Gå til innhold
Arkivverket

[#2805] svigermor


Gjest Tone Angeltveit
 Del

Recommended Posts

Gjest Tone Angeltveit

Tippoldeforeldrene mine Ole Nilsen,Skomagersvend f. 1845 Voss og Karen Nilsen f.1849 Lindaas bodde i 1900 i Ladegårdsgt. i Bergen sammen med svigermor Ingeborg Nilsen,Fattigunderst.f.1819 Voss Ingeborg klarer jeg ikke finne igjen. Jeg vil anta hun er Oles mor og Karens svigermor i og med hun er født på Voss og har navnet Nilsen. Er det noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Her synes det som om vi igjen er inne på et problem med hva som er riktig fødested (bl.a):Jeg har rotet litt fram og tilbake mellom FT1900, FT1865, FT1875 og FT1891 (de to siste for Bergen)+ "Døypte i Bergen 1816-1894" og funnet følgende (bruk det for hva det er verdt):Du har åpenbart rett i at Ingeborg var Karens svigermor. Jeg tror Karens foreldre hhv. Mons Knudsen og Berta Olsdatter (se Lindaas 1865). Når det gjelder hvor Ole Nilsen var født, står det Voss i både FT1900 og FT1891, men i FT1875 og FT1865 for Bergen, (forutsatt at jeg har funnet riktig person) står det hhv. Aarstad Sogn og Houg Prgj. (Både Aarstad og Houg tror jeg faller inn under Bergen).Så langt jeg har funnet fikk Ole og Karen 5 barn i perioden 1875-1892. NB! Under Merknader i innføringen for eldste sønn i 1875 står det "I Fødselsstiftelsen 1854,1850.73". Det er mulig dette kan avklare noe mer om Oles fødested og opphav. Hvis noen har tilgang på den kilden(?)Mor/svigermor Ingeborg har jeg ikke klart å identifisere i noen andre FT enn 1900 for Bergen.Håper det var noe brukbart?Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Angeltveit

Takk for hjelpen Kjell. Jeg har klart å eliminere han ene ("feile" barn)Holder en knapp på voss fortsatt. Er det noen som hvet hva merknadenFødselsstiftelsen 1845,1850.73 betyr? mvh Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Tror definitivt at det er samme Ole Nilsen i alle FT (dvs, ingen "feile" barn). Hvis du går i detalj på barn og bosted vil du finne at alt henger sammen (bortsett fra Voss vs. Bergen). Ole og Karen første barn het Marius Nikolai, (f.16.9.1873). Han døde i 1876. Den neste het Olaf Konradius, f.aug.1875. (Han er med i FT1875 som "Oluf Karl"). At det virkelig er samme Ole og Karen kan du se av bosted i 1875. Det står 11-240 (=Theatergaten)som bosted i FT1875, innføring av dødsfall for sønnen Marius i 1875 og innføring av dåp for de to neste barna i 1875 og 1877.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Angeltveit

Tusen takk begge to! Du har nok rett når du kan sjekke adressen.De har fått en "ny Marius" senere. Da blir det svigermoren som blir utfordringen min! mvh Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Angeltveit

Når jeg leter videre ser jeg at Karen har fått tre Mariuser . To Marius Nikolai, nr. to f. 1884 og død 1885. Senere fikk de Marius Johan f. 6/7 1892.Jeg visste bare om den siste, så din hjelp har vært stor mvh Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Bare en liten kommentar til Kjell H og utsagnet: 'hhv. Aarstad Sogn og Houg Prgj. (Både Aarstad og Houg tror jeg faller inn under Bergen)'.Jeg antar at Houg Prgj skal være Hougs eller Haus som det heter i 1865 og 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Hougs/Haus var ikkje inn under Bergen før i tida. Først i 1972 kom delar av gamle "Haus" (Arna) med i Bergen kommune. Årstad vart innlemma i Bergen 1. juli 1915. Men i DA vil du i alle høve i kyrkjeleg samanheng finne at Årstad er med, avdi dei nytta Hospitalskyrkja (St. Jørgen - SJ) fram til dei fekk eiga kyrkje i 1890 (AA).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Angeltveit

Takk for bidrag. Jeg "surrer" fremdeles rundt etter Ingeborg og hennes barn. En av dem-som er oldefaren min heter Bernhard Ragnvald Olai og er gift i 1905 med Karen halvorsen. Han skal være født i 1881 i DK sogn. Finner ikke han blant de døpte. Er det noen som vet om Domkirken mangler for noen år? Det er underlig at han ikke er døpt når de øvrige søsknene er det. mvh Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Jeg vet ikke om du har sjekket 1891 folketellingen for der finner jeg Ingeborg Larsdatter Nilsen gift med Elias Olsen som har flere barn, deriblant Bernhard Olai. Under døpte finner jeg en Bernhard Olai: 1881 76 Jan 24 Jan 29 Bernhard Olai m Matros Elias Olsen 10-79b 1853 1853 Ingeborg Larsen 240481 Domkirken. Er det disse du leter etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Angeltveit

Beklager Ingeborgs barnebarn :Bernhard Ragnvald Olai`s foreldre er Karen Olsdt. og Ole Nilssen. Ingeborg er enten Karen eller Oles mor. (Oppført som svigermor i 1900 tellingen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.