Gå til innhold
Arkivverket

[#2837] Nordmenn til Sør-Afrika omkring 1835?


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Er det noen som har råd å gi om hvordan man skal kunne få bekreftet at en person emigerte til Sør-Afrika omkring 1835 pluss/minus noen få år? Den jeg mistenker for slik utvandring het Peder Olsen Engh. Han var født i Våler i Østfold i 1808 og var bror av min tippoldefar.Mistanken grunner seg på at det i 1838 blir født en gutt i Johannesburg, Sør-Afrika, som het Peder Barbo Olsen Engh. Denne Peder dukker ca. 1860 opp i Chicago, der han i tur og orden gifter seg med to søstre, som også heter Engh, og som jeg tror var hans tremenninger, men det er en annen historie - -.Det er jo mulig at Peder (han fra Våler) ikke egentlig hadde tenkt å utvandre, men at han var sjømann og ganske enkelt gikk i land i Sør-Afrika, f.eks. lokket av gullfunnene i Johannesburg. Da er det vel sjømannsrullene man bør lete i?Alle tips mottas med takk.MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.