Gå til innhold
Arkivverket

[#2759] Hvor kan jeg finne hans far? ( og kone )


Gjest Rolf Aas
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Aas

Jeg søker etter far til Rønnik Jonssen, antagelig født i 1721 i Sauherad. I folketellingen for 1801 under Gjerpen i Telemark, står han oppført som "mannens fader" og enkemann 1ste gang, og var 80 år. Sønnens navn er Ole Rønniksen, og derfra vet jeg det meste. Kirkebøkene i Sauherad er vistnok gått tapt i brann, så der er ingen hjelp, og i folketellingen for 1660 har jeg ikke funnet noe.Kan noen hjelpe?M.V.HRolf Aas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hei Rolf;om du søker etter personer med etternavn som begynner på hhv "røn" og "ryn", vil du se at i tillegg til Ole Rønniksen er det ytterligere tre husmenn i Luksefjell med dette farsnavnet. En av dem heter Jon Rønniksen, og må utvilsomt være Rønniks sønn, men også de to andre er "i rette alderen" til å være hans sønner. Har vi med en Rønnik-klan av husmenn å gjøre?Hilsen Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

I følge oversikten til Riksarkivet, begynner kirkebøkene i Sauherad i 1649. Det virker som de er temmelig komplette. Oversikten finner du her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Takk til Ketil for den opplysningen, for nå har jeg vært i kirkebøkene for Sauherad. Jeg finner Rønnich Jonsen/Hougedal med følgende barn til dåpen 1740-66:Anne, dpt. 3/9-1747Christenze, dpt. 8/6-1749Kari, dpt. 12/4-1751, begr. 22/2-1755Børthe, dpt. 24/6-1753Kari, dpt. 29/2-1756Ole, dpt. 30/9-1759Groe, dpt. 23/10-1763Opplysningene er hentet fra noen lister sist i boka som presten kalte "Extract"er over døpte, døde osv. Mer fyldige opplysninger fås tidligere i boka der også moren og fadderne var ført inn. Dette var vanskeligere å tyde, men jeg er temmelig sikker på at moren heter Berte Andersdatter. Rønnik sies jo 1801 å være "enkemand 1te gang", så vi må anta at dette er hans eneste kone. Det eneste rare var at moren til Børte (dpt. 1753) så ut til å hete Anne Halvorsdatter. Det kan være at jeg har tolket kirkeboka feil eller at presten har vært på jordet!Rønnik og Berte fikk ikke barn i Sauherad 1740-46 og er heller ikke gift der i samme periode. Det tyder på at en, sannsynligvis hun, eller begge, ikke er fra Sauherad opprinnelig. Ettersom Haugedal ligger nær Gjerpen, og siden er overført dit, er kanskje Gjerpen det beste tipset. Dermed er det ikke noe i veien for at de også er foreldre til de tre Rønniksen'ene Anders, Jon og Hans som bor i Luksefjell i 1801. De virker å være født i første halvdel av 1740-tallet, og passer da fint inn i den store ungeflokken. Vi får da også oppkalling av farfar og morfar. Legg også merke til at både Jon og Anders har døtre som heter Berte.Manntallet 1701 er for øvrig gått tapt for dette området, så der kan man ikke lete etter mulig opphav. Derimot er ekstraskatten 1762-72 bevart, så der kan man forhåpentligvis få konstantert at Rønnik og Berte hadde ytterligere minst tre sønner.Hilsen Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Bekreftelser på alt dette samt mer til har nettopp kommet meg i hende fra Gard Strøm i Gjerpen. Ringer deg i kveld Rolf!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.