Gå til innhold
Arkivverket

[#2843] Ukjent kvinne fra Bergen, født ca. 1800??


Gjest Tone M. Bjørstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Tone M. Bjørstad

Takk for god hjelp ang. Bernt Sjursen Rolland. Nå prøver jeg igjen: Jeg søker en ukjent kvinne fra Bergen. Hun skal ha vært fra Haillkainnbakken(?) (Navnet er sikkert ikke skrevet riktig)Nordnes (?) Hun fikk dattera Berit Samuelsdatter ca. 1828 - med Samuel Johnsen, Salangen (1797-1865) Jeg vet ikke om hun var gift med Samuel, men hun døde muligens "på Barsel." Berit vokste opp i Salangen sammen med sin far og ei stemor. Disse opplysningene fikk jeg av Berit Samuelsdatters barnebarn for ca. 30 år sia. Fikk inntrykk at opplysningene var muntlig overlevert. Finnes det noen muligheter for å identifisere mora til Berit Samuelsdatter? Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Om du finn ut kor Berit vart døypt, vil det kan hende/truleg stå namnet på mora i kyrkjeboka. Men i Halvkandebakken var der så mykje slags "kvinder" - mange av dei svært lausliva. Difor lyt du nok finne namnet hennar før du starter jakten henne i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone M. Bjørstad

Jeg har ikke funnet Berit som døpt i Bergen, dermed er det vanskelig å vite hvor en skal leite. Jeg mener bestemt at hun ikke ble døpt i Salangen, men dette bør vel også sjekkes. Til Bjørn: Når du sier at "I Halvkandebakken var der så mykje slags kvinder,- mange av dei svært lausliva" hva mener du da? Fantes det evt. et "Gledeshus" her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eitt? Halvkandebakken, Knøsesmauet og nedover mot Nøstet; Potthullet m.fl. var den staden i Bergen kor slike "hus" meir eller mindre låg "vegg i vegg". Om ein månads tid kjem ein ny "Bergensposten". Der vil du kunne lese om slikt - i ein artikkel av Chr. Harris. Men eg har ikkje dermed sagt at mor til Berit dreiv med slikt, berre at området var tett befolka, og at mange sjøfolk rak der - og at det kan vere vanskeleg å finne fram i den jungelen, sjølv med kyrkjebøker til hjelp.Sidan Berit hamna nordpå, er det lite truleg at ho er fødd i Bergen. Meir truleg er det at mora vart med barnefaren nordover og fødde ein eller annan stad der. Men det er berre gissing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eit lite tillegg:I følge Bergen byleksikon har Halvkannebakken namnet sitt etter eit verts- og losjihus som i førstninga av 1800-talet låg på toppen av bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone M. Bjørstad

Dette var interessante opplysninger, både det forrige innlegget ditt, Bjørn D., og den lille tilleggsopplysningen! Jeg var ikke klar over at Halvkannebakken var et slikt strøk som du beskriver. Nå skjønner jeg at dette kan bli vanskeligere enn jeg først trodde, ettersom det handler om et område som ikke (bare?) var et boligstrøk. Jeg mener å huske det ble sagt av Berits barnebarn for ca. 30 år sia at Samuel kom aleine nordover sammen med dattera Berit. Ettersom jeg ikke vet moras navn, alder og fødested, - og heller ikke Berits fødested og fødselsdato, blir dette som å leite etter den berømmelige nåla....Men uansett: Takk for nyttig informasjon! Jeg vil prøve å få tak i artikkelen som du nevner. Den vil sikkert være interessant lesing! Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Bergensposten blir nok tilgjengeleg på SAB si info-side når den er klar. SAB si heimeside finn du under "Nyttige lenker", langt nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.