Gå til innhold
Arkivverket

[#2788] Havnefogd Johnsen i Haugesund


Gjest Truls Songstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Truls Songstad

Er det noen som vet hvem "havnefogd Johnsen i Haugesund" var? Et notat fra ca 1940 sier at min oldemor var i slekt med ham og jeg ville gjerne hatt kontakt med noen som vet one opm ham. songstad@sf.telia.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Havnefogd Johnsen i Haugesund heter Carl Martin Johnsen og skal være født enten i 1837 eller 1846 i Bergen.Han var gift med Catharina (Cathrine) Amalia Hansen f. 15.januar 1846 i Askøy. Hun var datter av Møller og handelsbetjent Theodor Hans Thomas Hansen og hustru Georgine Fredrikke f. Hansen. De hadde barna:Georgine Fredikke f. 1868 i Bergen (DK) Carl Johan f. 1871 (Bergen NK) Theodor Jørgen August f. 1874 (Bergen NK) Olaf Nicolai Roll f. 1877 (Bergen NK) John f. 1879 (Bergen NK) Catharina Amalia f. 1881 (Bergen NK) Martha Smith f. 1885 (Bergen NK) Carl Martin f. 1889 (Bergen NK)Havnefogd/losoldermann/sjøkaptein Carl Martin Johnsen og hustru bodde både på Askøy, i Bergen og i Haugesund. I perioden 1873-1894 var C.M.J. fører av Statens Havnevæsens dampskib. Fra 1894-1913 var han losoldermann og havnefogd i Haugesund.Ekteparet Johnsen døde i Bergen, han den 14. april 1927 og hun den 26. november 1927. Gravene eksisterer ennå, på Møllendal kirkegård.Som en kuriositet kan det nevnes at Havnefogd Johnsen har utgitt bok/bøker "Den norske Skjærgaard. Nyeste kursbok for indenskjærs og udenskjærs seilads fra Kristiania og Fredrikshald til grænsen av Rusland". Utgaven jeg har sett er fra 1916 og er 4. opplag.Havnefogd Johnsens sønn Carl Martin var min oldefar, og det kunne vært artig å få vite hvordan du er tilknyttet denne familien. Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Truls Songstad

Takk for hjelpen Marianne. Din tippoldemor var søster av min tippoldemor Pernille Dorothea Hermann f. Hansen 30.10.1816. Hun var gift med Louis Hermann som jeg snakket med deg om på arkivet for et års tid siden og som jeg har sendt deg stoff om. Jeg har et brev oldemor skrev i 1910. Her nevner hun at "Johnsens reiste til Haugesund kl. 10" Hun nevner også et Trine Johnsen "som bor på Damskaar". Vet du hvem det er? Kan du kontakte med på E-post? Det blir vel litt for internt for folk flest dette? Truls songstad@sf.telia.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.