Gå til innhold
Arkivverket

[#2831] Slekten Omeyer, Trondheim


Gjest Stein Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Johannessen

Hei, Jeg lurer på om det er noen som kjenner noe til eller vet hvor jeg kan finne ut noe mer om slekten Omeyer (og Riverton) i Trondheim. Jeg har et ekteskap: Boye Rivertsen d 1722, og Anne Elisabet Omeyer - d 1721 i Trondheim. 4 kjente barn : Rivert f ca 1718, Maria f ca 1713, Else f ca 1714, Boletha f ca 1716,Anne er begravd 28 juli 1721 i Trondheim.Jeg har også funnet en Else Omeyer begravd i Trondheim 25 nov 1715. Jacob Omeyers lille barn begraves i Trondheim 15 feb 1707.Boyes Rivertons skifte ble holdt holdt 11 desember 1722, men det er ikke sjekket. To mulige brødre av Anne Elisabeth Omeyer kan være Dirich Schaft og Andor Andorsen. Det er stort sett hva jeg vet. Alle innspill motaes med takk...Stein steinjoh@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest Marie Stephensen

Hei !Tar opp denne, da Boye Rivertsen og Anne Elisabet Omeyer er av interresse.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. slektsidene til Torkil Grindstein som igjen har sine opplysninger fra Øystein Bærø ble Boye Rivertsen f.1690 i Amrum Schleswig. Gift ca. 1712 med Anne Elisabeth Omeyer fca. 1690 - 1721 Trondheim. Hennes foreldre var Jacob Omeyer og Else. Else grl. 25/11 1715 Vår Frue krk. Trondheim.Ellers så står det om Omeyer i NST: Slekten Omeyer 8:299. Anne Elisabeth Omeyer 24: 58, 29:310, og 30:87. Else Omeyer og Rogert 24:231. Jacob Omeyer 16:294 og 24:57.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alma Lorentsen

