Gå til innhold
Arkivverket

[#2762] Pingsen og Phingsten - er det samme navn/familie?


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Johan Friderich Pingsen er født i Altona i 1739 og han ble inrullert i 1766 da han hadde reist 14 år på atskillige farvann. Han giftet seg 1770 med Anne Cathrine Westphael (1747-1810) og jeg har en del av hennes forfedre.Det jeg lurer på er om f.eks. Kjøpmann Jørgen Wilhelm Phingsten kan være i slekt med Pingsen (Ping og Pengsen er visst også varianter). Kjøpmannen varfødt i Bremen og fikk borgerbrev i Bergen 22.6.1728.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

Rent impresjonistisk ville jeg si at Pfingsten var det “rette” navnet — i hvert fall er dette et ganske vanlig navn i Tyskland. Nå blir jo den anlydende pf som man finner i skriftlig standardtysk på nordtysk uttalt [f] og på hollandsk [p], mens man f.eks. i allemannisk i Sveits — og for så vidt også lenger nord — faktisk uttaler affrikaten.Å uttale Pfingsten annet enn [fingsten] er altså som oftest hyperkorrekt. Phingsten kan videre synes å være en “korrekt” uttale av navnet — dvs uttalt [f] skrevet som ph — mens Pingsen, etc kan være norske tillempninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.