Gå til innhold
Arkivverket

[#2765] Slekt som heter Bay?


Gjest Jarleif Nordheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Sjåvik

Mange takk, Jens. Jeg har lest gjennom den debatten du henviste til og det var svært lærerikt. Min venn blir nok litt skuffet, men han er ingeniør av yrke og setter pris på fakta!Best hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Jeg tror at O.Delphin Amundsen har bommet litt på Maria Elisabet Bays ekteskap og skifter.Hun gift 1. 1725 Nykirken med Simon Larsen Savland fra Naustdal,skifte 21/61738.(forøvrig en helt annen person enn Simon Jøde))Gift 2 1738 i Domkirken med Daniel Holgersen som vel var gift 1.gang 1723 i Domkirken.Skifte etter Daniel 14/6 1747,diverse søsken i Førde er arvinger.Så gift 3.gang med en ny enkemann,1750 i Nykirken Lars Paulsen,han gift 1.gang før 1719,kanskje 1716i Domkirken med Marta Larsdtr.De døper barn mellom 1719 og 1730 i Domkirken. Skifte etter Marta Larsdtr 15/6-1747. Deres barn er arvinger,nemlig Lars myndig og skredder,Paul parykkmaker,Rasmus 23år parykkarbeider i Arendal og Anna. 11/4-1760 holdes skifte etter Lars Paulsen,enken nevnt som Maria Elisabet.Barna er da Lars mesterskredder, sal.Pauls datter Marta 7 år og Anna Margrete, gift med Hieronimus Schrøder(parykkmaker, gift 1760 i Nykirken),åpenbart Lars barn av første ekteskap, Rasmus må være død mellom 47 og 60.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Lorentz Bay

Hej Irene.Jeg har set på dine oplysninger. Du har adskillige datoer som jeg ikke kendte. Jo, jeg kendte årstal, men ikke dato. Ægtefællers forældre kendte jeg heller i i fuldt omfang. Tak for det.Så skriver du at Hans Hansen og Anne Dorthea Bay havde 5 børn.Anna Dorthea Bay, f. 1719 i Kbh. gm. Lars Hansen (søn af Hans Hansen). Denne Lars Hansen køber halvpart af Peter Hartvig Willken, Borger og Kjøbmand i Skjelskør i Jagten “Marie Dorthea” bygget i Flensborg 1736 og “af 7 Commercelæster Drægtighed” for 230 Rdl.Denne Anne Dorthea Bay, som er datter af Lorentz Jensen Bay født i bergen 1683, hun har 5 børn. Disse fem børn: Hans, Ane, Ellen og Lorens Baj Larsen, f. 29. sept 1754 og Lorentz Lauridsen Bay, f. født 26. maj 1761 er alle født i Skjelskør.Lorentz Lauridsen Bay, f. 1761 har så vidt jeg kan se 7 børn. Et Caspar Wilken med Anna Magdalene Wilcken. Men med Else Hansdtr. har han 6 børn, alle født før 1804. En af dem, Cathrine Bay født 1803 er gift med Claus Madsen Boye, f. 1796, skipper i Marstal. Navnene Wilcken og Boye går igen, synes jeg. Men Marstal er vel heller ikke nogen stor by.Så har Lorentz, f. 1761 en datter Anne Dorthea Bay, f. 30. dec. 1793, død 8. nov. 1877, gift 23. febr. 1821 med Hans Hanssen, døbt 13. april 1784, død 27. jan. 1874 skipper & parcellist, (søn af Hans Hansen og Cathrine Clausdatter) De bor Søndergade i Marstal 1840Du har fundet 5 børn, jeg har fundet 8. Hans Hansen, skipper, 1811, Lorents Hansen, 1825, Jocum Hansen,, 1827, Christian Jørgensen Hansen, 1830, Hans Hansen, 1832, Lars Henrik Hansen, 1834, Frederik Hansen, 1837, Anne Hansen, født 1839.Der er noget lusk i det her, de er gift 1821, men har en søn født 1811.Svendborg, Ærø, Marstal Handelsplads, , , Søndergade, (matr. 3 & 5), 2, FT 1840 Hans Hansen, 57, gift, , skipper & parcellist, Anne Dorthea Bay, 47, gift, , hans Kone, Hans Hansen, 29, ugift, , barn, skipper, Lorents Hansen, 15, ugift, , barn, Jocum Hansen, 13, ugift, , barn, Christian Jørgensen Hansen, 10, ugift, , barn, Hans Hansen, 8, ugift, , barn, Lars Henrik Hansen, 6, ugift, , barn, Frederik Hansen, 3, ugift, , barn,Har han været gift før?Men det er ikke mit største problem. Jeg skriver at Lorentz , f. 1761 har 7 børn. Jeg har 2 eller 4 som kunne være hans børn, men som jeg ikke kan bevise (endnu) er hans børn. Måske har han 9 eller 11 børn. Hans Christensen Bay, f. 1790, Jens Christensen Bay, f. 1794, Ellen Cathrine Bay f. 1798, Hans Sørensen Bay f. 1799, alle født i Marstal. Deres fødeår kommer fra folketællinger, og kan med god vilje godt forenes med deres vielse 3. dec. 1791. Jeg er usikker, men hvor skulle de ellers komme fra.?Det betyder ikke ret meget at de hedder Christensen eller Sørensen, Lorentz Lauridsen Bays navngivning er ret vilkårlig.Endelig skrev du noget om at Lorentz Lauridsen Bay var født i Bergen. Han er født i Skjelskør, men den oplysning om Bergen må stamme fra din farfar. Ved du, hvor din farfar har denne oplysning om Bergen fra. Er det en overleveret familielegende?med venlig hilsen Jens Lorentz Bay

