Gå til innhold
Arkivverket

[#2847] Ole Olsen/Eli Gulliksdatter - Helleland


Gjest Agnete Schjønsby
 Del

Recommended Posts

Gjest Agnete Schjønsby

Jeg søker bakgrunnen til Ole Olsen, som giftet seg 28.6.1825 med Eli Gulliksdatter Høyland. De giftet seg nok i Helleland, Rogaland. Jeg er interessert i fedrenes navn og forlovere, - var begge "ungkar/jomfru" ved ekteskapsinngåelsen? Jeg har dessverre ikke anledning til å oppsøke arkivet selv, og bydebøkene hjelper ikke. Håper noen kan hjelpe oss! Agnete S. agnetesc@online.noJeg har først lagt dette innlegget under "kilder", men ser at det kanskje var feil. Kildene jeg søker er jo foreløpig ikke dekket av Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...
Gjest erling t. endresen

Du har kanskje nøstet opp i dette for lenge siden. Bygdeboken for Helleland opplyser at hun er datter av Gullik Johannessen Høyland fra Dranga 1721-1803 og 2. kone gift 1784 med Siri Svendsdatter Høyland 1760-skifte 1796.Eli Gullikedatter døpt 01.08.1794, gift med Ole Olsen Botna/ Mysing nr. 68.Eli og Ole fikk datteren Sara på Mysing i 1830, flyttet så til Dybing i Heskestad. Barn Ingeborg f. 1826, Botna, Gullik f. 1828, Botna, Sara 1830, Mysing, Ole 1835-1848, f. Dybing og Jonas f. 1836, Dybing.Det er vel uvisst hvem Ole Olsen Botna er. Det bor 2 Ole Olsen på Dybing i 1830-årene. Forfatteren av bygdeboken opplyser at 'din' Ole Olsen kan være bror til den andre Ole Olsen som er fra Eikeli, og i så fall 2 brødre med samme navn, som barn av Ola Reierson Eikeli i Helleland og en av hans koner. Men dette blir jo gjetting. Forfatteren sier også egentlig om 'din' Ole Olsen at foreldrene er ukjent.Kanskje du har fått disse tilbakemeldingene fra før? Eller: bedre sent enn aldri :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.