Gå til innhold
Arkivverket

[#2796] Utvandrere til Amerika


Gjest Haldor B. Grendstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Haldor B. Grendstad

Jens Grendstad, som var bror av min tipp-tipp oldefar var forlovet med Karen Brøttem, og hadde en sønn med han. Før denne sønnen var født, døde Jens. Sønnen, som het Gunnerius Brøttem, utvandret til Amerika, og dro fra Trondheim den 29. april 1869 med Båten Norway til England. Hans bestemmelsessted var Chicago. Hvordan kan jeg spore han videre ? Han har sannsynligvis skiftet navn til et etternavn uten Ø .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Dete blir ikke noen lett oppgave. Mange norsk-amerikanere skiftet navn, ike nødvendigvis naturlig ved en utskifting av en ø til o, selv om det også skjedde.Du bør prøve å finne dine ut om folketellingene i Statene i 1880. Så kan du eventuelt ta kontakt med "Trønderlaget" over there , om det finnes. Du kan jo også undersøke om hvilken båt når og hvor den kom frem til Amerika, men jeg tror det er rimelig vanskelig. Jeg har fått hjelp av Hallinglaget der borte, da jeg søkte etter utreiste Hallinger.Lykke til!Tormod Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest H.B. Grendstad

Tusen takk, men jeg har allerede prøvd folketellingene 1880, med søking på forskjellige kriterier, og har, ihvertfall ikke ennå fått noen napp. Trønderlaget har jeg ikke hørt om, men skal sjekke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LASSE VOGT PETTERSEN

DET ER REGISTRERT EN "BROTTEM" I USA; ANTON CHRISTIAN BROTTEM, BIRTH 30.APRIL 1892, ADR.: HALSTAD, NORMAN, MINNESOTA. KANSKJE EN SØNN ? REF. "familysearch.com" lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei igjen!Du finner bygdelagene på www.hfaa.org/bygdelagDet finnes såvel lag fra Nord som Sør Trøndelag.Fortsatt lykke til!mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest H.B.Grendsatd

Jeg takker så meget for opplysningen om Anton Christian Brottem. Jeg kikket på familysearch, og fant at opplysninger om foreldre manglet. Jeg la derfor inn et spørsmål på Norman Co. Mn Query Forum på adressen Lenke. Der har jeg tidligere lagt inn spørsmål om min slekt i Amerika, og har hatt stort hell med det. Halstad i Minnesota var forøvrig befolket av mange Klæbygger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torun S. Soknes

Hei,beklager å bryte innleggsrekka di med noe nytt, men er du i slekt med Martha Grenstad i Klæbu? Martha er min mormors tremenning. Mener Martha er barnebarn av Beret Marta Venås og Nils Grenstad. Ta kontakt direkte torunss@online.no Mvh Torun S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børge Solem

Dersom hen reiste med S/S Norway er det meget sannsynlig at han hadde kjøpt bilett fra Allan Line. Hva var navnet på agenten? - dersom han het C. Henriksen var det Allan Line. De fleste som reiste med Allan Line dro via Quebec i Canada. Det finnes passasjerlister i National Archives of Canada [NAC]. På passasjerlistene var navnet ofte amerikanisert allerede, så den kan kanskje gi en ledetråd til hva han kalte seg i Amerika. Dersom navnet på agenten var Dahl reiste han med Anchor Line, de hadde en avtal med Allan Line om å få sende sine passasjerer med deres skip til England. Om så er tilfelle må du lete etter passasjerliste fra New York. Dersom du er interessert i hvordan du kan få tak i slike lister anbefaler jeg artikkelen "Hunting Passenger Lists" på: http://www.museumsnett.no/mka/ssa/ Vi forløpig bare lagt ut artikkelen på engelsk, men jobber med en norsk utgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei! Hvis du finner han i Emigrantprotokollen, skal agentens navn stå der. Iallfall gjør det det for de som reiste fra Oslo (har ikke særlig erfaring med noe annet....). Hilsen Ingjerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børge Solem

Årsaken til at emigrasjonsprotokollene finnes er at myndighetene ved lov av 1869 (midlertidig forordning av 1867) påla politiet å føre tilsyn med emigrantene. Dette var i første rekke for å beskytte emigrantene mot overgrep og lureri fra agenter og rederier. Det skal derfor alltid være oppført enten rederi eller agent sammen med emigrantens navn. Disse opplysningene ble ført inn når agenten og emigrantene var på politikammeret for å få politiets påskrift på kontrakten, som de etter loven skulle sette opp for reisen. Om noe skulle tilstøte emigranten kunne politiet ved å slå opp i sine lister, se hvilken agent eller rederi som var ansvarlig for emigranten. Alle rederier, ved sin generalagent, måtte stille sikkerhet for å få autorisasjon. Denne sikkerheten skulle kunne brukes som erstatning ved kontraktsbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest H.B.Grendstad

Agentens navn var Henriksen, og han dro vel derfor mest sannsynlig med Allan Line helt til Amerika. Da bør det nok være mulig å finne han. Jeg prøver fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irmelin Stensaker

Hvordan finner man igjen en emigrant som man med sikkerhet vet reiste til U.S.A.?Han har vært etterlyst gjennom Frelsesarmeen ihvertfall to ganger.Selv har jeg lett etter han i flere år uten resultat.Ingen er egentlig sikker på om han kom frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Det var dessverre ikke allle som klarte seg bra i Amerika. Det var egentlig ikke noe spøk å komme over der ,nærmest blakk og uten å kunne språket.Det kan være en av grunnene til at mange emigranter er vanskelig å spore opp. Jeg har problemer med noen som reiste over.Selv om jeg har adresse og har skrevet brev kommer det ikke noe svar tilbake.Noen ønsker ikke kontakt med "gamlelandet".mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Marie Sylte

You might want to be aware of the Norwegian-American Bygdelagenes Fellesraad. The Bygdelagenes Fellesraad is made up of the organizations of emigrant descendants from particular areas of Norway who are now living in North America. Each lag seeks to preserve and strengthen bonds with its home district or community-of-origin in Norway, much of it through genealogical research.The NABF has a web page with all the lag listed at: http://www.hfaa.org/bygdelag/ The site also includes some helpful links to other sites related to Norwegian-American genealogy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.