Gå til innhold
Arkivverket

[#2838] Bodin, Nicolai Hansen


Gjest Monika Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Monika Johansen

Jeg har fått oppgitt at Nicolai Hansen Bodin er født i Røros i år 1815. Jeg finner ikke dette navnet noe sted. Kan kansje noen hjelpe meg. Han fikk en kvinne å dele livet med. Det var Tarjer Serine Andreasdatter. f. 1820. Opph.steder Trondhjemske, Skien . Gikk selv til konfirmasjonsunderv. i Gjerpen i 1861-62. Dette paret hadde barna Adolf Fredrik f.ca.1840 og Anne Marie.f.ca 1850. Er interesert i alt av opplysninger rundt disse personer. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg vet ikke om det er av samme slekt, men vi er noen som leter etter Baudin/Bodin/Boudin i Boden,Norrbotten i Sverige. Forfaderen sålangt der kom fra Gevle med Erik Johan Baudin.f 24/5 1735 Gevle.d.Piteå 10/3 1810. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monika  E.Mail  landskon@online.no

Hei igjen.Er det noen som kan ha noen mellomledd her da ? Er det mest sansynlig at faren til Nicolai heter Hans Bodin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Håper det er liv i dere enda... Se på debatt 11471, og dere vil sikkert finne noe som interesserer dere. Dette er omstreifer-slekter (tatere/fanter), men om dere ikke lar dere skremme dere bort med dette, så ta en titt.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Jeg ville bare nevne at den trolige far til Nicolai Hansen Bodin var Hans Olsson Bodin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei MonikaJobbet idag med KB. for Holla 1849-1866 ( Holla er i nærheten av Ulefoss i Telemark) på side 6, nr. 42 Født 16.02.1849, døpt 22.04.1849 i Holden Kirke : Inger Maria, ægte. Foreldre Nicolaus Hansen Bodin og hustru Sørine Andersdatter hjemmehørende i Østerrisøer.Det sto mer i KB, men du kan jo låne denne på biblioteket og få lov til å tyde det selv ( ikke så veldig lett).Mvh Inger fra Brevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Robetsen

Hei Inger/Monika/KaiDette er rettet til Inger og hennes funn fra Holla. I Fortsat Beretning... står det om Anne Marie som en av Bodins barn( de hadde 8) Anne Marie står som født 1850. Denne Inger Marie, som du nevner Inger, er født tidlig i 1849. Er det skrivefeil ett eller annet sted. Det er jo mulig at to barn kan være født så nær hverandre, den første kan ha dødd tidlig. Men Anne Maries fødselsår 1850 (ca?),ja en begynner å tvile. Men det er kanskje mulig å finne de andre barna deres også. mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei ArneVet ikke om det kan være den samme, eller en ny. Men jeg har her bare notert i mine papirer at Nicolaus Hansen Bodin og hustru Sørine Andersdatter har dette barnet døpt i Holden. De var da på gjennomreise fra Bøe Prestegjeld til Skien, og derav ble Inger Maria døpt i Holden Krk. i Holla.Har ikke fått gått igjennom ægteskap og konfirmerte så langt, men finner jeg noe mer, skal jeg legge det inn her.Mvh. Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Til Arne (og Inger): Kan det ikke være slik at Eilert (og foreldrene) av og til også bommer på årene med 1-2 år? Det ser en jo mye av ellers i slektsforskninga. Tolker ikke dette som merkelig, har selv opplevd opptil 10 års variasjon på alder i en kirkebok, mellom forskjellige hendelser.Men klart, det kan jo være et barn som dør også...mvh TerjePS! Husk Porsgrunn bibliotek 9. april kl 19 !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Ser ingen forbindelse her, men kan nevne at det i Hof, Hedmark var en Niels Buddin/Budding/Budie som var gift med ei Beata Nielsdotter. Barn: Peter 1730, Maria 1731, Johannes 1733, Nils 1736, Andreas 1737, Ingeborre 1739.Han ser ikke ut til å være gift i Hof, og er borte ved ekstraskatten 1762.Niels er ofte nevnt i Tingboka for Solør-Østerdalen, slik at det muligens er noe å finne der hvis han er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S. Gurrik Larsen

Heizann...Jeg vil også bare takke for den fine informasjonen dere har skrevet ned her! Jeg vil prøve å bestille denne kirkeboken så jeg muligens kan ta en kopi, hvis jeg får det til vell og merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S. Gurrik Larsen

