Gå til innhold
Arkivverket

[#2827] Bernt Sjursen Rolland


Gjest Tone M. Bjørstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Tone M. Bjørstad

Jeg leiter etter Bernt Sjursen Rolland. Etter mine opplysninger ble han født i Bergen ca. 1844. Han var muligens sjømann og seilte en periode på Nord Norge (som fyrbøter på et skip (?)) Jeg har allerede funnet en Sjur Sjursen Rolland (enkemann)fra Graven, som gifta seg i 1833 med ei enke med pikenavn Størkersen..... Kan noen hjelpe meg videre her? adr: tone.bjoerstad@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone M. Bjørstad

Jeg er litt usikker på om Bernt Olai kan være den rette. I så fall må fødselsåret i Digitalarkivet være 10 år feil, kan det være mulig? I allefall, jeg har gått ut fra at "min Bernt" var født ca 1844, ettersom det var dette fødselsåret jeg fikk oppgitt av nære slektninger for ca. 30 år sia. At han er født i 1844 stemmer også med folketellinga 1865, der han står registrert som "Tjenestekarl" i Bø ( Vesterålen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Vel, hvordan en nå snur og dreier på søkemulighetene: under fødte i Bergen er det kun en Bernt med etternavnet Sjursen Rolland, Bernt Olai som Tor Andersen nevner. I FT 1865/RHD er tjenestekarlen i Bø, Bernt Sjursen, f. 1844 ikke oppført med navnet Rolland - er du sikker på at han er den rette? I FT 1865 finner du nemlig også en B.S. Rolland, 21 år, altså f. 1844 - men han er f. i Haugs Pr.geld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Fødselsåret er neppe feil i Digitalarkivet da registreringen er i sekvens med de andre fra 1834. Så dersom du er helt sikker på 1844 så er det ikke ham.B.S. Rolland som Britt Frank har funnet synes da å være mer sannsynlig i og med at Rolland er i Hammer ikke så langt unna Haus, men jeg klarte ikke å finne ham i FT 1865? Ref.nr.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone M. Bjørstad

Takk for stor interesse + gode råd! Jeg er ikke 100% sikker på fødselsåret til "min" Bernt, men årstallet 1844 ble oppgitt av Bernt Sjursens barnebarn for ca. 30 år sia. De fortalte også at Bernt både kalte seg Sjursen og Sjursen Rolland (evt. Roland?) Jeg finner heller ikke B.S. Rolland som Britt Frank refererer til. Forresten, en opplysning til: Bernt skal ha blitt gift med en fransk dame. Det ble sagt at enka drog tilbake til Frankrike da han døde. Under dødsfall i Bergen i Digitalarkivet står det følgende opplysning: Døde 1927: 6/6 Bernt Rolland, videre: 6/6: Louice Rolland. Kan dette være de jeg leiter etter? Dersom dette er Bernt og hans franske kone, stemmer det ikke med mine opplysninger om at Bernt døde først. Men kan det være snakk om en "formell registrering" ? Jeg har mange spørsmål... Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Hvis du da går til Døpte i Bergen og søker med Fars enavn inneholder Rolland og velger de som også har Sjursen så vil du finne Bernhard Olaf gift med en fransk dame født Gelly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone M. Bjørstad

Oi!! Nå tror jeg virkelig du har knekt nøtten, Tor, eller i allefall nesten! En kjempetakk til deg! Dette må jo være mannen jeg leiter etter! Da var nok Bernt Sjursen i Bø et blindspor, og fødselsåret 1844 likeså. (Folketellinga 1965) Men, ettersom Bernt var født i 1834, så må han jo ha vært svært gammel i 1927 (83 år) (Jfr. døde i Bergen 1927), og videre: Hvordan kan det ha seg at han og kona er oppført med samme dødsdato? Er det noen måte en kan finne flere detaljer her? Tone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Håkon Bjugn

Bernt 1834 ble tydeligvis gift med ei fransk dame, mens det er påvist to stk Bernt f. 1844 i Ft1865 (Bø og Hauge-Haus). Hvis du fester lit til opplysningene om mademoisellen, så er den første "din mann", fester du lit til fødselsåret er en av de to sistnevnte mest aktuelle.Jeg tror det må være lurt å finne fram til kirkeboka for dåpen til den ungen som knytter Bernt til deg eller slekta du gransker. Da vil du sannsynligvis få sikrere informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone M. Bjørstad

Igjen-takk til dere, mine hjelpere, for tips og gode råd. Jeg tror jeg får holde en knapp på Bernt Olai (Bernhard Olaf?) i min fortsatte leiting, selv om fødselsårstallet til Bernt ikke stemmer med det jeg tidligere har fått oppgitt. Jeg tror vel også at det kan forekomme enkelte feil i Digitalarkivet, har sett eksempler på dette, så jeg får nok gå over til originalkildene i min videre leiting. En kjempetakk til dere tre, dere har hjulpet meg godt i gang! Men jeg lurer fortsatt på hvordan det kan ha seg at Bernt og Louise har samme dødsdato, nemlig den 6/6- 1927.... Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Glem det med FT 1865/Bergen - i iveren ble det visst litt surr med Sjur SR og Bernt SR - BEKLAGER! Mye tyder på at Bernt Olai/Bernhard Olaf er den du søker. Noe som irriterer meg litt er at hverken han eller kona er å finne i noen av FT hverken på DA eller RHD, men begge blir begravet i Bergen? Der kan selvsagt være mange årsaker til det - også til at de eventl. har samme døds-/begr.dato. Jeg er enig med Odd H. Bjugn, du må nok inn i kirkeøker for dåp/konfirmasjon til den ungen som fører linjen din videre til BSR - 3 sønner av Bernhard Olaf finner du jo under døpte i Bergen. Og jeg ville stole mer på årstall i kirkebøkene enn i FT. Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone M. Bjørstad

Jeg har også vært inne på den tanken.... Det som gjør dette litt vanskelig å finne ut av, er at det bare står navn,- ingen alder, fødselsår eller dødsårsak i oversikten fra 1927........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Håkon Bjugn

Ja, det er merkelig at to stk Rolland gravlegges evt. dør samme dag. Kan det ha vært en brann eller ulykke? Kanskje dødsannonser eller annet kan finne i en avis for Bergen. Det er jo fra 1927, så det er jo mulig å få sjekket det. Kanskje noen har tilgang til aviser for Bergen for 1927?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.