Gå til innhold
Arkivverket

[#2785] Social Security "over there"


Gjest Tormod Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tormod Thoresen

Jeg bedriver også litt slektsgranskning "over there" (Amerika).Forleden dag fant jeg et familiemedlem som var registrert på Social Security. Man kan da bestille noe informasjon om den avdøde personen, - noe jeg ønsker.Da jeg har nummer, navn og birth og death dagene slipper jeg å betale med en sjekk på 7 dollar. Dette gjelder for Amerikanere. Har noen erfaring i om det blir dyrere for vi som bor i Norge? Portoen blir jo dyrere.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann

Hei! Jeg har bestilt flere ganger, og betaler 9 dollar for å dekke porto (slipper forsinkelser). Har ellers aldri hørt om de ønsker mer enn 7.Forøvrig er det flotte opplysninger på skjemaet, foreldre, hvor de jobbet og hvor de bodde. Men husk at det tar tiiiid. Flere måneder! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Ler

Hei! Jeg har bestilt "Certificate of Death" flere ganger i Florida. Bestilte da direkte fra "Office of Vital Statistics" i Jacksonville, Florida. Regner med de har tilsvarende i andre stater også. Sendte da med 5$ i kontanter, og mottok attesten etter et par uker. Oppga bare de opplysningene jeg fant i SSDI for å få tilsendt attesten. Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hallo Laila!Det interesserer meg å vite hvilken betalingsform du benytter? Selv har jeg opplevd å måtte betale banken det flerdobbelte av hva jeg skylder min kreditor "over there" for å få utstedt en dollar-sjekk. Bruker du kredittkort? Takknemlig for råd! mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torun S. Soknes

Jeg bestilte nylig tre stykk Death Certificates; to fra Illinois og en fra Michigan. Dette gjorde jeg via fax, og oppga kredittkortopplysninger. Den fra Michigan kostet meg da 18$ (ekstra gebyr for fax på 5$), men så tok det da også kun fire dager før jeg fikk svar! Nå var dette opplysninger jeg trengte i forbindelse med en oppgave. Slektsforskere kan oppleve at det tar lengere tid.Mvh Torun S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann

Hei Hans! Jeg sendte kontanter. Men, jeg har også oppdaget (1 gang av 8) at de "ikke hadde mottatt" betaling, kun min forespørsel", og jeg fikk da brev i retur. (etter 8 uker) Så, det er noen utro sjeler også. Men som sagt, kun en gang. Det går å bet. med kreditkort (sendes da et eget skjema som jeg ikke vet hvor du får tak i). Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei Torun!Hvordan fant du faxnummeret. Jeg får bare opp postadressen til administrasjonen i Baltimore.Tips mottas gjerne.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torun S. Soknes

Når det gjelder Death Certificates, så finner man dette på http://vitalrec.com/death.htmlHer er linker til de riktige offentlige kontorer (Vital Records Office) i hver stat. Det er også mulig å få tak i blant annet giftemålsattester og fødselsattester via denne siten. Men her er kravene til slektskap med personen man søker opplysninger om i mange tilfeller strengere enn når det gjelder Death C., som alle kan få.Death C. gir i all hovedsak opplysninger om: fødselsted (by, fylke, stat/land), foreldrenes navn og fødselssted (i de tilfeller at dette er kjent), fødselsdato og -år, hvor lenge vedkommende har vært i landet (hvis det er snakk om en 1.generasjons innvandrer), dødsdato- og årsak, yrke, navn på evt. ektefelle. Det er ikke nødvendig å kjenne Social Security nummeret til vedkommende.Ikke alle kontorer oppgir faxnummer. I de tilfeller ringte jeg bare det nummeret som står på siden deres, og ba om å få opplyst faxnummeret. Noen vil ha ditt faxnummer istedet, for å sende deg et skjema du må fylle ut (bl.a Wisconsin). Til Michigan og Illinois laget jeg meg bare et eget skjema med plass for utfylling av de opplysninger som kreves for å få tilsendt en D.C., hvor jeg brukte et skjema som kontoret i Michigan bruker, som mal. Hvis noen ønsker dette skjemaet tilsendt som vedlegg (altså 'mitt' skjema), er e-postadressen min torunss@online.noMvh Torun S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaare Bye

HI YOU CAN JUST GO IN AND SEARCH IT OUT ON SEVERAL SITES. DONT FORGET THE LDS WWW.FAMILYSEARCH.ORGANCESTER.COMEACH STATE HASA FREE DEATH INDEX WITH ALL THE INFORMATION YOU NEED, IF YOU KNOW HOW TO GET IN, USELY THE UNIVERSITYS HAS A GREAT SITE.KAARE BYE KBYE@ALLWEST.NET= GOD BLESS YOU!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.