Gå til innhold
Arkivverket

[#2839] oberstløytnant Phillip Wilhelm Nicoll


Gjest Randi Helene Breistein
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Helene Breistein

Hei, her er så mange vise folk, så jeg prøver. Phillip Willhelm Nicoll f.1687 var sjef for Nordre Hardangerske Kompani.Var nok en luring,giftet seg til formue, stand. Var gift minst tre ggr,og må ha satt spor etter seg i Bergen/Vestlandet.I Granvin bbok. fortelles det om en stridbar mann som kom i neveslagsmål med sognepresten!(sier vel litt om presten også )og etter temperamentet å dømme burde han være fransk. Var denne mannen fransk/tysk? Kjenner noen mere til ham? Giftet seg førse gang,tror jeg , med min ane Else Marie von Hatten. Da var de bosatt i Eidfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Helene Breistein

Prøver meg med noen tilleggsopplysninger. Phillip giftet seg med Boletta Angel i 1734 i Bergen.Senere med Anna Thomasdtr. Høeg,datter av Margrethe Volkvardsdtr. Riisbrich og Thomas Høeg. Phillip eide Gravdal gods og møller ,bygde lysthus der og forbedret vanningsannlegget. Hvor kom han fra? Hvor kan man søke etter gammel slekt i Tyskland/Frankrike ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

Nicoll er nok helst et tysk navn — i hvert fall i det tidsrommet man her snakker om.Hva angår genealogiske undersøkelser i Tyskland, tikket det i dag inn en artikkel i «Ancestry Daily News» (04.02.2000) med tittelen “German Research on the Internet”. Dette e-post-tidsskriftet (som er gratis), er på mange måter primært for amerikanere, men ofte vanker det interessante opplysninger, f.eks. av sosialhistorisk art, og det er ikke grenser for hvilke Internett-henvisninger som gis. Nevnte artikkel inneholder således mange nyttige lenker — selv om man fra norsk synspunkt nok kan savne noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Helene Breistein

Hei takk for tipset,jeg skal prøve å få fatt i den artikkelen. kan jeg bare søke på " Ancestry Daily News " eller hva ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det siste eg høyrde om han Nicoll, var at han kom frå Holland. Eg har nokre born og giftemål på han i Askøy - og kan òg litt meir om den slekta, men det må eg heller får leite fram i helga. Om du har ei epost-adresse, kan eg sende det til deg direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

Digitalarkivet har denne helgen vært utilgjengelig — i hvert fall herfra. Man kom alltids fram, men kunne ikke søke på noe. En stund var alt blokkert. Det var ganske nylig problemer med Internett-trafikken mellom England og kontinentet, så kanskje dette var noen etterdønninger? Så langt en “overløperkommentar” fra DAs Forum nr. 1…Jeg beklager at jeg ikke oppga adressen til «Ancestry Daily News». På slutten av hver bulletin står det følgende:To subscribe to this newsletter, visit http://www.ancestry.com and type your e-mail address in the box provided, or send an e-mail message to: mailto:ancestry_daily_news@anclist001.ancestry.com with the word 'subscribe' in the subject line. For comments or submissions to the Daily News e-mail: mailto:editor@ancestry-inc.comJeg hører for øvrig gjerne om den norske familien Nicoll’s hollandske opprinnelse. At navnet Nicoll ikke er uvanlig i Tyskland i dag, mens det i Holland i beste fall er sjeldent, betyr jo egentlig ikke så mye. Andre pro et contra-argumenter får vi eventuelt ta opp senere.egil.thee.danielsen@skynet.be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Helene Breistein