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Hagemann

Kommer Oluf Bay (død 1650) fra Langeland, Danmark ?Elisabeth Augdahl, som for flere år siden var med i denne tråd, skrev i et andet forum følgende, som tyder på hun har fundet en forbindelse:citat startJeg stammer fra den norske Bay-slekten og er etterkommer ette Oluf Bay som er den første av Bay-slekten i Norge. Skal den norske gren være med?MvhElisabeth Augdahl On Sun, 12 Dec 1999 17:02:21 GMT, 'Rene´ Didia Lønholdt'Fra:Elisabeth Augdahl (elisabeth.augdahl@klinmed.uio.no) Emne:Re: Bay på Langeland citat slutJeg nedstammer selv fra Morten Hansen Bay, Langeland (død 1681) via blandt andre Morten Andersen Bay (1693-1770).Hos Hans Bay: Familien Bay II, Langelands-Familien, 1909 står følgende:citat start1626, og samme Aar Jens Bay, Officer ved Soldaterne, som bleve indkaldte herfra Øen, for at føres til Fyen og mønstres. Ogsaa i Landsognene træffer vi paa Personer af Navnet Bay; 1641 boede saaledes Oluf Bay i Biskopstorp By, den Gang 3 Gaarde, som efter 1659 samledes til een Gaard,citat slut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jens Lorentz Bay

