Gå til innhold
Arkivverket

[#2773] Ringsaker


Gjest Beret F. Granly
 Del

Recommended Posts

Gjest Beret F. Granly

Kan noen hjelpe meg med å finne foreldrene til Marie Haagensdtr. Tande f. ca. 1765? Hun var gift med Niels Evensen Westrum. Mulig det er å finne på «familysearch», men jeg har ennå ikke fått kommet innpå der. Kan noen hjelpe så lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Det kan se ut som om Marie Haagensdatter, f. Ringsaker 1765, er å finne i "familysearch", men det er ikke oppført noen foreldre for henne. Når det gjelder Nils Evensen har jeg ikke funnet noen med fødselsår og -sted som passer til hans oppgitte alder i FT1801. Hvis du har navnene på foreldrene hans, kan jeg se etter om det er noen andre som passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beret F. Granly

Takk for rask respons! Jeg vet at moren til Nils/Niels Evensen heter Ingebor Nielsdtr. og født ca. 1721. Faren vet jeg ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hallo igjen! Jeg fant Niels Evensen i "familysearch", men innfult nok; det var bare moren, Ingeborg Nielsdatter som stod oppført under foreldre. Niels (det nyttet ikke å søke på Nils) Evensen ble født i Ringsaker i 1755 (dato ikke oppgitt). Tilsvarende fant jeg fødsel for Ingeborg Nielsdatter i 1721 (Ringsaker).FT1801 viser at Marie Haagensdatters første mann må ha hett Ole og jeg tenkte at jeg skulle klare å finne vielsen som må ha skjedd ca. 1790. (Ingenting). Datteren Marthe Olsdatter ble døpt 1791, men allerede da står Niels Evensen oppført som far, hvilket selvfølgelig er feil, men det viser bare at Maries første ekteskap må ha vært kortvarig. "Familysearch" oppgir da også at Niels og Marie giftet seg "ca. 1790".Et utvidet søk bragte ikke fram noen flere barn for Niels Evensen og Marie Haagensdatter enn de som står oppført i FT1801.En liten kommentar til navnet på Maries første ektemann: Selv uten patronymet "Olsdatter" i FT1801 ville det vært rimelig sannsynlig at han het Ole. I mange bygdesamfunn var det nemlig kotyme at første barn av samme kjønn i et nytt ekteskap ble oppkalt etter den nylig avdøde ektefelle. Så langt jeg kan forstå kan Ringsaker ikke være komplett i "familysearch" hva ekteskap/vielser angår, det er altfor mye som åpenbart ikke kommer fram, uansett hvordan man vrir og vrenger på søkekriteriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Når det gjelder "familysearch" så bør alt man finner her tas med en klype salt og selvfølgelig sjekkes. Noe er riktig, men her finnes mange regelrette feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Helt enig i siste kommentar! "Familysearch" er en sekundærkilde som er "lest gjennom en flaskebunn og skrevet med gaffel" for å si det litt flåsete.Fra spøk til alvor. Verdien i "familysearch ligger i kvantiteten ikke kvaliteten. Men tiltross for datamengden, det er mye som burde vært der, når man ser hva som faktisk er der. (Ingen har ennå overbevist meg om at noe annet er tilfelle).Hvilket forsåvidt er greitt, man må huske på at "familysearch" ikke er laget for amatørgenealogers blå øyne. Mormonerne har helt spesielle motiver for sitt arbeid og vi skal være glad for at hensikten ikke er kommersiell.For meg ligger verdiene i at jeg kan finne opplysninger som hjelper med å begrense søket i tid og rom. Uten "familysearch" ville noen slike søk hatt "halve Norge" som utgangspunkt. Jeg har f.eks. funnet personer som jeg ellers hadde gitt opp å sjekke eksistensen av (f.eks. barn i et ekteskap) fordi den aktuelle kirkeboka i perioder er så håpløs uleselig.Men det er riktig som det er sagt: Alt man finner i "familysearch" bør (om ikke MÅ) sjekkes mot kirkebøkene eller andre primærkilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Per Hansen

Jeg har bladd i hefteutgaven av FT-1801 for Ringsaker og funnet Niels Evensen og Marie Haagensdatter. Der står Marthe Olsdatter oppført som "hendes datter, 10 år" altså Maries datter fra hennes 1. ekteskap. Videre står det at Niels og Marie hadde 2 barn sammen, Ole Nielsen 7 år, og Even Nielsen, 4 år. Fant opplysningene under garden Westrum, Ringsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.