Gå til innhold
Arkivverket

[#2777] Skoger boken, Buskerud


Gjest Anita Odberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Odberg

Ved tidligere etterlysning vedr. Peder Sarkal Hansen Grønvold f.1828, skomagermester, g.m. Karen Pedersdtr. f.1835, barn: Julius Emil f.1859, Hans Smith f.1861, Peder Carensius f.1863 og Sara Christiane f.1864, har jeg fått noen flere opplysninger. I Skoger boken er gården Grønvold i Strømsgodsets sogn tatt med. Overnevnte er ikke tatt med der. Boken nevner at bruk hovedsaklig med 50 øres skyld er tatt med. Er det noen som vet om underbruk til denne gården som ikke er tatt med? Kan gården ha hatt en tett sammenknytning med andre gårder slik at gårds og slektshistorie er tatt med der? Når Peder er skomagermester, betyr det at han er såkalt borger? Finnes registere for Mestere? Videre har han navnet Sarkal. Er dette en del av et fornavn eller etternavn? I folketelligen for 1865 står han nevnt med fødested Drammen, og gårdsnummer 406e. På forhånd takk for evt. opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Det er mulig dette også står i Skogerboka, men jeg fant ihvertfall noe om Strømsgodset i en artikkel av Jo.Sælleg i det lokalhistoriske tidsskriftet "Rundtom Drammen" (no.1,(1992),33) som jeg synes var verdt å nevne. Tar med et par utsnitt:"Strømsgårdene og de fleste gårdene omkring ble kjøpt opp av adelsmannen Peder Hansen Litle og gikk i arv i over 100 år. Gjennom sitt ekteskap med Anna Hansdatter Litle kunne godseier Gunde Lange til Fritsø i 1623 legge gårdssamlingen til sine øvrige gods; bl.a Fritsø og Fossesholm".(Så langt jeg kan forstå av artikkelen bestod godset på det meste av mellom 25 og 30 gårder. Hovedbølet var Øvre Strøm).Følgende står om "Grønvold": "Grønvoll er et relativt nytt navn som betegner et frodig landområde. Før Augustinus Kopperud døpte om bruket i 1858 var navnet "Plassen". Gården har aldri vært husmannsplass, men det opprinnelige navnet gjenspeiler trolig brukets beskjedne størrelse. I 1815 ble bruket delt i to og den østre delen fikk navnet Kopperud. I 1820 ble "Strandløkken", også kalt "Pladselandet, skilt ut. Plassen/Grønvoll og Kopperud ble gjenforenet til et bruk i 1843".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Odberg

Jeg takker for hjelp, men må innrømme at jeg ikke er så mye klokere. Ang. Kopperud så kan jeg ikke finne den gården i Skoger-boken. Ikke Strandløkken e.l. heller - men sistenevnte er kanskje så lite bruk at det ikke er tatt med. Siden Peder skriver seg Grønvold til etternavn må han ha en eller annen tilknytning her. Kan det være mulig at selv om han var skomagermester hadde dårlig råd og ikke eide jord o.l.? (selv om jeg mener han må nevnes ett eller annet sted i Skoger-boken). Han hadde i tillegg to læredrenger. Leter jeg på feil sted kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei! En liten men vesentlig presisering først. Skoger Kommune har aldri "ligget" i Buskerud, men i Vestfold.( Skoger kommune ble innlemmet i Drammen Kommune 1.1.1964. Det var den berømte Scheikomiteen som ordnet det.)Da Skogerboken ble planlagt, tror jeg neppe de hadde i tankene at man skulle vie husmenn, håndverkere e.l.mye stoff.Det kan man bare se av den 1. redaksjonskomiteen:Den var bestående av 1. Bankdirektør, 1, kontorchef og 3 gårdbrukere.Jeg har selv boken fra 1931 her hjemme.Du leter nok på feil sted.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Agnete Schjønsby

Men hvor leter jeg for å finne 1801-tellingen for Skoger? Jeg leter etter en gård ved navn Vold, Volden e.l. som skal være i Skoger i Vestfold. Dåverande og noverande områder hjelper meg lite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Du skriver Gardsnavn Børjar på Wold på hovedsiden. Da finner dette i Hoff, Vaale og Borre. Hva som er rett i forhold til Skoger får du sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Grønvold, Smith og Brandt er kjente familier på Tangen/Strømsø. Du vil kanskje finne noe om det i Drammensbøkene.Funnet på Familysearch, må sjekkes mot kirkebøker:Peder Sirka Hansen f. og dpt.30/8 1828 Tangen, foreldre Hans Grønvold og Sara Janna Brandt.Hans Smith Grønvold, 32 år, gift 29/7 1823 Tangen med Sarra Jana Gulleng/Gullery, 34 år.Hans Christopher 'Haagensen' Grønvold dpt. 29/6 1791 Tangen, Haagen Grønvold og Gunild Kistine Smith.Haagen og Gunild hadde også sønnen Peder Sarkal Smith Haagensen dpt. 27/7 1786 Tangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Berit! Sorry - du svarte på et 3 år gammelt spørsmål. Jeg (mis-?)brukte overskriften i et gammelt innlegg til å få svar på hvor Skoger egentlig er/var. Det har jeg nå forstått. Skoger (schauger) finnes under Strømsø i Buskerud i 1801. Men gården Vold finner jeg ikke... Jeg håper Anita Odberg får en e-post om at du er på sporet av hennes sak - ! Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ikke noe å være lei seg for. Det var jeg som burde ha sett på datoenen, men det har jeg litt problemer med å huske på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.