Gå til innhold
Arkivverket

[#2855] Synneva Danielsdatter,Gjesdal,Jølster.(SDG)


Gjest Geir Kristian Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Kristian Eide

I bestrebelser på leit etter mine aner er jeg kommet til SDG.Synneva finner jeg under garden Audneland (Unneland)? i Haus med sin mann Nils Hansen.Her er hverken Synneva eller Nils nevnt med gardsnavn.Både Synneva og Nils er født ca 1761.Etter mange resultatløse søk rundt Haus fant jeg dette ekteparet gift i Jølster i 1785.Der har Nils gardsnavnet Strand.Dermed trodde jeg arbeidet var gjordt. Overaskelsen er stor når jeg mottar kirkebøkene fra Jølster som omhandler det aktuelle tidsrom.Presten ser ut til å være svært omtrentlig med det som føres inn.Om det er dårlig betalingsevne hos menigheten som er årsak til dette skal være usagt.Hullene finner jeg etter gjennomgang av ft 1801.Da er skiftet etter aktuelle foreldre den neste utvei for meg.Er det noen som er inne på Statsarkivet i Bergen i nærmeste framtid som kan være snill å gjøre følgende oppslag;Skifte etter Daniel Andersson Gjesdal i Jølster.Daniel er død før 1811 ,(trolig 1809).Digitalarkivet viser ved register over Skifter i Sunnfjord: Protokoll 11s.437 (1798 -1811).Det jeg vil vite er om det er ført opp en Synneva, med bostedsadresse Haus, i skifte.med vennlig hilsenGeir K Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet ble holdt 14. september 1809, og bekrefter at Synneve Danielsdatter, eldste datter, var gift med Nils Hanssen "Ulland" ved Bergen. Enke var Nikolaja Sjursdatter.Nils Hansen finnes i skifte på Søgnesand i 1765, da hans foreldre (Hans Nilsen og Søgnhild Olsdatter) druknet 2. desember 1764. Hans Nilsen var fra Sandnes i Jølster, og han var sønn av Nils Hansen Sandnes (ca. 1691-1761).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kristian Eide

Tusen takk for hjelpen Nedrebø !Skiftet etter Nils sin far fant jeg i "Soga um Jølst" av A.Joleik.Men det ser ut til at også Joleik har savnet en del opplysninger i kirkeboken for det aktuelle tidsrommet.med vennlig hilsenGeir K.Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.