Gå til innhold
Arkivverket

[#2866] Saamund Aanesen,Vrådal,Telemark


Gjest Bjarne Paul Nerby
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjarne Paul Nerby

Etter å ha tenkt meg litt om har jeg funnet ut at det er kanskje "bedre" å etterlyse denne mannens slektninger med hans norske navn,Saamund Aanesen f.8.okt.1851 i Vrådal,Telemark. Han ble senere guvernør i Sacramento,California,under navnet Simon Wroolie. Kjenner noen til hans norske familie eller navnet Aanesen derfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

HeiI følge folketellinga for Kviteseid i 1865 kom Saamund fra gården Strømme. Du finner det på nettet. Det har imidlertid vært vanskelig å spore det videre. Jeg finner ikke gården Strømme i bygdeboka for Kviteseid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Både Vråli og Vråliosen er gårdsnavn i Kviteseid. Det er vel mulig at foreldrene til Saamund har vært husmannsfolk her. Det er laget en bygdebok for Kviteseid og jeg sitter tilfeldigvis med den nå. Men den er uoversiktelig og jeg har ikke klart å finne hverken Vråli gårdene eller Strømme gården i denne bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Eg har desverre ikkje Kviteseidsoga for handa nå , men under 1900 teljinga er det 2 Straume gardar registrert under Kviteseid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Paul Nerby

Ja,dette høres jo lovende ut.Jeg arbeider med å oppdatere meg litt på nettopp dette området nå.Men jeg har også fått tips om at det i slekta finnes en gård som på amerikansk omtales som "Lonnegraf".Og at Saamunds fars,altså Aanund's, foreldre var: Saamund Torgersen og Margit Kjetilsdatter Gaasform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gro Berit Sternang

Hei.Gode nyheter. Eg har nå lånt Gardsoga og Ættesoga for Kviteseid. Dei navna du oppgjev høyrer til under Lønnegrav-ætti. Så¨her er det masse informasjon å finne, navn og årstal tilbake til 1560 + +. Saamund med foreldre og søsken flytta ifølge ættesoga til USA i 1860, det forklarar at dei er vanskeleg å finne i 1865. Saamund Torgersen finner du i 1801 tellinga skriven som Saammund, sammen med bl.a. faren Targie Aanesen (Kviteseid). Litt av eit puslespel når dei stadig endrar navn. Du er kanskje interessert i fleire opplysningar, har du ei e-mail så hadde det vore greit å ta det den vegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Paul Nerby

Ja,dette var jo gode nyheter;jeg har nå forøvrig,med hjelp av gode hjelpere,konstatert det samme som deg.Og har begynt å "rulle opp" denne slekten.Det virker som den er ganske godt dokumentert.Men det er vanskelig å si om jeg har fått med meg alt.Det er jo mange "kjente" navn som springer ut fra denne slekten;et jeg merket meg var "Flatland".Min e-mail er ,på arbeid: bjarne.nerby@hydro.com , privat:anerby@c2i.netForøvrig bør jeg benytte anledningen til en aldri så "liten" korreksjon;Simon Wroolie(Saamund Aadnesson) ble ikke "guvernør" (noe jeg også stusset over) i Sacramento CA; men "mayor",nærmest borgermester/ordfører i nordre Sacramento. Jeg baserte meg på ikke-kontrollerte kilder,noe jeg er forsiktig med,og det var ikke helt riktig denne gangen.Men nå er dette beriktiget.Takk så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.