Gå til innhold
Arkivverket

[#2784] Fordel Olsen - Troms, Nordland og Trøndelag


Gjest Geir Vatne
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Vatne

Fordel Winter Olsen ble født 12.06.1796. Sønn av Ole Fordelsen, Tørbekkmoen i Rana og Marianne (Larsdatter) Winter, Karlsøy. Fordel døde i vikna 1887.Fordel og Kona Martha Johansdatter f. ca 1794 i Rana flytta til Vikna i 1849, etter å ha flytta mye på seg i perioden før.Hvor oppholdt Fordel seg i perioden 1800 - 1849 ??Han hadde en datter,("uekte"??) Sara Marie Fordelsdatter født 19.01.1824 (mor Maren!!!??? Andersdatter)Sammen med Martha hadde han: Ingeborg født i Moskenes ca 1827 Ole Johan født ca. 1830 Lars født i Fosnes? ca 1832 (verdal 1875) Petter født i Fosnes ca 1833 (Kvæfjord 1875) Marianne født ca. 1835 Elisabeth f. ca 1844.Jeg søker altså etter fordels "bevegelser" i tidsrommet 1800-1849 og fødselsdatoer på barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Du finner de fire yngste barna under "Custom search" på "familysearch.com". Det enkleste er å søke på navnet for hver av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Jeg kan ikke la være å kommentere din opplysning om at kona til Fordel Olsen, Martha Marie Johansdatter var født i Rana i 1794:Jeg søkte opp Fordel Olsen i FT1865 og fant ham i Lekø i Nord-Trøndelag der han bor sammen med to av døtrene og deres ektemenn og barn. I lista står Fordel Olsen fortsatt oppført som gift, men ettersom kona da ikke var tilstede, ville jeg finne henne også.Henne fant jeg i Nerøy der hun bodde hos sønnen Ole og hans familie. Iflg. lista ble hun født i Overhalla i Nord-Trøndelag ca. 1800, hvis alderen i folketellinga er riktig. (??)Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Vatne

Takk Kjell, det kan se ut som du er på rett spor.Er det noen som klarer å finne ut hvor Fordel gifta seg. Sannsynligvis ca. 1827, muligens i lofoten, der de eldste barna ble født. Fordel har muligens vært gift før. da han fikk en datter i Rana i 1824.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

En liten kommentar til:Datteren Ingeborg representerer også et dilemma:FT1865 for Nerøy har en Ingeborg M. Fordeelsdatter (!), (g.m. en Ole Eriksen) som er født i Fosnæs ca. 1826. I FT1900 står Wik i Flatanger som fødested. (Langt fra Moskenes).Hvis det er riktig person tror jeg du har noen runder foran deg med de respektive kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje J. Hanssen

En generell kommentar mht fødested:Jeg har erfart at folketellingene ikke til å lite på mht til oppgitt fødested. For samme person kan man oppleve å finne oppgitt varierende fødesteder mellom FT-1865, 1875 og 1900. Det kan synes som om dess lenger en person har bodd i en kommune, dess større sjanser er det for innflyttingen blir glemt og at vedkommende blir oppgitt født på tellestedet. Min antagelse er derfor at en folketelling nærmest innflyttingstidspunktet er mest å stole på mht oppgitt fødested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Enig i det, men det er min erfaring at angitt fødested i folketellingene er riktig langt oftere enn det er feil. (Jeg vil tro at folk i 1865 ikke var mer forskjellige fra oss enn at det var viktig å understreke hvor man kom fra).Uansett er det viktig å huske at DA er en sekundærkilde som MÅ kontrolleres mot f.eks. originalmaterialet og/eller kirkebøkene dersom man er i tvil.Når det gjelder tilfellet Fordel Olsen & Co, synes jeg mye peker i retning av at han ikke har vært nord for Rana. Alle opplysningene som kan hentes fra "familysearch" og folketellingene om kona og barna, peker sørover mot Nord-Trøndelag.(Det er mulig jeg stikker hodet langt fram her, men den sjansen tar jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Otto Jørgensen

Jeg vil anbefale at man tar en titt på side 294 som bnr 3 under Gnr 89 tørrbekkmoen i Mo prestegjelds Gardshistorie.Tar gjerne mot tilbakemeldinger, da dette er en person som også ligger innenfor konas familieotjoerge@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg er enig i at det kan være en del feil i oppgitte fødesteder på folketellinger, men selv om de ikke er født på de oppgitte stedene kan de være døpt og konfirmert der. Særlig hvis man sliter med å komme videre så er det viktig å sjekke kirkebøkene for alle de oppgitte fødestedene ved forskjellige folketellinger. I ett tilfelle førte dette meg svært langt videre, fordi det viste seg at far til den jeg søkte var konfirmert på det 'feil oppgitte' fødestedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Glemte at hun jeg søkte etter også var vaksinert konfirmert på det stedet hun hadde fått som feil fødested ved folketellingen 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Småli

Jeg har ikke sett dette før nå, så du har vel fått svar på dine spørsmål, Geir. Jeg vil likevel komme med en liten kommentar. Fordel Olsen var halvbror til min tippoldefar, Lars Winter Olsen (1829 - 1908), så dette har litt interesse. Jeg vet ikke om hans første barn, Sara Marie (f. 19.1.1824, Tørrbekkmoen), var 'uekte' født, men moren var i hvert fall Sara Marie Andersdatter (1795 - )fra Ånes i Rana, datter av Anders Jonsen og Sara Sakariasdatter. Maren Andersdatter, som du nevner, var Sara Sakariasdatters mor. Sara Andersdatter skal ha bodd (og muligens dødd) på Nordøya, Dønna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Ole Johan er født 19.04.1829, døpt 26.04.1829, ekte, i Moskenes av foreldre Fordel Winter gm Marta Johannesdtr.Det er ingen Ingeborg født i perioden 1820-1837 med Fordel/Marta som foreldre, ei heller er Fordel/Marta gift i Moskenes/Flakstad.Hvilken kilde har du for at Ingeborg er født i Moskenes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.