Først tak til Svein Rindedal for de gode oplysninger.Dernæst om Jens og Oluf Bay, begge militære har deres oprindelse på den syddanske ø Langeland.Det var både Amundsens og Baumgartens opfattelse at de kunne komme fra Langeland. Antagelsen skyldes sandsynligvis at den første omtale de to herrer slægtsforskere har om Jens Bay er en anno 1626 note om, at Jens Bay mønstrer soldater på Langeland.Da det er første gang Jens Bay, Kommandant på fæstningen Christiansø, død 1657 er omtalt, er det vel også sandsynligt, at han selv har sin oprindelse på Langeland.Jeg har fornylig i 'Kanceliets Breve' fundet en tidligere note fra 1619, der omtaler en kaptajn Jens Bay på Varberg Slot i Halland i Sverige, som jo er en tidligere dansk provins.Dermed er det min opfattelse at enhver begrundelse for, at Jens Bay skulle komme fra Langeland, må bortfalde.Som de to herrer slægtsforskere finder jeg det rimeligt at antage at de to norske officerer med navnet Bay, dvs. Jens Bay og Oluf Bay kunne være beslægtede, og at de begge kommer fra Danmark, men enhver form for bevis mangler.Oluf kan ikke være en søn af Jens Bay, da Jens Bay kun efterlader sig døtre, men Oluf kunne vel udmærket være en yngre broder, eller en fætter eller nevø.Men igen må man sige at enhver form for bevis endnu mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Viser til innlegg 7. Håper du er klar over at tidligere antagelser om at Sophie som er nevnt her skulle være Sophie Jensdatter Hals, ikke stemmer. Sophie Jensdatter Hals, som var datter av Jens Andersen Hals, og bror av kaptein Knut Jenssøn Hals på Åset i Åmot, ble gift i Åmot.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Vet man 'sikkert' at Sophie Jensdatter Hals (1662-1742) (g. Ole Gudmundsen Nabset/Nafset i Åmot, HE) (med barna Dorthe, Gudmund, Hans, Lars, og Jens) er datter av ridefogd i Bollerup, Skåne, Jens Andersen Hals (ca.1636-1696) fra Ystad ? Det fantes en Jens Nielsen Hals som var bergskriver på Kvikne, Hedemark (bosatt på Bjørgan) som vel kanskje kan være en like sannsynlig kandidat som far til både Sophie, Knud (kaptein), Niels (prest) og andre av de mange 'Jens. Hals' som ser ut til å ha blitt født i Tynset-traktene rundt 1660-1680. Bergskriveren vet man visstnok i allefall at var i området, men har man noen holdepunkter for at ridefogden, hans kone eller hans barn hadde noen tilknytning dit ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Når det gjelder 'den andre Sophie' altså hun som skal ha hatt Bay-tilknytning, så er det mitt inntrykk at det her er snakk om Sophie (Helene ?) Helmen (1676-1763) (begravet i Vinger 10 Des 1763), g. (før 1702) m. slakter Hans Jensen (1688 Grønland, Christiania - 1759 Christiania) (bosatt på Gran, Hadeland, senere Holtet, Vinger), og mor til Jens Christopher Bay (1712-1782) og Herman Hansen Bay (1718-1788).Sophie var d. av Johanne Olufsdatter Bay (1645-1729) fra Rise på Toten og løytnant og gårdbruker Christian Pedersen Helmen (1652-1698) fra Skedsmo, som hadde 10 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Først, jeg har ikke lest alle innleggene.Til (58), jeg tror ikke Hans Jensen døde i Christiania, men på Holtet i Vinger. Såvidt jeg vet, ble han begravet 05.10.1759 og det skjedde i hvert fall ikke på denne dato i Christiania.Hans Jensen og Sophie Helmen hadde forøvrig flere barn enn du nevner, men det er kanskje kjent.Vinger kan jeg ikke kontrollere herfra. Om han (Hans Jensen) døde i Christiania og ble begravet i Vinger, er dette nytt for meg. Om jeg har feil dato, kan jeg eventuelt kontrollere for Christianias vedkommende.Mht. Sophie Jensdatter Hals skal jeg la spørsmålet om hvem som var hennes far ligge, men det ER en forbindelse til Bay fra henne - om enn svært krokete og over tid. Om jeg ikke husker feil - og det kan jeg godt gjøre - skal vi til Elverum og 1800-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Det er klart det hadde vært greit med kirkebøker som kilde for opphavet til Sophie Jensdatter Hals. Men hvis det hersker 'noenlunde' sikkerhet omkring det faktum at kaptein Knut Jenssøn Hals på Åset var sønn av Jens Andersen Hals, Ridefoged i Bollerup, så er det også gjennom skifte etter Knut fastslått at Sophie som ble gift med Ole Gudmundsen Nabset/Nafset i Åmot er faster til hans barn.Teorien om at disse skulle være barn av Jens Nielsen Hals som var bergskriver på Kvikne, har jeg faktisk ikke vært borti til nå.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei. Har ikke tid til å lese gjennom hele denne debatten. Til innlegg 16 har jeg følgende: Cathrine Mauritia Høyer g m Didrich Janssøn Bay, fikk 3.jan 1724 kgl bestalling som toldvisitør på Kvitingsø. D. J. Bay g 1) Anne Madsdtr d.y. født i Luster ca 1668 d på Kvitingsø i Ryfylke 1726 skifte 8/3 ( meddelt av Thora Sollid) Kan det være flere opplysninger hos Sollid om DJ Bay? Ser at dere har det meste. g 2) Cathrine M. Høyer f ca 1705 IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Lorentz Bay

