Gå til innhold
Arkivverket

[#2800] Boland


Gjest Stein N. Wisted
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein N. Wisted

En av mine aner, Johann Heinrich Schumacer f.ca. 1735, giftet seg i 1766 med Anna Marie Boland (kalt både Sivertsdtr. og Andersdtr.). De bodde først i Leikanger, Sogn, senere i Stavanger. Men de fikk også en sønn i Bergen i 1778. Jeg har funnet en del Boland'er i Bergen, men har ikke funnet ut hvor dette navnet kommer fra. Jeg har satt opp en mulig famile, kjenner noen til disse ?Anders Boland, soldat i Bergen 1748 Mette Christiansdtr. Barn a. ? Anne Marie f. ca. 1743, gift med Schumacer b. ? Jon f.ca. 1746 parykkmaker i Bergen c. Christian f.ca. 1748 parykkmaker i Bergen, død 1778.Koplingen mellom dem er langt fra sikker, men Anne Marie hadde en fadder som het Christian Boland for et av barna sine. Hun hadde også flere døtre som het Mette. Jon døpte en sønn Christian i 1781, 3 år etter den eventuelle onkelen døde.Hjelp eller tips om disse personene spesiellt eller Boland generellt ønskes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Ørnulf Pedersen

Jeg har registrert noen Boland som kommer i fra Hatlestrando i Sunnhordland eller Kvinherad(?). Blant andre Fartein Nilsen Boland gift med Dorthea Margrete Hansdatter Femsteinvik (f.1834). Sjekk opp bygdebøker for området (Tysnes/Kvinherad/etc.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein N. Wisted

Jeg har sjekket i Kvinherrad-boka, men det var ingen som passet under Boland :-( Men takk for tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Skibenes

Dersom du går inn på Digitalpensjonatet S&F under vigde,finn du: Johan Hindrich Sumacher f.1736 i Leikanger.Gift 2/2 1766 m. Anna Maria Andersd.f.1746 i Leikanger. Dersom dette er rett,bør du kanskje leite vidare i S&F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein N. Wisted

Jo, jeg har sett dette, og har lett i S&F, uten hell. Jeg tror ikke noen av dem faktisk var født i Leikanger.Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Familiysearch for Johan Schumacher/Sumacher gir de 3 vielsene som er angitt i DP S&F. I tillegg er det en som gifter seg 24 aug 1790 i Stv Domkirke. Er dette samme mannen siden du angir at de dro dit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.