Takk for opplysningene Egil. Jeg heller nok mest til den oppfatning at Nicoll var tysk,må nok låne meg bygdebok fra Askøy hvis den finnes !Skal prøve på noen av søkesidene dine også ! Nicolls kone, Else Marie von Hatten`s fam. kom ihvertfall fra Holstein. Hennes bestefar het Bendix von Hatten og var kommandant på Bergenhus festning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Bygdebok for Askøy finst ikkje - derimot Askøys historie - utan slektsopplistingar. Men Nicoll heldt til i Gravdal, i det som seinare vart Laksevåg kommune. Dei har óg historiebok, Laksevågs historie, skriven av Kjell Fossen - bror til Anders Bjarne Fossen som har skrive Askøys historie. Men om det i Laksevågboka står noko om Nicoll'ane, veit eg ikkje. Den sleks-"boka" eller rettare det familie-registrert for Askøy, Laksevåg og Årstad som skal kome ein gong, er det eg som arbeidar med - innimellom alt anna. Og i det finn du, som du såg av det eg sende deg, svært lite om Nicoll'ane. Men det kan jo hende at det finst eit skifte eller to. Og dei er nok nemnde i kommunikantelistene for Askøy som ligg på DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Helene Breistein

Takk Bjørn, jeg skal se etter Laksevåg boken på biblioteket. Dumt spørsmål sikkert, men hva er egentlig kommunikantlistene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Ganske enkelt: konfirmasjonslister. Kommunion (av lat.) = altergang/nattverd, og for å kunne "ta nattverd" må en først konfirmeres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

P.S. Jeg ble plutselig i tvil om dette var korrekt forklaring. Kommunion er iallfall i Tyskland en "katolsk konfirmasjon". Om det tilsvarer "datidens" kommunikanter, er jeg ikke sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Helene Breistein

Takk for opplysningen Britt,men alderen på disse konfirmantene var den mer variert en våre dagers konfirmanter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Kommunikantelistene fortel om kven som gjekk til alters - og når. For Askøy sitt vedkomande er det skrive av slike lister med omlag 10 års mellomrom for tidsrommet 1743-1787. Dei ligg samla under "Kyrkjebøker" på DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Når det gjelder kommunikantlistene: jeg må bare innrømme at jeg ikke har sjekket alderen på dem som er oppført der. Var altså for rask med svaret, som jeg plutselig fryktet for. Jeg har personlig aldri hatt noe med katolisisme å gjøre, men mange omgangsvenner av mine barn har vært Kommunikanter/"katolske konfirmanter".På "familysearch.org" fant jeg vielse for Else Marie von Hatten Nicol, gift på Askøy 24.7.1765 med Ulrich Christian Vosbein - men det har du kanskje? Foreldre er ikke notert.Søkemuligheter i Tyskland: noe tilsvarende til DA finnes dessverre ikke her. Der finnes et utall av private slekt-sider, informasjoner om genealogi, henvisninger til litteratur og adresser til kommuner/institusjoner der en kan innhente opplysninger. Men da må en iallfall vite hvor "anene" kom fra. Jeg har selv en del aner som skal stamme fra Tyskland, men har hittil ikke kunnet oppspore noen av dem - iallfall ikke på internett. Men jeg må innrømme at jeg ikke har brukt så mye tid på det heller - det ville medføre mye korrespondanse og/eller reising rundt om i dette store landet. Tyskland har en del mer innbyggere enn Norge, mye materiale er gått tapt i kriger. Dessuten: slektsforskning har lenge vært litt "suspekt" i dette landet. Jeg har selv møtt mange skjeve blikk når jeg forteller om min egen slektsforskning - og spørsmål om hvorfor jeg driver med dette. Men det har jo sine grunner. Den tyske befolkningen er ikke ubelastet når det gjelder å oppspore familie-grener.Jeg kan altså ikke gi noen henvisninger til online-søkemuligheter etter gammel slekt i Tyskland. Skulle du eller andre finne adresser/informasjoner kan jeg være behjelpelig med oversettelse. Men jeg kan IKKE søke etter navn/kilder - da ville det ikke bli tid til annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Arvid Andersen

