Gå til innhold
Arkivverket

[#2862] Marta Maria Olsdtr. Røgh


Gjest Anne Sofie Simonsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Sofie Simonsen

Jeg søker opplysninger om Marta Maria Olsdatter Røgh f. ca 1770. Jeg vet ikke hvor hun er født, men ho var gift i Hadsel 21/10-1790 med Anders Davidsen. De bodde på gården Haug i Hadsel og hadde barna: David, Jens Petter, Hans, Ingeborg, Hans Petter og anne Marta. All informasjon er av stor interesse. Anne Sofie e-post: anne-simonsen@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det er ein Røgh-slekt i Trondenes, så vidt eg veit. Anders Welle i Harstad har skrive noko om den i bladet til Slektshistorisk forening i Harstad, "Slekta vår". Det skulle ikkje undre meg om ho du leitar etter, kom frå Trondenes-kanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

I forbindelse med arbeid med slektene Bing og Dreyer har jeg støtt på en Søren Røgh Rasmussen Schjelderup, g.m. Sara Røst (Rist?) Grønbech, som hadde ikke mindre enn 3 barn hvis ektefeller også var søsken. Jeg har dessverre ikke noe fødselsår på Søren RRS, men barna hans var f. 1769-1775 i Hadsel og svigerbarna (Dreyer) i årene 1770-1777. Om dette "henger sammen med" den Røgh-slekt du er interessert i, hører jeg gjerne fra deg via e-post: tophat@online.no. MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sofie Simonsen

Er der noen som kjenner til denne Søren Røg Rasmussen Schjelderup som Hans Mathisen nevner. Jeg tenker på om de kunne være i slekt og at jeg slik kunne spore henne opp? mvh Anne Sofie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Denne Søren R.R. Schjelderup bodde på Melbu, Hadsel hvor han var skipper/gjestgiver. Han var far til jekteskipper/gjestgiver/handelsmann John Røst Schjelderup, Vinje, Bø i V. samt presten Christopher A. Schjelderup, prest i Bø 1798-1815.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

