Gå til innhold
Arkivverket

[#2766] Anders Hansen og Cecilia Hansdtr Hiorth 1600/1700


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Ovennevnte er foreldre til Hans Jacob Hjorth (f. i Bergen jan. 1690, død 1758 i Ørskog.Anders Hansne var forvalter på Svanø gård på Svanøy i Førdefjorden 1686-1690., ifølge hva jeg har fått oppgitt av dere med kilde Sollied.Er det mulig å finne ut noe mer om ovennevnte, f.eks. når de flyttet til Bergen? Jeg kan ikke finne ut noe hverken om når de ble gift, født eller døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Berit Knudsen

Jeg kan ikke finne at denne Hans er født i Bergen. Han kan være født i Hordland. Det finnes en stor kjent slekt Hiorth/Hjorth på Sørlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Prost og sogneprest til Ørskog 1719-58, medtjener i Houg 1716 Hans Jacob Andersen Hiorth var f. 13. jan. 1690 i Bergen, d. 17. aug. 1758 i Ørskog, g.m. Gjertrud Bastiansdatter Reimers f. 1693 på Giske, d. 14. mars 1758 i Ørskog.Hans var sønn av Anders Hansen, forvalter Svanø 1686-90, d. før 5. okt. 1695 og g.m. Cecilie Hansdatter Hiorth, d. 28. juli 1751 i Nykirken i hennes 1. ekteskap. Hun var gift 2. m. en Jonas Ruus. Hennes forledre var Hans Hiorth og else Nielsdatter Harboe (igjen dtr. av Niels Pedersen Harboe og Sidsel Madsdatter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Kari Larsen

Hei Christian! Takk for svar som jeg ikke har sett før nå. Dette stemmer stort sett med mine opplysninger.Berit og Christian: Dere har vel ikke peiling på tollinspektør Hans Christophersen Hiorths opprinnelse? Han er født på 1600-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Christian.Kan du si meg hvor du har funnet fødselsdatoen i Bergen i 1690. Jeg finner det ikke så kanskje jeg lærer noe nytt. Ellers trodde jeg Svanø lå i S&F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Jeg mener å ha funnet denne fødselsdatoen i Olaf Sollied og hustru Thora, f. Kahrs: Kartotek ved Statsarkivet i Bergen. Dette er et manuelt kartotek med oversiktlige arkivkort, men man må altså oppsøke denne kilden i Bergen, eller kanskje noen der kan slå opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Fødselsdatoen til sogneprest i Ørskog, Hans Jakob Hjort, står i Bergens stifts biskoper og præster efter reformationen, samlet av provst Johan Fredrik Lampe og utgitt av sogneprest D. Thrap: Født i Bergen 13 jan. 1690.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Hei Kari,vet ikke hvor mye du har om tollinspektøren, men her er det jeg har samlet om ham:Hans Christophersen Hiort var justisråd 1690, kammerråd, overtollinspektør nordafjells 1670-91, tollforvalter s.st. 1669. Han var ant. dansk, og var dronning Sophie Amalies protege, samt stiftsskriver over Sjællands stift 1661-68. Kom til Norge etter at han ble gift, idet han giftet seg her både 1. og 2. gang (m. Anna Marie Heidemann og Abel Cathrine Sahn). Ble utnevnt til assistentsråd 1681, og adlet 1682. Hans var en meget rik mann, og hadde bl a et staselig hus i Bergen som hans enke solgte til Niels Pedersøn Smed (som imidlertid mistet huset og store rikdommer ved brannen i 1702). Hans huset dessuten kong Christian Vs følge under besøket i juli 1685. Han eide eide en tid stiftsgården i Bergen og Stend i Fana, og i 1683 eide han 28 gårder/gårdparter i Nordhordland. Døde etter 5 april 1692.M.a.o. var 'tollinspektøren' en svært velposisjonert mann, og du bør ant. lete videre i danske kilder for om mulig å finne ut av avstamningen hans.mvh Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Hjertelig takk til Sølvi og Christian. Jeg skjønner ikke det Christian skrev: 'Kom til Norge etter at han ble gift, idet han giftet seg her både 1. og 2. gang (m. Anna Marie Heidemann og Abel Cathrine Sahn)'.Dessuten lurer jeg på om det ikke var slik at han giftet seg med Else Nilsdtr Harboe (begravd 29.12.1697)Har dere tips til hvilke danske kilder jeg kan søke i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Beklager, han skal ha kommet til Norge etter at han var gift (ant. med A. M. Heidemann), og giftet seg her med hustru nr. 2 Abel C. Sahn. Han skal ha vært død mellom 5. april og 14. juni 1692.Else Harboes mann NN Hiorth (m. en datter Anne)har jeg som død før 6. mai 1696, og han skal ha vært fadder dengang Elses 1. mann Jacob døpte sin datter Maria i 1676. Var hun dessuten også gift med en Jens Clausen (m. en sønn Jens Clausen?Virker noe komplisert, dette.Her må nok også kirkebøkene i Norge finleses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Kari: Foreslår dessuten at du sammenlikner med debatt 19202 som kom ut med et nytt debattinnlegg idag, for avklaring av evt. mulig sammenblanding av d'herrer Hiorth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.