Hei.Det er utgitt et lite hefte av Sigurd Engelstad, Oslo, 1938: 'Slekten Schaft og slekten Omejer' Dette heftet finnes på Deichmanske bibliotek i Oslo (ikke til utlån men kan lånes til lesesalen).Her står det om familien Omejer: ”Hvor denne familie opprinnelig stammer fra, er ikke helt på det rene, men Skottland eller Irland synes å være det sannsynligste. Stavemåten O’Meyer, som enkelte av slektens medlemmer til dels har brukt, skulde tyde på at det er det riktige. Kaptein Omejer har i sin tid drevet adskillige undersøkelser for å klarlegge Omejer-navnets opprinnelige stavemåte. Herunder konfererte han bl. a. med professor Carl Marstrander, som i en fortegnelse over irske efternavn fant navnet O’Meagher som uttales O’Meier, idet ”eagh” på irsk uttales ”ei”. Dette synes ytterligere å bekrefte antagelsen om slektens irske opprinnelse. Undersøkelser er igangsatt ved Ulster King of Arms i Dublin efter råd av den irske families senior, Colones O’Meagher, sammesteds. Resultatet foreligger dog ennu ikke.” (Dette var altså skrevet i 1938, min anm.).Videre forteller heftet om etterkommere av Jacob Omejer som var feldbereder i Trondhjem.Jacob Omejer, som lever i Trondhjem og ernærer sig som feldbereder. Han nevnes første gang i 1681 med det er sannsynlig at han har bodd der en del år før den tid. Han skal være død i 1690. – Han var gift med Else Jacobsdatter Lund, som døde i Trondhjem ca. 25. november 1715.Barn: 1. Jacob Jacobsen Omejer, f. Ca. 1674.2. Anders Jacobsen Omejer, f. Ca. 16753. Jørgen Jacobsen Omejer, f. ca. 16774. Lorents Jacobsen Omejer, f. ca. 1679. Utvandret i 1705.5. Anne Marie Omejer, f. ca. 1682. Gift med Andor Andorsen (Anders Andersen) på Hitra.6. Elisabeth Maria Omejer, f. Ca. 1685. Gift med kjøbmann Diderich Schaft.7. Else Jacobsdatter Omejer, f. 1688. Gift med Andreas Poulsen Rogert.8. Anna Elisabeth Omejer, f. 1690, d. Ca. 1721 (skifte efter henne er holdt den 23. aug. 1721). Gift den 30. mai 1712 med Boye Rivertsen. F. på øen Amrum i Schleswig. – Han tok den 3. feb. 1710 borgerskap i Trondhjem som skipper, og var fører av skibet ”Haabet”. – Han omkom ved forlis ved Smølen høsten 1722. Han blev gift 2. gang 28. juli 1722 med Kirsten Simonsdatter Svane. Boye Rivertsen hadde i første ekteskap 4 barn:1. Marie Boyesdatter, f. i 1713, d. Den 3. mai 1743. Gift den 17. okt. 1736 med prokurator og lansfiskal nordenfjells, Aage Larsen Bierch, f. ca. 1710, d. i 1764.2. Else Boyesdatter, f. i 1714. Gift den 29. april 1749 med Claus Christian Kjelstrup, sogneprest til Rødøy, f. i 1720 (døpt 24. februar), d. den 30. mai 1784. (Else Boyesdatter døde i Hammerfest i 1756, min anm.)3. Bolette Boyesdatter, f. i 1716. Gift i februar 1747 med Rasmus Andersen Falch, repslager i Kristiansund.4. Rivert Boyesen, f. i 1718, d. ca. 1725.Det står ikke noe mer i heftet om Jacob Omejers kone Else Jacobsdatter Lund. Ifølge internettsiden til Simon Ellevsen er hun datter av Jacob Lund som bodde i Trondjem i 1659 og senere ble fogd over Toten (har lest et sted at han ble avsatt da det manglet penger i kassen etter skatteinnkrevingen). Lenke: http://nose.dk/Norge/lund2.htmlmvh Alma Lorentsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Fra Trondheim skifteprotokoll nr.6 (Avskrift i NST) Skifte 26.05.1710 etter skipper Jørgen Omeyer, forlist under Holland. Enke Anne Doue. Ingen barn nevnt. Mor Else sal. Jacob Omeyers og søsken Jacob, Lorentz, Anne g.m. Ando Andersen, Hitra, Lisbet Maria g.m. Dirich Skaft, Else 22 år og Anne Elisabeth 20 år (fotnote om Anne Elisabeth g.m. Boye Rivertz, døde barnløs, se skifte 23.7.-22)(Dette med barnløs må da være feil)Det er også skifte etter apoteker Arnoldus von Westens avdøde hustru Maren Jacobsdatter Lund den 28.03.1682. Hun hadde 4 barn i første ekteskap med Cyriakus Kathe og 2 barn med Arnoldus von Westen. Barnas mostermann var Jacob Omeier Feldbereder. Dermed vet vi at Jacobs hustru het Else Jacobsdtr. Lund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Tusen takk !!Her var det litt å ta fatt i, med masse informasjon.Jeg har ikke sett skiftet etter Anne Elisabeth Omeyer, men for tiden vanskelig å få tid til å komme meg til RA (noe som jeg gjerne skulle ha fått gjort), pga jobb.Noen som vet hvor barna til Boye Rivertz og Anne Elisabeth Omeyer eventuelt skal være født, Trondheim ??Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Div. fra NST. Først et lite tillegg til (6) ang. skifte etter Jørgen. Etter de nevnte barna står også : Svoger skipper Live Fredrichsen.23/7 1722 Borger Bøye Rivertz holder samfrendesk. etter avdøde hustru Anne Elisabeth Omejer iflg. usk.bev. 20/2 ved hennes brødre Dirich Schaft og Andor Andorsen med deres 4 barn Rivert 4 1/2 år, Maria 9, Else 8 og Boletha 6 år.Innskyter i den civile enkekasse av 1736: Rogertz (Rogert), Andreas (d.1746), assessor i det Nordenfjeldske Bergamt, kancelliråd, 1739 for Else Jacobsdt. Omeyer (d.1752).Så en litt utenom: 13/8 1679 avdøde Dirich Schaft. E. Dorothea Sandtmeyers (tidl.g. kirurgus Simon de Lee). Avrvinger var brødre og søstre i Sverige og Holland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Takker igjen så mye for opplysningene !!Skal få sett nærmere på alt dette i morgen.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.