Viser til denne saken. Legger nedenfor ved noen opplysninger som kan være til hjelp når det gjelder Søren Røg Rasmussens forfedre:Fra Skjervøy bygdebok, 2, s.161, under presteslekten Schjelderup:"Rasmus Schjelderup var residerende pastor til Skjervøy fra 1720 til sin død 1757. Han var sønn av Anders Schjelderup, visepastor til Trondenes. Etter teoligisk eksamen i 1704 ble han året etter residerende pastor til Hillesøy, deretter res. pastor til Torsken, hvorfra han kom til Skjervøy. I hillesøy ble han gift med Kirsten Røg, som var datter av visepastor i Trondenes Augustinius Røg. Hun døde i 1710 etter vel 3 års ekteskap, og de hadde en sønn og to døtre, alle døde som barn. Han ble annen gang gift med Margrethe Pedersdatter Moursund og hun døde i 1714 etter 3 års ekteskap. De hadde en sønn. Samme år giftet han seg tredje gang med Karen Jørgensdatter i Trondhjem, og de hadde 4 døtre og to sønner. Ved hennes død i 1722 levde bare to av barna, den ene var Johan Peter, som senere skal omtales. Shjelderups fjerde ekteskap var med Anne Røg, datter av Søren Røg, sogneprest til leksvik. Hun var f. 1794 og d. 1747. De fikk 4 barn. Etter hennes død gikk han inn i sitt femte ekteskap med Martha Malene Johnsdatter Kiil." Fra Skjervøy, 1, s. 141 under prestene i Skjervøy:"Rasmus Andersen Schjelderup overtok kallet i 1724 og var prest her i 33 år. Han har således den lengste tjenestetid av alle som har vært prester i Skjervøy. Han var f. 1680 og var sønn av Anders Schjelderup, visepastor til Trondenes. Rasmus Schjelderup ble residerende pastor til Hillesøy, så residerende pastor i Torsken og kom derfra til Skjervøy. Han var den første av prestene som for alvor tok seg av misjonsarbeidet blant finnene og er omtalt med stor anerkjennelse i Hammonds misjonshistorie for sin gjerning i menigheten. Skjervøy hadde fremdeles i den tid Schjelderup kom hit, et dårlig rykte på seg. Således skildres Skjervøy i misjonshistorien: "Schiervø var på den tid liderlighedens sæte, som besynderlig blev øvet ved kirken selv, med alle vederstyggelige omstendigheder." Schjelderup viste seg som en velskikket Guds ords lærer og førte sin menighet fremover til bedre og mer hederlig omtale enn tidligere. Han reiste seg også et verdig minne da han i de første år av sin prestetid var leder av byggingen av den nye kirken.Schjelderup var gift fem ganger. Hans første kone var Kirsten Augustiniusdatter Røg, den neste var Margrethe Pedersdatter Moursund som døde i 1714. Han ble gift igjen med Karen Jørgensdatter i Trondhjem. de hadde to sønner, den ene, Johan Peter Schjelderup, ble jekteskipper. den fjerde konen het Anne Røg, og hans femte ekteskap var med Margrethe Malene Johnsdatter Kiil. Av barn i femte ekteskap nevnes Søren Schjelderup, som var jegtskipper i Melbu og gift med Ingeborg Margrethe Rasch, som var enke etter skipper Jens Bloch Giæver. Hun omkom på sjøen og han ble gift annen gang med Sara Røst Grønbech og tredje gang med Jonetta Andrea Moursun.Schjelderup døde i 1757 og var 78 år gammel. Da hadde han vært prest tilsammen i 53 år, og ble kalt jubellærer ved sin død."Fra Skjervøy bygdebok, 1, s. 154, under Prestegården:"Da Rasmus Schjelderup ble prest i Skjervøy kall i 1720, var han lite tilfreds med jorden på prestegården. Han fikk derfor opprettet bøgselskontrakt både på Skjervøya og på Lille Taskeby. På tinget i 1724 ble denne kontrakten tinglyst, men den var da flere år gammel. Den var utstedt av sorenskriver Michel Hvid som var forvalter av baron de Petersens jordegods, og den lød på: "1/2 våg leie udi Sherføen, samt 1/2 våg leie i Lille Taskeby."Iglg "Geistlige skifter i Troms og Finnmark, arkiv T, legg 16, protokoll 1733-88, legg 86, var Rasmus bosatt på Skjervøy i Skjervøy, skiftebehandling 1757.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

PS. Viser til mitt forrige innlegg. Jeg har en del opplysninger om forfedre til Rasmus. Om ønskelig kan jeg kontaktes for oversendelse av disse opplysningene på e-post: egil.theie@vf.telia.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Rasmus Andersen Schelderup var son av A.S. og Anne Hansdotter Nysted (i hennar andre ekteskap), som etter det som er funne i kjeldene, var søsterdotter til biskop Erik Bredal i Trondheim. Ho skal ligge i gravlagd i krypten under alteret i Trondeneskyrkja (død 1711, om eg hugsar rett).I "Arkivposten 3/1997, s. 150 var det ein artikkel av Ellen Elster Martol om dei forferdelege tilhøva RAS arbeidde under som res.kap. i Hillesøy, samt noko om livshistoria hans.Elles har eg svært mykje tilfang om Anne Hansdotter og bror hennar Ole, som utveksla dikt med Petter Dass og hadde ein son som vart ein av Danmarks største språkforskarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sofie Simonsen

Jeg ser at Røgh-navnet kommer inn i Schjelderup-slekten via 2 av konene til Rasmus Schjelderup, så jeg må nok ut av denne slekta dersom ikke Rasmus eller søsknene han`s Nils A og Anne K har en sønn Ole som kan være far til min Marta Maria Olsdtr. Røgh. mvh Anne Sofie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest J. Haltbakk

Det er en oversikt over en slekg Røgh/ Røg i følgende kilde: Bugge, K. Slekten Røg i Hemne. Norsk slektshistorisk tidsskrift XX,1966 s. 221 - 231.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.