Sverige, via Aremark. Jeg traff en mann på Hedrum bygdetun sommeren 2000 som hadde oversikt over dette. Han fikk adressen min og skulle sende meg det han hadde, men det må han ha glemt, for jeg har ikke fått noe. Navnet hans har jeg fortrengt - kan det være han du nevner, Torbjørn?Angående familien du viser til, Nina, så husker jeg at jeg var innom den. Jeg tror faktisk ikke det er rett familie; jeg fant nemlig etter hvert en Albert Martin Svanberg, f. 25/2-1874 i Sandar, og jeg antar det er han som er far til 'min' Albert Alexander i 1893.Men dåpen til Albert Alexander Svanberg, f. 29/10-1893 i Kristiania, mangler jeg ennå......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Hei Kristian. Det høres jo ganske trolig ut at det er denne personen du har møtt på bygdetunet, for han sa han ikke kjente noen andre som forsket på denne slekta i Vestfold, da jeg snakket med ham om det for en seks/syv år siden. Det er lurt å kontakte ham. Han har sikkert glemt det fordi han har hatt en del ting som har opptatt tida hans i det siste åra. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.