Gå til innhold
Arkivverket

[#2778] Emigranter fra Stor-Elvdal?


Gjest Heidi H. Engebretsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi H. Engebretsen

Jeg har fått følgende spørsmål fra Candace Paton i Canada. Det vil ta noe tid før jeg får sjekka spora i bygdebøkene for Stor-Elvdal, så jeg håper noen av nettdetektivene her kan hjelpe oss litt på veg. Jeg har søkt i det som er tilgjengelig på nettet her i landet uten å finne noe. Årstalla er ugreie med tanke på tellinger, og navna er også svært vanlige. Ikke er jeg ekspert på nettsøk heller, så...?Jeg gir ordet til Candace:I am looking for an Ole and Oline Sather. After years of research, I understand Sather to be Saetre (as in a farm name). I was always understood that Ole was born in or around Kristiansund but have been unable to locate him anywhere.A few months ago, I found an Ole and Oline Saethre on an 1892 Oslo immigrant list (on-line). A little background (if you don't mind)...U.S. census records show Ole immigrated in 1889 and Oline in 1892. Ole may have came back to Norway to get Oline. Ole was born February 23, 1868 and Oline was born May 12 1872. Ole's age on the immigrant list is 24 and Oline's said 30. Oline should be 20. I ordered the shiplist for that departure and indeed, Oline's age showed 20. Must of been a data error. The place of residence shows Storelredalen (which Vidar said it must be Stor-Elvdal). The names on the immigrant are listed as follows: Oline O. Saethre, Ole L. Saethre and Leif Saethre.No age is given for Leif but the age on the ship list is 4 months.I don't know if they were born with the name Saethre or if they changed their names upon immigration. I really believe these people are the ones I am looking for.1893 North Dakota records show that Ole's parents were Ole and Augie (?) Sather and lived in Valdres at the time, and Oline's parents were Ole and Eugeborg Sather living in North Dakota at the time. Later records yet, show Oline's parents as Ole Olson and Ingeborg Sather.I don't know if this helps. If you need any further clarification, please let me know. Thanks again for all your help.Candace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Oline er nok Tolline Eliasdatter Sætre, født 12.05.1872, foreldre Elias Christoffersen Sætre og Eli Jørgensdatter. Elias var husmann. Det har gått såpass lang tid siden etterlysningen ble innsendt at jeg avventer eventuelt videre leting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.