Gå til innhold
Arkivverket

[#2793] Ole Rolvsen Grytestolen fra Lom


Gjest Tor Ålbu
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Ålbu

En av mine formødre ble født utenfor ekteskap i Rindal på Nordmøre i 1806. Jeg søker opplysninger om barnefaren som er oppgitt med namnet Ole Rolvsen Grytestolen fra Lom, Gudbrandsdalen i Kirkeboka. Jeg har lett i FT1801 og funnet noen kandidater i Lom, men jeg kommer ikke videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Kjell Nyland

Jeg har prøvd å undersøke noe om navnet Rolvsen eller Rolvsdatter for jeg har også en av mine formødre fra Lom (Bøverdalen)men hun ble født i 1814, men der har ikke heller komme lengere. Videre har undersøkt noe om Grytestolen, men det navnet eksisterer ikke lengere. Men vi har noen plasser som heter Grytestulen. Disse plassene var husmannssteder. Men i 1801 tellingen går det dessverre ikke frem hva husmannsplassene heter under hovedgården. I løpet av året er det planlagt at det skal komme ut bygdebøker for Lom og Bøverdalen. Vi får håpe at vi kan få svaret der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kroken

Så vidt eg kan sjå er det 5 ugifte Ole Rolvsen i aktuell alder i Lom/Skjåk i 1801. Ein av ei var skreddar, og ein av dei var soldat.Elles husmannssøner. Eg har aldri høyrt om Grytestulen, det einaste eg veit om som kan likne i Lom er Grytin, som ligg i Bøverdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Nyland

Den plassen som jeg kjenner til under navnet Grytestulen ligger i Visdalen. (Sidedal til Bøverdalen) Plassen tilhører "antakeligvis" Sulheim og er nedlagt. På Sulheim bodde det en Ole Rolvsen, men jeg kan ikke få han til å stemme aldersmessig. Kan det være samme plassen som siste innlegger kjenner som Grytin. Jeg har også hørt om Grytin men ikke som bustads plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kroken

Grytin er i dag ein campingplass. Næraste granne er Sulheim-gardane. Sulheim var av dei større gardane på den tida og hadde mange husmenn under seg. Oldeforeldra mine budde på ulike husmannsplassar i Visdalen i mange år, men det var under gardar som Hoft og Glimsdal(Glømsdal). Eg såg elles over utvandrar lista frå 1854 og utover. Der er det svært mange som har ført opp namnet på husmannsplasssen dei kom frå. Men eg finn ingen med Grytin i seg.Det var svært mange som drog til Amerika , også frå Bøverdalen, Medalen og Visdalen. Det kan godt hende at plassen var nedlagt før den tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Nyland

Til Aud. Jeg kunne tenkt meg å komme med et direkte spørsmål til deg vedr. fam. ved husmannsbruk ved Hoft. Hvis det er mulig kontakt meg på min e -post adresse. kjell.nyland@bnr-as.no.mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest kai m kveum

Hei! For litt siden var jeg oppe i Visdalen, og spurte da en som kjenner Visdalen godt om han hadde hørt om Grytstulen. Svaret var: Grytstulen ligger uta Sætren og heima Gokra. Uta sætren betyr forbi Visdalssetrene. kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.