Gå til innhold
Arkivverket

[#2854] Karen Monsdatter f. ca. 1805 i Lindaas


Gjest Odd Brede
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Brede

Jeg er på jakt etter foreldre til Karen Monsdatter født ca. 1805 i Lindaas. Ifølge oversikt over gifte i Bergen 1816-1911 ble hun først gift med Knud Absalonsen Sunde (22.02.1829) og deretter med Johan Ernst Brede (13.02.1831)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Aafløy

Nesset i RomsdalJeg prøver på nytt : Jeg er på leting etter søskenene Ane Amundsdatter (f. 1793), Gjertud Amundsdatter (f. 1800) og Nils Amundsen Aafløy(f.1805) fra Nesset i Romsdal. Jeg vet bare at de er født. Hvor ble de av ? Ble de gift ? Flyttet de etc. ? Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

På adressen: Lenke finner du en Kari Monsen døpt 17 feb 1805. Hun dukket opp ved søk på Karen Monsd ; 1805 ; +/- 2 y . Med den 'nøyaktighet' i avskrift som de praktiserer kan det være grunnlag for å sjekke dette nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

I kirkeboken for Domkirken blir det opplyst ved Anna Monsdatters to ekteskapsinngåelser at hennes far het Mons Larsen.Kirkeboken for presten i Lindås (A5, 1791-1813 fol. 167a) viser at Kari, datter av Mons Larsen og Synnev Olsdtr Ravnberg ble døpt den 17de Februar 1805.Ravnberg tilsvarer gårdsnavnet Rambjør i Masfjorden, tidligere i Sandnes sogn under Lindås. I FT 1801 er dennefamilien blant beboerne på Ramberg:135 Søndre Bergenshuus Lindaas Sannes Ramberg2124 Mons Larsen Huusbonde 44 2dre gang gift Bøxle mand M 2125 Synneva Olsdtr Hans kone 30 1ste gang gift K 2126 Anna Monsdtr Deres børen 7 Ugift K 2127 Gyri Monsdtr Deres børen 2 K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Stor takk til Tor og Marianne ! Jeg har nå endelig kommet et skritt videre med Karen Monsdatter. Det ser ut til at riktig fornavn er Kari - selv benyttet hun Karen ved ekteskaps-inngåelse, og ved hennes begravelse (2.7.1849)kalles hun Karen Marie Brede. Var det vanlig å endre fornavn på denne tiden? Vet noen om det finnes bygdebok med gårdshistorie for Lindås ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Fleten

Du finner henne i Masfjordboka, Bind 1, side 62 Gn.2,Bn.6 på Rambjørg Far: Mons Larsen (Sandnes) Rambjørg 1759-1810 gift 1785 med Guri Olsdtr. Rambjørg 1760-1789 a)Kari f.1785 gift 1790 med Synneva Olsdtr. Hatlevik 1771-18__ b)Guri 1791-1791 c)Lars 1792-før 1810 d)Anna 1794- e)Marita 1796-før 1810 f)Guri 1799-1811 g)Marita 1802- h)KARI 1805-1849 i)Lars 1807, gm Ingeborg Jonsdtr. Mjømen, Gulen 1831 j)Sjur 1809-1815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christopher John Harris,

Vedr. Johan Ernst Brede med familie. Jeg kjenner familien fra mitt arbeid med utsatte barn på landet.Du vil finne de omtalt i min artikkel på hjemmesidene til Statsarkivet i Bergen ( klikk på Informasjon)- se under "Utsette born..." Jeg har flere opplysninger dersom du vil kontakte med på SAB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest Jostein Fleten

Link til en side som nesten er blitt historie i seg selv ?Eksisterer denne artikkelen ennå ? er det mulig at noen i så fall kan kopiere inn lenken her.Har SAB register over barn som ble utplassert på landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.