Gå til innhold
Arkivverket

[#2789] Siri Christensdatter Lind, Trondheim ca. 1700


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg er på jakt etter opplysninger om Siri Christensdatter Lind og hennes ektemann Svend Henrichsen. Svend var Trondheimsborger og nordlandshandler med kremmerleie på Laukvik i Lenvik, Troms. Han døde i 1719. Jeg har funnet skiftet hans, som ble gjort opp 29. november 1720, i Trondhjems skifteprotokoller (mikrofilm HF 2025 folio 666-668b). Jeg har fremdeles litt å gå på når det gjelder tett gotisk håndskrift, men av skiftet fant jeg i hvert fall ut at Svend etterlot seg fem barn som han hadde fått med Siri: Hendrich Svendsen (17 år), Christen Svendsen (7 år), Hans Christian Svendsen (4 år), Alida Svendsdatter (16 år) og Maren Svendsdatter (6 år). I skiftet nevnes også deres onkel Erich Svendsen Lind, og to som muligens er formyndere for barna (jeg har ikke klart å tyde dette helt); Hans Svensen (Hansen?) Büll (Rüll/Küll?) og Andreas Kaas. Jeg aner ikke om det er noe slektskap med disse to siste og Svendsen/Lind-familien. Siri ble gift på nytt to ganger i Laukvik, og døde i 1740. Dersom noen har noe som helst å tillegge, er jeg takknemlig for alle hint og tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Aafløy

Aafløy, Nesset prestegjeld.Jeg er på stadig utkikk etter slekten på morssiden - fra Nesset. FT1801 viser at min t-t- oldefar Amund Amundsen Aafløy hadde 1. døtrene Ane f. 1793 og 2.Gjertrue ...og 3. sønnen Nils, bosatt på gården Aafløy. Ane fins ikke i FT1865 (antakelig død). Det samme broren Nils, mens Gjertrud fins (også i FT 1901). Antakelig var alle disse gifte. Jeg har fått opp- oppgitt : 1. Ane g.m. Jon P. Sandblåst, 2. Gjertrud g.m. Ola Andersen, mens Nils konr ikke er oppgitt. Jeg kommer ikke videre for å finne deres ev. avkom Jeg har får noen år tilbake sjekket Bygdebok for Nesset og er klar over at de kan ha flyttet osv. Jeg er takknemlig for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Ja, da har jeg klart å finne faren til Siri Christensdatter i skiftet. Han er Christen Erichsen, og nevnes fordi han har gitt 25 riksdaler til sitt oppkalte barnebarn, Christen Svendsen. Christen Erichsen levde muligens ennå i 1720, da skiftet ble gjort opp. Broren til Siri heter Erich Christensen (ikke Svendsen, som jeg skrev innledningsvis). Spørsmålet blir da: Er det noen som kjenner til Christen Erichsen, sannsynligvis fra Trondheim, eller områdene rundt byen, med minst to barn; Erich og Siri. Opplysningene ellers er som i innleget mitt ovenfor. Alle tips mottas med stor takk.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hornemann samlede i Trondheim inneholder etterkommerne av de to du nevner som barn. Erik Christensen Linder snekker g m Ane Andersdatter Røst. Ett barn er nevnt: Kristen Eriksen Lind f.1712 d. 1753 af Drukkenskab.Begr 11/12 g.m.Elen Margrethe Svendsdtr Myhre f.1708 d.Edøy 1783. 2 barn nevnt: Ingeborg f. 1742 g.1773 m.Johan Nordahl Bruun i Bergen f. 1745. og Mathias Reber Lind f. 174? Stusser på om ikke en av "Parelius"ene benevnes Myhre. Det er "litt " mer etter Siri, men det har du vel ?? Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.