Gå til innhold
Arkivverket

[#2871] Thorwald Soma 1850 - 1923 Utvandret til Iowa 1880


Gjest Rune Soma
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Soma

En amerikansk slektning av (Lauritz) Thorwald Soma har tatt kontakt for å finne ut hvor han opprinnelig kom fra. Vi vet: Født 14.nov. 1850. Faren het antakelig Christian, moren Della (?). Emigrerte i 1880. Kom først til Chicago seinere bosatt i Taylor County, Iowa. Soma-navnet er jo fra Høyland/Rogaland, men jeg har ikke funnet han i bygdeboka for Høyland. Har også forsøkt å bruke fantasien på 1865-tellinga - uten treff. Noen som har gode ideer?Vennlig hilsen Rune Soma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jon Anjer

Nei, han finnes ikke i bygdeboka for Høyland!Lauritz Peder Thorvald Some ble i følge mine notater født 14.11.1851 i Stavanger (jeg må sjekke året, her er det uoverensstemmelse med etterlysningen). Han var sønn av skipper Christian Some, døpt 20.3.1814 i Stavanger, død 24.6.1890; og Berte Taletta Guttormsdtr. Figgve, f. 1814 i Høyland, død 10.2.1878 i Stavanger. Christian og Berte Taletta giftet seg 6.5.1836 i Stavanger. Jeg vet om 7 søsken til Torvald Some.Jeg stammer fra Christian Somes bror Torger Some, som også var skipper, og bodde i Stavanger. Familien kom tidligere ganske riktig fra Soma i Høyland: Christian Somes farfar Claus Olsen Some, skomaker i Stavanger, var født på Soma. Jeg har flere opplysninger, men vil svært gjerne komme i direkte kontakt med den som spør.Min e-post-adresse er jon.anjer@jbi.hioslo.noHilsen fra Jon Anjer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.