Gå til innhold
Arkivverket

[#2839] oberstløytnant Phillip Wilhelm Nicoll


Gjest Randi Helene Breistein
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Ser at Philip Nicoll har bodd i Askøy utenfor Bergen også, og da er det vel kanskje der sønnen Johan Wilhelm Nicoll født ca 1736 ble født? Da ble vel Philip og kona Boletha kanskje også gift der? På Digitalarkivet er det ikke utlagt kirkebøker lengre tilbake enn 1742. Betyr det at det ikke finnes kirkebøker for Askøy før 1742, eller tilhørte Askøy et annet prestegjeld før 1742?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Giftermålet var nok ikke i Askøy nei, og Bolethe Angel og Philip Nicoll som da var adjutant ble trolovet i Domkirken i Bergen 14.09.1734.Likevel så det det vel kanskje noen barn av Philip fra de tidligere ekteskapene hans å finne der, og giftermålene i de 2 første ekteskapene(dato osv.) skulle jeg jo også hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Man skal ikke skrive på Digitalarkivet sent på kvelden, og de ble gift(ikke trolovet) 14.09.1734.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Takk Eva for foreldra til Margrethe! Jeg har (so far) barna: med Else Marie: Benedictha f. 1729 Bergen, med Boletta: Peter Lorenz Nicoll, Johan Wilhelm, og Boletta Angel f. 1739, med Margrete Bergmann: Theodorus Bernhardus Grønbech f. 1741, Else Maria von Hatten f. 1743, Johan Christian f. 1745, (og Christian Frost f. 1751?). Vi er interessert i hva ble av alle barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Jeg har funnet flere barn og mer i kirkeboka for Askøy HO: f. 1746 Abel Margaretha døbt 25/9 begr. des. 1746; Christian f. 1748 døbt 11/2 d. 1748 begr. 25/3; Philip Christian f. 1749 døbt 3/4 g. 1772 Askøy, Christine Sophie Valentinsen g. II 1786 Elisabeth Claussen; Christian Frost f. 1751 i Kvinnherred 1801; (Johanna Marie Nicol g. 9/1 1772 Capitain Severin de Svanenhielm?) Dattera Benedictha von Hatten f. 1729 g. 19/11 1749 Lieutnant Jens Hierman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Der fant jeg i det minste dåpen til Benedicte 30.06.1729(nest øverst til høyre)LenkeEllers er jeg totalt forvirret nå, og har letet rundt i Brønnøy i totalt uleselige kirkenbøker der når jeg burde ha letet i Askøy, og har også prøvd å finne barn av Philip Nicoll og kona Bolethe i Domkirkens sogn i Bergen døpt 1734-36 uten å finne noe. Så tusen takk for svarene Margaret.Heller ikke Ana Magdalena og Johan Wilhelm Nicoll ser ut til å ha blitt gift i Brønnøy i årene før 1767(det eldste barnet deres som jeg har ble født i 1767 i Herøy). De er heller ikke gift i Herøy på Helgeland 1763-1767. Så det giftermålet må jeg nok gi opp å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Til innlegg 16 her: Den oberstløytnant Nicoll som døde i 1771 tror jeg ikke kan være Philip Wilhlem Nicoll som skulle være født ca 1687-89. Han er jo bare 68 år som gravlagt i 1771(født ca 1703), og da ikke 11.11 men 21.11(ca midt på 1 del av høyre side):[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8601&idx_id=8601&uid=ny&idx_side=-149>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå ser jeg jo at Philip Nicoll skal være død i Strudshavn i Fjell prestegjeld og ikke i Askøy, men hvem er da den oberstlytnanten Nicoll som dør i Askøy i 1771. Jeg finner hverken Fjell prestegjeld eller Strudshavn i innscannede kirkebøker på Digitalarkivet. Hvor skal jeg lete for å finne dødsfallet etter Philip Nicoll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Angående innlegg 2: Jeg kan ikke få det til å stemme at Philip Nicoll har vært gift med Anne Thomasdatter Høegh etter at han var gift med Boletta siden hun døde i 1740, og han alt året etter gifter seg med Margrethe Bergmann. Var han gift med Anne Thomasdatter Høegh etter at han var gift med Margrethe Bergman? Er klar over at det er 8 år siden debatten her startet, og innlegg 2 beskrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Her er Philip Nicolls giftermål med Margrethe Bergmann i Tjøtta kirke 05.04.1741. Hadde forlengst gitt opp å finne det giftermålet, og fant det selvfølgelig når jeg så etter noe helt annet. Hvem skulle trodd at de giftet seg på Tjøtta? [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16573&idx_id=16573&uid=ny&idx_side=-24>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Nei jeg har dessverre ikke foreldrene på Else Maria von Hatten, og hadde heller ikke dødsår. Jeg skulle jo videre på Philip Nicolls 2. kone Boletta Angell, og har derfor heller ikke sett etter hvem som var foreldre til Else Maria von Hatten. Dette var jo noe jeg gjorde for andre, hvor jeg startet med Gjertrud Johansdatter Nicoll født 1774 i Herøy, og informasjonen er forlengst sendt til han jeg forsket for den gangen. Skal likevel legge inn dødsåret på Else von Hatten i dokumentet med Gjertrud Johansdatter Nicoll og hennes aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nei jeg har dessverre ikke foreldrene på Else Maria von Hatten, og hadde heller ikke dødsår. Jeg skulle jo videre på Philip Nicolls 2. kone Boletta Angell, og har derfor heller ikke sett etter hvem som var foreldre til Else Maria von Hatten. Dette var jo noe jeg gjorde for andre, hvor jeg startet med Gjertrud Johansdatter Nicoll født 1774 i Herøy, og informasjonen er forlengst sendt til han jeg forsket for den gangen. Skal likevel legge inn dødsåret på Else von Hatten i dokumentet med Gjertrud Johansdatter Nicoll og hennes aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Randi Helene kan vite foreldrene til Else maria von Hatten men dette debatt ble begynt 2000! Jeg kan prøve hennes e-post adresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

41-41: Else Marie von Hatten skal ha vært datter av Kapteinløytnant i sjøetaten Christian Henrik Bendixen von Hatten (1672 Bergen - 1702 Iden gård,Herdla) g. 15 Nov 1698 m. Margrethe Volkvartsdatter Riisbrich (1671 Gravdal gård, Laksevåg, Bergen - 1754 Svansø gård)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.