Phillip Wilhelm Nicoll er min 3 x tippoldefar, i utdrag av "Militærbiografier. Den norske Hærs officerer fra 18. januar 1628 til 17. mai 1814." Står følgende: f 1687 ? enten i Tyskland eller i Frankrike det sies begge deler. Regt.adj. ved 2. Trondhj. nas. inf.regt. 8/8 1719 - Pr. lnt. ved Bergenh. nasj. inf,-regts N.Hardangeerske Komp. 28/3 1721- kapt.s kar. 11/1737 Avskjed 7/11 1740 død 11/11 1771 i Strutshavn ( det nåverende fjeld Pr.gjeld) 84 år gammel. Gift 1)13/91728 i Bergen med Else Marie von hatten. 2) 14/9 1734 i Bergen med Boletha Angell død 1740, datter av laugmann over Nordland, Petter Lorentzen Angell og Anne Magrete Broch. Han fikk i 29/7 1740 kgl. bevilling til samfrendskifte etter sin avdøde hustru. 3) 1741 med Margrethe Bergmann f. ca. 1712 død 31/3 180 på Gravdal, 68 år. Magrethe er min 3 x tippoldemor. Dersom du leser på sogegrunn av Georg Kvalheim Finn du at sønne Filip Cristian Nicoll kjøpte i 1791 Lygra kirke og var ifamiljens eie frem til 1854 Håper dette kunne vær intresant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Breistein

Hei, Arvid, det var kjekt at du tar oppigjen et gammelt tema ! Jeg har ikke funnet ut hvor Phillip egentlig kom fra. Men noe nytt fikk jeg vite nå også !Syns forøvrig at Margrethe Bergmans slekt fra Røros var spennende lesning ! Ha en god kveld . Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Nå har jeg i forbindelse med slektsforskning for andre kommet tilbake til Philip Nicoll, og det kunne jo være interessant å høre om noen vet noe mer om opphavet hans nå. Den jeg forsker på skal ellers videre på Philips sønn Johan William Nicoll født ca 1736, og gift med Ane Magdalena Colderup født ca 1734. Hvis noen vet noe mer om hennes aner hører jeg gjerne om det, men jeg burde kanskje ta opp det som eget tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

I J. F. Lampes 'Bergens Stifts Biskoper og Præster efter Reformationen' er det to sokneprestar som heiter Nicoll i Haram på Sunnmøre. Theodorius Bernhardus Nicoll, f. 1741 i Brønnøy, son av oberstløytnant Philip Wilhelm Nicoll og Margrethe Bergmann; d. 1817. Sonen Philip Wilhelm Nicoll vart ettermannen hans i kallet, f. 1774 i Selje, d. 1838. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for interessant informasjon. Jeg har jo også gående et emne om Johan Willhelm Nicolls aner. Lenker ut lenke så flere kan se hva som er gjort der.LenkeJeg har også notert at Philip Wilhelm Nicoll født ca 1689 hadde en sønn Philip Christian Nicoll som i 1791 kjøpte Lygra kirke. Denne var i familiens eie til 1754. Fra hvilket ekteskap var sønnen Philip Christian Nicoll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Jeg finner fire barn til Philip Wilhelm Nicoll født i Brønnøy: Boletta Angel f. 1739, Theodorus Bernhardus Grønbech f. 1741, Else Maria von Hatten f. 1743 (d. 1793 50 aar gift med søelieut. Waasben Bergen?), og Johan Christian f. 1745. Philip var gbr. på Torget ytre (Udtorget) Brønnøy paa den tia. Trolig døde mora til Boletta Angel på barselseng 1739, men døden finnes ikke i kirkeboka for Brønnøy, men hun sikkert døde der. Jeg kan også si at mad. Anne Malena Kolderup Nicoll døde på Sylteren Brønnøy i 1812, oppgitt å vaere 87 aar. Gertrud Catrina Nicoll, dtr. av Johan Wilhelm døde 1819 på samme gård (Sylteren). Hun var gift 2 ganger, 1798 med Herman Sørensen Dahl Mo Brønnøy, og II 1806 med enkem. Jens Jakob Arntsen Skåren Brønnøy. KAN DERE SI OSS HVEM VAR FORELDRA TIL ELSE MARIA VON HATTEN D. CA. 1733 OG MARGRETE BERGMANN F. CA. 1712?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen hjertelig takk Margareth. Det ble så mange aktuelle steder å lete etterhvert(Brønnøy, Herøy, Tjøtta fordi Skålvær var i Tjøtta, Bergen og Askøy) så det er godt å få hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Margrethe Bergmanns foreldre var Theodorus Bernadus Bergmann, født ca 1666 i Christiania og død 1719 på Røros, direktør, og hustru Abel Margrethe Christiansdtr. Frost, født ca 1688 Trondhjem og død 1759 på Røros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.