Gå til innhold
Arkivverket

[#2874] Johannes Helgesen født 1807 i Buskerud


Gjest Diis Bøhn (diis.irene.bohn@nrk.no)
 Del

Recommended Posts

Gjest Diis Bøhn (diis.irene.bohn@nrk.no)

Min forfar Johannes Helgesen ble født i 1807 trolig i Buskerud ettersom han senere etablerte seg på Modum (Blaafarveværket). Vi mangler informasjon om fødselssted og foreldre. Er det noen andre som har vært borti ham og vet mer om akkurat disse opplysningene. Informasjon om hans liv senere har vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei!Ville forundre meg om du ikke hadde aner fra Hallingdal. Jeg tenker på ditt fornavn.Det er utgitt et par interessante bøker fra området rundt Blaafarvevrket. 1. Folk og boplasser i Vestre Sponefjerdingen , 2. Boplassene på Skuterudåsen.Begge er skrevet av Leif Hellerud fra Spone.Jeg har dem ikke hjemme, men har lest med interessse av hva Hellerud har kommet over av informasjon.Han guidet meg en sommerdag (1998) i området ved Blåfargeverket, hvor jeg fikk se boplassen til en av mine forfedre, som bodde der fra ca. 1780 - 1814).Lykke til!mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Diis Bøhn

Tusen takk, Tormod, for alle dine tips, men jeg var hos Hellerud i fjor sommer, og har bøkene hans. Han guidet også oss. Nå har en venn av meg hjulpet til, og fant Johannes i kirkeboka for Kongsberg 1807 - så nå vet jeg hvem moren og faren er. Og de opplysningene fikk vi bekreftet i kirkeboka for Modum 1822 (Johannes konfirmasjon) - så nå er en bit til på plass i puslespillet.Det stemmer - Diis - navnet kommer fra min slekt i Gol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.