Geir mener ikke at Hans Jensen Slagter kan være død i Christiania. Det er en oplysning der kommer fra Amundsens bog fra 1942. Amundsen har ikke anført hverken dødsdato eller begravelsesdato, kun årstal og så Christiania.Det diskuteres hvem Sophie Jensdatter Hals er. Der hentydes til “tidligere antagelser” Jeg har disse tidligere antagelser på skrift fra 1918.Baumgarten tror at Hans Jensen Slagter hed Hans Jensen Bay, og “at han var gift med Sophie Jensdatter Hals, f.o. 1676, + i Vinger i December 1763, 87 Aar gammel i Hals. Hun var af en anset Slægt, der stammer fra Halsgaarden, (Hals Sogn) i Kjær Herred 3 Mil øst for Aalborg”Det er forkert, men det var teorien i 1918. Altså at Sophie Jensdatter Hals kommer fra Danmark.Så har jeg en lille rettelse til mine oplysninger om Jenns Bay, kommandant på Christiansø. I 1617 får han en gård i Faros i Nørrehalland. Og han er på Varberg Slot i 1630. Også i Halland. Begge oplysninger findes i Amundsens bog, og de kommer begge fra 'Kanceliets Breve'. Jenns Bay kommer først til det Akkerhusiske regiment i 1631.Sidst vil jeg gerne spørge Inger Eide, om Kvitingø er korrekt. Både i mine opteglelser og i Amundsens bog står der at Didrich Janssøn Bay er tolder på Hvittingø.Men jeg er heller ikke ekspert i norsk geografi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Det er hevet over enhver tvil at Sofie Jensdatter Hals født i 1662 ble gift med Ole Gudmundsen Nabset i Åmot, Østerdalen. Hun døde også i Åmot i 1742. I skifte etter Kaptein Knut Jensen Hals på Åset i Åmot står det at Sofie Jensdatter Hals var faster til Knut Jensen Hals sine barn.Jeg har tidligere påvist, og beskrevet, forvekslingen med den Sofie som var gift med Hans Jensen Slagter. Jeg har ikke disse notatene mine nå ettersom denne forbindelsen viste seg å ikke vedgå min slekt. Derimot tror jeg at kirkbok for Vinger i kombinasjon med informasjoner fra Gran bygdebok/kirkebok + evt. Bygdebok for Eidskog vil klargjøre dette.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Korrigerer meg selv med dette klippet fra et notat jeg fant godt gjemt i en mappe på maskina;'Har lånt boken om slekten Hals uten å bli mye klokere. NST III side 209 hjelper heller ikke stort for det som står der er feil. Også bygdebok for Eidskog er feil og det samme gjelder bygdebok for Gran på Hadeland. Alle disse kopler den Sofie som var gift med Hans Jensen Bay til Hals slekten dette er feil, noe som også boken om Slekten Bay i Norge av O. Delphin Amundsen slår fast. Den Sofie som ble gravlagt på Vinger 10.12.1763 87 år gammel var født Sophie Helmen av foreldre Johanne Olufsdtr. Bay og løitnant Christen Pedersen Helmen.'Håper dette klarer opp noe.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Skal ikke være påståelig ang. datoen her. En sjekk i KB for Vinger vil vel avklare det ganske raskt.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Lorentz Bay

Til Stein.O.Delphin Amundsen slår entydigt fast at Sophie Helm (eller Helmen) er gift med Hans Jensen Slagter.Og hendes forældre er Johanne Olufsdtr. Bay og løitnant Christen Pedersen Helmen.Jeg sætter på ingen måde spørgsmålstegn ved dette.Jeg forklarer blot indholdet af de (forkerte) tidligere antagelser, og hvor de kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Om den 'riktige' Sophie Jensdatter Hals (1662-1742 Åmot, HE) (g.m. Ole Gudmundsen Nabset f. i Åmot 1657) er det altså hevdet at 'Hun var af en anset Slægt, der stammer fra Halsgaarden, (Hals Sogn) i Kjær Herred 3 Mil øst for Aalborg'. Dette er ikke nødvendigvis 'forkert', selv om det skulle være feil at hun er datter av ridefogd i Bollerup, Skåne, Jens Anderssøn Hals fra Ystad (ca.1636-1696). Hun kan muligens istedet være datter av bergskriver i Kvikne, Hedmark, Jens Nielsen Hals, bosatt på Bjørgan, som forsåvidt kan stamme fra den samme 'vel ansette slekt' på Hals i Kjær herred. Noen som har kjennskap til dette ?Ref. også Geir's innlegg (59), der kan skrivet om denne Sophie Jensdatter Hals at det også 'ER en forbindelse til Bay fra henne - om enn svært krokete og over tid. Om jeg ikke husker feil - og det kan jeg godt gjøre - skal vi til Elverum og 1800-tallet'. (Og det er kanskje dette som er grunnlaget for forvekslingen med den andre Sophie).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Én forbindelse er denne;Giert Andersen Bay giftet seg med Anne Sørensdatter Dahl på Elverum 03.04.1837.Anne Sørensdatters nevø Søren Haagensen Dahl (han tok morens navn) var gift med Anne Torgalsdatter Møklebye (Knuds Møklebye i Stor-Elvdal). Deres datter Marie Dahl var gift med Jens Christian Olsen Hals, en direkte etterkommer etter Knud Jensen Hals, bror til Sophie Jensdatter Hals (så unngår jeg neste ledd).Som sagt litt kroket forbindelse med bl.a. mine egne direkte aner som 'mellomledd'. Forbindelse Aaset søndre-Knuds Møklebye var det lenge.Jeg mener å huske at en helt annen linje til en annen Bay-gren kan trekkes. Om jeg kan rekonstruere den herfra gjenstår å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Ole Kjær

Iflg. teorien om at Sophie Jensdatter Hals skulle være datter av bergskriver Jens Nielsen Hals så betyr samtidig dette at også kaptein Knut Jensen Hals på Åset er barn av den samme. Jeg tror jeg blir nødt til å lese skiftene en gang til...Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.