Gå til innhold
Arkivverket

[#2775] Utlagte barnefedre


Gjest Espen Skjærbakken
 Del

Recommended Posts

Gjest Espen Skjærbakken

Jeg har et par problembarn, eller heller problemfedre. To av mine tipp-tipp-oldeforeldre som er født utenfor ekteskap på midten av 1800-tallet, har i kirkeboka bare oppgitt såkalt utlagt far. Jeg har ikke klart å finne disse med sikkerhet, og lurer nå på hvor det lønner seg å kikke. Det finnes vel noen papirer på slike fedresaker fra den tiden, hvor fedre har måtte betale for seg, dersom de er blitt tillagt farskapet av en rettsinstans. Vil dette være tingbøker, ekstrarettsprotokoller, eller en annen type materiale? Jeg har sett i folketellinger og kirkebøker uten å bli stort klokere.De anene det gjelder er:Agnete Johansdatter, f. 31/10 1853 i Norderhougseie, Løten, Hedmark av pige Andrea Larsdatter Norderhougseie og utlagt barnefar Johan Engebretsen SkøienPeder Syverinsen, f. 4/6 1843 på Ødegrøholteie, Løten, Hedmark av pige Anne Christensdatter Husum og utlagt barnefar Severin Olsen.mvh Espen Skjærbakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Dei fleste jenter hadde vel også den gong såpass kontroll over tilveret sitt at du kan gå ut frå at det er den oppgjevne mannen som er "gravør". I ein del tilfelle er det like vel ein uskuldig mann som mot betaling eller under trugsmål om straff har teke på seg farskapen etter ordre frå den verkelege syndaren (som gjerne var lensmann, prest, høgakta bonde e.l.), men i slike tilfelle kjem nok den verkelege samanhengen ikkje fram i noka kjelde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.