Gå til innhold
Arkivverket

[#2795] Kierumgaard og Ottesbie, Luster


Gjest Stein Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Johannessen

Hei, Fra internett, familysearch IGI, kom jeg over et ekteskap 27 feb 1770 mellom Christen Kierumgaard og Dorthe Ottesbie, vielsen er registrert i Luster, Sogn og Fjordane. Jeg har ikke funnet denne vielsen i Digitalarkivet under Sogn og Fjordane. Jeg søker spesielt etter foreldrene til Christen og Dorthe. Er det noen som kan hjelpe meg å finne dem ? Dersom det er noen som kjenner de slektene så vil jeg gjerne høre mer.MVH Stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Om bl.annet slekten Kierumgaard, vil du finne en god del i "Sollis samlede arkiv" i Statsarkivet i Bergen. Slekten er i 1600/1700 godt representert rundt Nykirken i Bergen, og i Senja distriktet i Nord. Jeg har funnet en Christen Andersen Kierumgaard, sønn av Anders Jensen Kierumgaard og Pernille Beyer. Men denne Christen er født 1711 i Bergen og død 1739. Skipper.Din Christen er mulig en sønn ?? Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Johannessen

Hei, Jeg har selv ikke funnet noe om Kierumgaard for omkring 1706 i Bergen. Når det gjelder skipper Christen Andersen Kierumgaard så tror jeg ikke han hadde barn, ut fra det jeg husker så var det visstnok hans søsken som arvet han. Jeg vet at en av hans søstre Maren var gift i Vik i sogn og en av hennes sønner het Christen, Han var riktignok blind i farens skifte i 1775, vet ikke om han var gift da. I 1801 er han gift med Susanna Andersdtr født ca 1751. En annen søster av skipper Christen er Vilmiche Maria Andersdtr Kierumgaard(gift Warner) som også hadde også en sønn Christen. Han døde i 1782 i Bergen. Om de andre søskene også hadde barn med navnet Christen vet jeg ikke.Slekten fra Senja kjenner jeg ikke til, men har hørt noe om en prestedatter fra det området som kom til Bergen og ble med barn, og at det muligens var en Kierumgaard som var faren.Håper å høre mer om dette.MVH Stein Johannessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Johannessen

Hei igjen, Jeg har nylig lagt ut en side på internett med de 4 første generasjonene Kierumgaard.Lenke og bidrag mottaes med takk.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei igjen. Ja det var jo interressant. Så får vi se hva jeg kan bidra med. Antagelig har denne første Peder en sønn og en datter i tillegg til de du nevnte. 1. Anne Pedersdatter Kiergaard/Kierumgaard gift i Nordland med en Anders Absalomsen eller Abrahamsen.(ikke funnet noen etterkommere) 2: Søren Pedersen Kiergaard/Kierumgaard, fra Aalborg.Borger i Bergen 14/12-1705.død 19/9 1738, brygger.Gift 2 ganger. 1: Ingeborg Mortensdtr Blix, 2: Kirsten Mogensdtr Bloch. Han har en sønn: Jørgen Sørensen Kierumgaard,f 1706, som er sorenskriver i Senja. Han er gift med en Tønder datter.(jeg har mere på min hjemme PC). Her er der stor etterslekt. Anders Echoff Kierumgaard,døpt 3/7-1740 i DK Bergen er det som får barn med Rebekka Kjelstrup,f 1751 Ibestad.død 1789. De får barnet: Andreas Kjerrgaard. født 1785.Ibestad,død 12/3 1844 Espenes i Dyrøy. Andreas får ett barn med Karen Winter Kristensdatter. d 1811 Espenes: Johan Andreas Kjerrgaard f 1809 Espenes, og blir gift med Anne Petrikka Larsdatter f. 1790 død 1839. 6 barn og etterslekt. Disse folkene har skapt litt problem for både prest og undertegnede .Min forfader Didrich Echof Jansen slår seg ned i Berg i Torsken, Senja. Og får der bl.annet en sønn Andreas Didrichsen. Denne blir flere steder kalt Andreas Kiergaard Didrichsen. Jeg har ikke foreløpig funnet noe grunn til dette. Men da Didrich Echof Jansen slo seg ned på yttersiden av Senja, regner jeg med at han har reist til slektninger. Og da er sorenskriveren en av de slektningene. Faddere på Didrichs barn er bl.annet Madam Wang (sorenskriverens kone). En annen ting :Didrich Echof Jansens mor, Wenche Echof og Cathrine Hedevig Echof., g m Jens Andersen Kierumgaard, er kusiner. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Holte Engebretsen