Jeg vil bare opplyse om at denne Nikolai Hansen Bodin har noen flere navngitte barn, nemlig: -Hans Nikolaisen, f.1876. -Andreas Nikolaisen, f.1858.Tarjer Sørine Andersdatter, som var med Nikolai ble født 1819 i Øster-Risøer. Døpt 1819 i Søndeled?Er det noen som vet noe mere rundt noen av disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Larsen

Jeg vil bare opplyse om navnene på Adolf Fredriks' barn: 1.Adolf 2.Fredrik Ingvald, f.1874 3.Karl Vilhelm, f.1876 4.Marinius Ragnvald, f.1879 5.Hulda Elevine, f.1881 6.Godin Hagvald, f.1882 i Grong 7.Andreas, f.1884 8.Gido Hjalmar, f.1889 9.Nikolai Severin, f.? i Telemarken 10.Severine, f.? 11.Olava, f.1867Adolf Fredrik er søn av Nikolai (Nicolaus) Hansen Bodin.Håper på noe respens rundt dette eller lignende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei KaiSer i 1865 tellingen til Eilert Sundt under nr. 178. Adolf Fredrik Bodin. Konfirmert i Skien 1862, m. Lovise Levorsdatter.Skal se i kirkeboken for Skien i morgen, om det står noe mer der når han blir konfirmert.Vet du hvor Adolf Fredriks barn er født/ døpt ?Mvh. Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Larsen

Hei igjen...Nei, jeg vet desverre ikke mere om Adolfs' barn en når de er født! Skulle gjerne visst hvor de var født/døpt også.Jeg så du skrev Sundt's 1865-telling Inger, du mener vel 1862-telling, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Killingröd

Hei Kai. Jeg kan hjelpe deg med et av Adolf´s barn: Fredrik Ingvald Fredriksen Bodin, eller Fredrik Ingvald Adolfsen Torp som han også kalte seg. Han var født 16.4-1874 i Kvernes (vet ikke hvor det er). Han var gift med Anna Petrea Magdalena Larsen Alting f.18.2-1883 eller-84 i Haus, døpt samme sted. Jeg har litt om hans etterslekt også, men de er født etter 1900, men du kan meile meg så får du det.Vennlig hilsen Åse K. akill@telia.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei KaiDu spurte om jeg mente 1865 tellingen ! JA, du finner den på LOR da som den : Fjerde Års- Beretning om Fantefolket. Der finner du det jeg har sitert i mitt innlegg nr. 16.Ha en god påske.Mvh. Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rasmus Lange

Hei Arild!Den Nils Buddin/Bodin du nevner i Hof, hva drev han med, og hva slags saker er han nevnt i forbindelse med i tingboka? Grunnen til mitt spørsmål er at ca. 1736/40 dukker samme navnekretsen opp i Sverige i Norra Ny s. Så alt om disse er av interesse, finnes barna døpt i kirkeboka? (Kan evt. sende meg svar på min e-post adr. raslange@online.no)Kan her også nevne at Hans Olsen Bodin (f. ca. 1781 i Torneå) en tid reiste sammen med Johanna Maria Søderstrøm, men om hun er mor til barna hans vet jeg ikke ennå. Men hun hadde tidligere reist sammen med Johan Faltin og hadde flere barn med ham, bl.a. Karl Petter Bodin, f. i Vefsn 1806. Han tok navnet Bodin etter sin stefar. Kommer tilbake med mer etter hvert.God påskehilsen Rasmus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel G. Larsen

Dette var interesant! Hadde du mere om denne Hans Olsen Bodin? Jeg er veldig interisert.Vi har et reisepass som har tilhørt denne Hans, der står det at konen het Johanna Maria Søderstrøm og at hennes mor var under dette passet + en av deres barn!Kanskje det finnes flere kilder som kan bekrefte dette da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest H.K. Hanssen

Hei, Jeg tror generelt det er en del feiltolkning rundt dette Bodin-navnet, og at det av og til forveksles med kommunenavnet Bodin. Bodin var en tidligere kommune i Nordland og fra 1968 en del av Bodø kommune...Mange personer som skriver Bodin som siste navn, henspeiler altså på fødekommunen!Mvh, H.K. Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det innvandret til Christiania fra Sverige i 1780-81 en senere borger Johan Bodin (Budin), som bosetter seg i Aker/Hustangen, dernest i 1785 Lars Bodin (Budin) og Ole Andersen Bodin. De to første er med i fremmedmanntallene for Aker og Christiania 1790-94, de to siste også med i svenskemanntallet for Christiania 1808. Gå til min webside (http://www.vigerust.net ) og søk på navnevariantene i søkefeltet så finner dere kildene. Alle disse personene stiftet familie, og derer av familiene omtales i de samme kildene. Dyktige håndverkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.