Gå til innhold
Arkivverket

[#2811] Italienere i Oslo omkring og før 1900


Gjest Britt Reboli
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Reboli

Min oldefar kom fra Italia til Oslo ca. 1865. Han arbeidet med gips, både stukkatur og figurer. De siste årene han levde, fram til 1913 hadde han en gipsmakerforretning i Grønlandsleiret. Jeg har vært på Byarkivet i Oslo og funnet noen opplysninger om min oldefar og hans familie. Er det noe som har kunnskaper om dette at det bodde mange italienere i Oslo på den tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hallo Britt!Har du sett at det i 1865 bodde en familie Guidotti i Nygaden i Christiania? Faren het Peter Natale Guidotti og han hadde i 1865 kone og 6 barn boende hos seg. Han var gipsmaker og født i Italia.Fra min barndom - som er ganske lenge siden - husker jeg et fragment av en sang som min far sang for oss små. Det dreide seg åpenbart om en som har gått omkring og solgt Guidottis gipsfigurer. Fragmentet lyder slik: "Nå har jeg gått for Guidotti/ med dokker ut av gips og ler,/ i fire mån'ter har jeg gått, De,/ nå vil jeg ikke gå der mer!" Og etter sangen ble det tilføyd - i vanlig tale: "Kjøp alabastafigura! Setta på kommode, slå i stykker, kjøpa nya!"Hvem vet, kanskje Reboli og Guidotti kjente hverandre?Men noen hjelp var det kanskje ikke i dette - ?MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Om du går inn på 1900-tellinga for Christiania på DA og søkjer på fødestad "Inneheld" - "Ital", vil du finne heile 44 som har fødestad Italia. Reboli m.fl. var på den tida "positivspiller".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei Britt! Jeg forsker selv på familien Guidotti, da Johan Wincenzius Guidotti gifter seg med min tipp-oldemors søster. Han var gipsmaker og bodde i Oslo. Jeg fant noen opptegnelser om familien i Lassens Samlinger, hvor det står litt om flere familier i Norge. Denne finnes på film på Riksarkivet. Kanskje finner du noe der?! Hilsen Ingjerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Per Håkon Christiansen

Min familie har også tilkobling til Guidottiene, men et ledd tidligere. Min oldermors søster Karen Larsdatter Grøtlieie f 1832 var gift med Andreas (Voll) Skramstad f 1829 (hans slekt er fra Øvre Vold i Vang). De fikk 11 barn mellom 1855 og 1878. En av sønnene, kunstmaler Ludvig Skramstad (f 1855 d München 1912) giftet seg i Kristiania i 1884 med Aurora Marie Adelheid Guidotti (f Kristiania) som døde bare 4 år senere under barsel. Han var så begeistret for Guidotti-jentene, blir det sagt, at da Aurora døde ville han gifte seg med søsteren. Og slik ble det, han gifet seg igjen med Vincentia Sofie Emma Guidotti (f 1852 d 1944) i Kristiania i 1889. De var døtre av Pietro Nathale Guidotti f i Lucca i Toscana 1808-10 og kona Karen Sofie. Ludvigs bror, bygdeforfateren Adolf Hedevard Skramstad har gitt en beskrivelse av gamle Pietro. Jeg er interessert i alle mulige opplysninger om Guidottiene. Ingjerd: Hvis du legger igjen mail-adressen din så kan vi utveksle opplysninger.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Takk - jeg kontakter deg!! Forøvrig skal et annet vers av Guidottivisa lyde slik: "Og jeg - jeg går for Guidotti/ med dokker uta' gips og ler/ I fire mån'er har jeg gått, De/ på hue med dem, som De ser.Kanskje det finnes et skillingshefte? Noen som kjenner til noe mere? Og hva med melodi??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei Britt! På Oslo Byarkiv jobber en mann ved navn Terje Bergersen. Han har skrevet en artikkel om italienere i Oslo i Byarkivets magasin Tobias. Kanskje han kan hjelpe deg? Meget hyggelig mann! Ring og spør! Hilsen Ingjerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solli

Eg kjenner til at det er laga ei slektsbok for Pisani-familien i Norge. Pisani-familien var også m.a. gipsmakarar, kom til Norge på 1820-talet frå Firenze og har stor etterslekt både i Bergen og Oslo. Kanskje du kan finne noko interessant der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asmund Lien

Visa om gutten som går med gipsfigurer fra Guidotti står i DEN FØRSTE STORE VISEBOKA av Egner, Gjelseth, Prøysen og Siem (1954) - s. 149. Det oppgis at visa er skrevet av Olaves Pedersen. Det er noter til en melodi også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Reboli

Takk til alle for respons på mitt innlegg om italienere, og takk også for råd og tips. Guidotti er et kjent navn for oss, oldefar arbeidet så vidt vi vet for ham. Visa som heter Gibsgutten er også å finne i Viseboka STRENG og STRUPE av Guttorm Frölich, med noter og gitarbesifring. Hilsen Britt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.