Endelig!!!Her ser det ut til å være en sammenheng: Karen Pedersd. Kierengaard (d. 1746) ble også kalt "Jyllands-Kari" og var gift med Mats Knutson Ulvestad (d. 1749) fra Torvik i Dalsfjord (nå en del av Volda kommune). Ho må ha kommet dit før 1700 da sønnen Knut ble født. Ifølge Dalsfjord, Gard og Ætt av Sverre Lyngnes (1967) var hennes nærmeste slektning, Anna Kierengaard gift med Anders Abrahamsen Lochel i Vesterålen. Boka sier ingenting om hvilket slektskapsforhold dette var.Ovenfor nevnte kilder skal umiddelbart saumfares. Har noen av dere informasjon som kan knytte Karen til Kierumgaard-slekta og evt nærmere til Anna?Mvh Heidi (heidi.bhe@c2i.net)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Johannessen

Jeg tror ikke Karen og Anne Pedersd. Kierengaard er døtre av Peder fra Assens. Da Karen , Anne og Søren sies å være fra Jylland, og ikke Fyn. At det er slektskap dem i mellom virker meget sannsynlig. Når det gjelder Anders Echof Kierumgaards faderskap til Andreas Kjerrgård så er jeg veldig nysgjerrig på hvilke kilder du har? Selv har jeg hørt at det kan være søskenbarnet gullsmed Andreas Kierumggard Sæby som er far til Andreas, men jeg har ikke funnet noe som beviser noe som helst der.Når det gjelder slektskapet mellom Wenche Echof og Cathrine Hedevig Echof. så er det interesant. Jeg har ikke funnet Cathrines foreldre, hennes dåp eller vielsen med Jens Andersen Kierumgaard.MVH Stein Johannessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei igjen . Det var jo kjekt at Heidi kom med her. Det kan se ut til at det her er snakk om to søstre. Dette bør vel sjekkes i Danmark. Så var det Jens Andersen Kierumgaard f.1709 døpt 26/12 1709 Nykirken i Bergen.Død 1761. gift 9/2-1740 m.Catharina Hedvig Andreasdtr Echof. f 1709 Bg. død 30/6-1772. Datter av klokker i DK i Bergen Andreas Dirichsen Echof d.1718 g.m. Anne Sophie Paust (første kone av tre). Her holdes det Geistlig skifte 1718 i Bergen Stift. 1b 363b. De har syv barn. Catharine Hedvig er f. 1748 og gift med Nils Haslund d. 1785. Her kan tilføyer at Nils Haslund har vert tilknyttet musikkselskapet Harmonien i Bergen.Jeg har nettopp anskaffet to bøker om Harmonien, og der er flere av de gamle slekter i Bergen representert fra stiftelsen i 1765. Når det gjelder barnet Andreas Kiergaard, skal jeg sjekke "mine kilder". Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Helene Breistein

Vet ikke om vi er kommer bort fra tema eller.Men jeg lurer på om Catharina Echof,og Wenche Echof var søster til Kirsten Echof f.1700 gift med Isaac von Erpecum. Kirstens foreldre var nettop Anne Sophie Paus og Andreas D.Echof.Vet noen hvem far og mor til Anders Echof var? Har hørt en Diedrich Echof,men uten å kunne bekrefte det ut fra kilder.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Randi.Jeg svarer deg her. Catharina og Kirsten er søstre og kusiner til Wenche. Deres far er Andreas Dirichsen Echof og Anne Paust. Wenches foreldre er Benoni Dirichsen Echof og Diriche Dirichsdtr Marcus. Anders og Benoni er brødre, og sønner av Dr Dirich Echof, død 1675 i Trondheim og hans 2 eller 3 kone Wein Andersdatter Buus. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Holte Engebretsen

Terje, Stein og alle andre: Finnes det noe i Sollis samlede arkiv som kan knytte Anne, Karen og Søren nærmere sammen? EvtJeg har kikka i kirkeboka for Volda, og funnet følgende om Karen:| 748 | 1753 | f.pur.Mar [2.2] | k:V |nr:4 |kj:k | Karen Torvig | 85 aar | Torvik | mk: |Dette skulle tyde på at Karen var født i 1668. Dødsåret jeg har opplyst tidligere ser dermed ut til å være feil.Karen kom etter alt å dømme direkte fra Danmark til garden Torvik i Volda rundt 1700(?). Karen er også omtalt som Kari, eller Jyllands-KariJeg ver ikke når Karen ble født, heller ikke når hun kom til landet. Hun fikk imidlertid en sønn: Knut, i 1700, og må ha vært i landet på den tid. Karen døde i 1749.Karen var gift med Mats Knutsen Ulvestad, født 1664, død 1749. "Både Mats og Jon (bror) var sjømenn i sine unge dagar. Då Mats slo seg til ro heime, vart han lagrettemann og ein mykje nytta mann i utskiftingar og andre gjeremål i grenda" Kilde for sitatet: Lyngnes, Sverre: Dalsfjord: Bygda, Gard og Ætt, utgitt av Dalsfjord Sogenemnd 1967.Mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Holte Engebretsen

