Gå til innhold
Arkivverket

[#2877] Ildrid Olsdt. Halgunset


Gjest Rune Folkvord
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Folkvord

Jeg har forgjeves forsøkt å finne ovennevnte Ildrid, men uten å lykkes hittil. Det jeg vet om henne er følgende: Hun ble gift i Rindal i Møre & Romsdal i 1814 med Fredrik Johanson Møkkelgard,(Fra Nestua). Han var født 1785 samme sted, av foreldre Johan Fredrikson Møkkelgard, født 1756, død 1805 og hustru Marit Kristoffersdt. Storløkken, født 1761 i Rindal.Fredrik og Ildrid hadde barna Johan, født 1813 og Ola født 1814.Som nevnt, jeg har forsøkt alle de muligheter jeg kan tenke meg her og nå, så spørsmålet er: Kan noen gi meg et tips for å finne Ildrid ?I Bygdebok for Rindal er hun oppført som Ildrid Olsdt. Halgunset om dette kan være til hjelp.Jeg venter i spenning på "grønt lys" fra en eller annen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Et eller annet sted må man jo starte - så ettersom Halgunset (Ildri bodde ikke der i 1801) ligger i Surnadal, sjekket jeg hvor mange Ildri Olsdtr., ugifte i "passende" alder som ellers fantes i Surnadal i 1801: Det var 5 stk: ...Polden (15), ..Røv (14), ...Sande (7), ... Pederlie (22) og ... Haagenli().Det er ihvertfall et utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Hei Kjell, takk for interessen !!Jeg takker for bidraget, men disse du nevner er "sjekket ut". Jeg glemte vel å si at Rindal var endel av Surendal i 1801.Min "mistanke" er at Ildrid muligens var enke på Halgunset, eller et eventuelt et "uekte" barn ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Ålbu

Jeg tror ikke Ildri Olsdotter er født/døpt i Rindal. Som du muligens er klar over så giftet Fredrik Johansen seg opp igjen og kjøpte Utigard på Trønsdal. I den nye bygdaboka for Rindal står det at Ildri trolig var frå Austistua på Halgunset. Eieren der fra 1787 var Ola Jonson Wold f. 1729 fra Meldal, og fra 1797 var det Ola Olson Reitås f. 1759 fra Rennebu. Jeg kan ikke se at Rennebu er med på 1801 tellingen, men muligens kan en av disse Ola'ene være far hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Ved Løkken Verk var det i 1801 en ertzscheider som het Ole Andersen. Han hadde en datter som het Ildrid og som var født ca. 1792. Kanskje Ole ble lei av slitet på kobberverket og flyttet til Rindal? Det er ikke mer enn et par mil fra Løkken til Rindal.Du finner familien på Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Rune Folkvord

Hei Knut! Mange takk for tipset!!Etter å ha sjekket videre viser det seg at denne Ildrid du "foreslår" var den riktige.Det viste seg at familien, som du antydet, flyttet til Rindal hvor de tok over en plass under gården Halgunset i 1814. Jeg har fått dokumentert dødsdato for hele familien i Rindal.Ellers takker jeg for de innspillene jeg fikk, det er virkelig hyggelig å konstatere at det er mange "der ute" som har lyst til å hjelpe andre som står fst i sin søken!Til slutt vil jeg nevne at jeg har mye dokumenterte opplysninger og slekter i Rindal i Møre & Romsdal, og i Aust og Vest Agder tilbake til 1500-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.