Gå til innhold
Arkivverket

[#2870] "Birgas-slekt" - Hva er det??


Gjest Ingjerd van Bruggen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei! Da min mormor skulle gifte seg i 1944, sa hennes farmor at den slekten hun skulle gifte seg inn i var Birgas-slekt. Hva i allverden mente hun med det?? Har alltid hørt at dette liksom skal være et type skjellsord for tatere, men kan da ikke si at jeg har funnet noe som skulle hentyde til at de er av taterslekt (bare husmenn som flyttet mye på seg). Selv om vi alle, og de før oss, er veldig mørke, så er det altså ingenting som tyder på det... Kan noen hjelpe meg? Dette var i Trøgstad i Østfold. Takk fra Ingjerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Eg kjenner ikkje ordet, men dersom dette er, som du seier, eit skjellsord (for tater) trur eg at eg kjenner mekanikken... Kanskje har "gamlemor" vore misfornøgd med denne alliansen? Husmannsfolk var så visst ikkje alltid godt nok for dei av høgare (og meir bufast) slekt. Då ville det vere naturleg å leite fram alle negative eigenskapar med familien, og dersom dei då var mørke i håret, tykkjer eg karakteristikken ligg nær! Eg har faktisk høyrt noko liknande her, om ein litt spesiell familie med mørkare farge enn vanleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.