Det går litt fort i svingene av og til. Det står et evt helt for seg sjøl i forrige innlegg:Evt Klitgaards samlinger skulle det stå. Innvandringsprosjektet har en kopi av disse.Mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Johannessen

Hei Takk for mye ny info. Når det gjelder data på Catherina Hedvig så var det mye nytt for meg. Foreldrene finner jeg i digitalarkivet mellom 1698 og 1702 da 4 barn (bla Kirsten) døpes. Etter dette finner jeg ikke spor av dem i kirkebøkene for Bergen, kan de ha flyttet utenfor Bergen ? Jeg finner heller ikke ekteskapet med Jens kierumgaard i 9 feb 1740. Hvilke kilder har du benyttet her.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei igjen.Når det gjelder denne slekten, er mye hentet fra Solli. De har både kort og skifter registrert tilgjengelig på statsarkivet i Bergen.NB må behandles pent. Jeg har og kirkebøker på fisch for Bergens kirker,samt området i nord jeg er interressert i. Videre har jeg sjekket familien Christi i Bergen.(mange gode opplysninger der).Slekten Garmann er jo inne i dette i og med Dr. Dirich Echof var gift med en Gardmanndatter først og fikk en sønn der Peter Echof.Arvet sammen med sine halvsøsken mye gods i Nordfjord. Fam Erpecom og Lampe er og sjekket. Men akkurat nu kan jeg ikke si hvor jeg fant vielsesdatoen. Mest sansynlig hos Solli, i og med at det er i mine notater fra det studiet, jeg finner datoen.Når det gjelder Andreas Didrichsen Echof d.2/9-1718 DK, var han gift 3 ggr. 1:Elen Lange,f.Lund i Skaane 14/8-1660 begr. KK 5/11-1696.2: Anne Sophie Paust. og 3: Mette Anchersdatter. Ikke notert barn i første ekteskap, men første barn i annet får navnet etter første kone: Elen, døpt KK 6/11-1698. Her er bl.faddere: dr. Niels Randulf og Mag, Smith.Kirsten er vel neste,døpt 11/1-1700 NK,begr.8/7 1780.g.m. Isaac von Erpecom.Dirich er neste døpt KK 19/3-1701 of lever 1730.Så Wenche Regisse døpt KK 2/3 1702.begr.KK 22/6-1724.Så kommer Anne Sophie, g. m. Conrad Lindemann. Så Ancher som dør 1733. Tilslutt Catharina Hedvig f.1709.død 1772 g.9/2-1740 m. Jens Andersen Kierumgaard. døpt NK 26/12 1709. NB fadder på Jens er bl.annet Generaltollforvalter Johan Garmann Vel jeg vet ikke om dette var til nytte men... Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

En tilleggs opplysning: Om Anne Pedersdatter Kierumgaard som er gift i Nordland med Anders Abrahamsen. Det står at hun er søster av overtollbetjent Jens RAVN og Søren Kierumgaard. Jeg har lagt merke til at Ravn navnet ofte går igjenn som faddere.Og i skifte 1738 22/10 etter Søren Kiergaard gm. Kirsten Block, arver mannens sønn m. første hustru. Jørgen Kiergaard sorenskriver i Senja. Jochum Schram møtte for ham Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest Steinar Olsen

heipå skiftet etter ANNE PEDERSDTR KIERGAARD Sortland, (film HF1983 s. 508) skifte 3/5-1746 ektefelle Anders Abrahamsen Lochert Gull og sølv merket med A.A.L.A.P.D.K. / Jens Rafn / M.P.S. / A.A.L.A.K. / H.J.S.L.S.P.D.B. / P.S.H.E.D.G.Hun hadde ikke barn og søsken varBror: Knud Kiergaard, Randers i JyllandBror: Christen Rafn, Randers JyllandSøster: Karen Kiergaard, SunnmøreBrorsønn Jørgen Kiergaard, Sorenskriver i SenjaSøstersønn: Nils Edvardsen Schalle, Ukjent oppholdstedDette lager litt kaos i det som jeg har og det jeg kan finne her i denne debatten, men burde vel hjelpe noe med å sette opp familien.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Jeg har merket meg at Terje E. Skrolsvik bruker Kierumgaard om sorenskriver Jørgen Sørensen Kiergaard. Jeg har ellers bare sett at han er blitt kalt Kiergaard. Det samme gjelder far til Andreas Kiergaard, foreldre Rebekka Kielstrup og Andreas Kiergaard. Far til sorenskriveren er skrevet Søren Kiergaard i Døde i Bergen her på DA. Hvorfor brukes Kierumgaard om disse personene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiSøren Kiergaard er fra Kierumgaard,og navnene er brukt om hverandre også i Bergen kirkebok. Som du og ser av mitt inlegg 18 og Terjes innlegg nr. 17 har Anne Pedersdtr Kierumgaard/Kiergaard og begge etternavn og hun er søster til Søren Jørgens far.SO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.