Gå til innhold
Arkivverket

[#2867] Anna Mathilde Karlsson fra Oslo


Gjest Ingjerd van Bruggen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei! Min oldemors søster Anna Mathilde Karlsson f. 1889 i Oslo, reiste til Amerika angivelig 1906/1907. Jeg kan ikke finne noen som passer i listene for utreiste fra Kristiania. Jeg går ut fra at siden hun bodde i Kristiania, var det denne havnen hun reiste fra. Hvilke andre havner kan hun evnt. ha reist fra istedet? Var det påbudt med pass/legitimasjon når man kjøpte billetter (eller kan hun faktisk ha oppgitt "falskt" navn/opplysninger??)? Hilsen Ingjerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Du trenger ikke å ty til noen konspirasjonteori (falskt navn o.l.) for å forklare hvorfor du ikke finner henne i listene for Christiania. Emigrasjonslistene for Christiania i DA er pt. langt fra komplette. Mener å huske at det skulle skje i løpet av først halvår iår.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei igjen! Takk for innlegg. Nei, emigrasjoslistene som ligger på nettet er ikke komplette, men det bør vel originalene være som er på Riksarkivet....?! Å søke etter emigranter i den databasen på nettet har jeg gitt opp for lengst, dessuten ser jeg ALLTID på originalen i tillegg for å se at det ikke har vært skrevet av feil etc. Jeg klarer heller ikke å finne henne i originalene.... Hilsen Ingjerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Da kan man begynne å lure...! (Hvis du er rimelig sikker på når hun reiste). Det siste kan du trolig finne ut av ved å sjekke når hun forsvinner fra adresselistene for Kristiania. Tror de er tilgjenglige på Statsarkivet i Oslo.Samtidig virker det litt rart om hun skulle ha reist ut fra andre steder enn Kristiania; hun satt jo allerede "midt i smørøyet" mhp. emigrasjon.Forresten, ettersom begge foreldrene var svenske, kan det tenkes at hun har hatt kontakt med svenske slektninger og reist f.eks. fra Gøteborg?Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei igjen Kjell!! Jeg skal sjekke listene fra Göteborg. Jeg har sett i folketellinger, og er rimelig sikker på at dette var da hun reiste. Hilsen Ingjerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.