Gå til innhold
Arkivverket

[#2815] Lensmann Svend Christophersen Saxegaard


Gjest Eva Lillian Vedahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Lillian Vedahl

Slekter fra Høland. Jeg leter etter anene til lensmann Svend Christophersen Saxegaard f. ca. 1710 på gården Saxegaard? Svend var lensmann i Høland i perioden 1746 - 1756. Svend giftet seg med enken Gunhild Olsdtr. Saxegaard 10.03. 1746. Jeg har ikke klart å finne anene til hverken Svend eller Gunhild og håper at noen her kunne hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Svend Kristoffersen Saksegård i Hemnes i Høland ble utnevnt til lensmann i Høland i 1756 og kan se ut til å ha virket inntil stesønnen Ole Nilsen Saksegård overtok i som lensmann i 1766. "Constabel" Svend Kristoffersen ble gift 1746 med Gunhild Olsdatter, enke etter Nils Gulbrandsen Saksegård (ca.1718-1745). Etter alderen ved sin død på Graverholt på Setskog i 1798, er Svend født ca. 1717; han er muligens ikke fra Høland. Gunhild Olsdatter (ca.1719-1799) var datter av Ole Bergersen Nordre Langseter i Trøgstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Lillian Vedahl

Mange tusen takk for svaret ditt Odd. Nå har jeg fått litt mer å gå ut ifra.Med vennlig hilsen Eva Lillian Vedahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Lillian Vedahl

Er det noen som vet om en av mine aner som het Ole Bergersen f.? på nordre Langsæter i Trøgstad tilhører Smedslekten. Ole fikk en datter som het Gunhild i 1717 som senere giftet seg i Høland.Jeg kom over noe i en bok der det sto noe om Smed slekten på Langsæter, derfor lurer jeg på om denne Ole tilhører samme slekt.Hilsen Eva Lillian Vedahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

I april 1743 var der skifte etter avdøde Ole Bergersen på Nordre Langseter i Trøgstad. (Heggen og Frøland panteprot. nr. 4, f. 383b-384a.) Enken var Ingeborg Gulbrandsdatter og deres barn var Berger Olsen, myndig, Hans Olsen, myndig, Truls Olsen 20 år, og Gunhild Olsdatter, gift med Nils Saksegård i Høland. - Ole Bergersen kjøpte i 1722 og 1723 gården Nordre Langseter av arvingene til Brynild Hansen Nordre Langseter (ca.1658-1692), som i sin tur hadde kjøpt gården i 1690 og 1691.Ole Bergersen bodde i 1722 på Dillevik i Trøgstad. Jeg kjenner ikke til at han har noen forbindelse til "Eivind Smedssons etterslekt" (jf. NST b. XXXV).Vennlig hilsen Odd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Lillian Vedahl

Mange tusen takk for svaret ditt Odd. Er det noen som kjenner til hvem som har bodd på Dillvik gjennom tidene?Med vennlig hilsen Eva Lillian Vedahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.