Gå til innhold
Arkivverket

[#2881] Bergithe Petrikke Nielsdatter, Bergen?? født ca 18


Gjest Lene Westerås
 Del

Recommended Posts

Gjest Lene Westerås

Kan noen hjelpe meg med opphavet og fødested/år til Bergithe Petrikke Nielsdatter. Hun giftet seg 22 oktober 1822 i nykirken i Bergen med Frantz Henrich Sem. Jeg har klart å følge henne etter denne dato i kirkebøkene og folketellingene. Men jeg klarer ikke å finne ut hvor og når hun er født. Hun står ikke i digitalarkivets materiale, heller ikke i kirkebøker over Bergensområdene. Heller ikke har jeg funnet henne i folketellingen 1801. Det nærmeste jeg har kommet er en Bergitta født 3 nov 1799 i Bergen (KK), men hvis hun kalte seg Petrikke til mellomnavn alltid senere, må hun vel være døpt Petrikke også? Takknemlig for alt av svar.Lene W.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Ved vielsen: Lenke er fødested oppgitt til 16-161 som burde være en adresse i Bergen, men den er ikke i bruk i FT og dåp/død. Det enkleste er vel om du kan få gjort et oppslag i kirkeboken for vielsen.Hva med FT 1815 for Bergen? Der ser ut for å være to aktuelle; den ene som du har funnet fra 1799 og en fosterdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Bergitte Nielsdatter, født i 1799 (far: forpakter Niels Rasmussen), + hele familien, finner du ihvertfall under 1122 Bergen Landdistrikt i FT 1801.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

NB! I "Døypte i Bergen 1668-1815" står det en tilføyelse/merknad ("daøad"=død?) på innføringen for den Bergitte Nielsdatter som er nevnt ovenfor. Hun er ihvertfall i live i 1801, men ettersom tilføyelsen ikke er datert (?), kan det være vanskelig å si om når den er skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Westerås

Takk for interessen.Joda, jeg har sjekket se originale kirkebøker ng både bryllup og dåp. Jeg har også funnet en Bergitta i kirkeboken hvis far er Niels Rasmussen og mor Anne Jensdatter. Men problemet er at hun alltid i kirkebøker på noen av sine barn kaller seg Bergitte PETRIKKE, hun burde jo sannsynligvis være døpt dette også da. Jeg har letet i de originale kirkebøkene etter henne rundt Bergensområdet, men begynner å tro at hun er fra en helt annen plass.Lene W.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Ikke alltid - ved dåpen i 1824 av det første av sine 5 barn bruker hun ikke mellomnavn.Adressen som er brukt ved vielsen kan likevel være et viktig spor. På 10-161 bor det en Niels Rasmussen i FT 1801 Lenke En feilregistrering fra 10-161 til 16-161 er meget mulig, slik at dette kan være koblingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Westerås

Niels Rasmussen og Anne Jensdatter bor i Sandvigen 2. rode i nr 52 i FT 1801. De får en datter 3 nov 1799 og som døpes 10 nov til Bergitta. Uavhengig av hvor mange ganger Bergitte Petrikke brukte sitt mellomnavn Petrikke ved sine syv barns døpelser, må man vel kunne fastslå at hennes døpenavn er Bergitte Petrikke. Det er ingen navn blandt fadderne til Bergitte Petrikkes barn som heter Nils Rasmussen eller Anne Jensdatter (uten at dette trenger å bety noe), der er en Nils Nilsen og en Mads Rasmussen av navn som kunne tilkobles. Hvis BPN`s mor heter Anne er det jo også merkelig t ingen av hennes 3 døtre har hennes navn, de heter Edel Mathea, Frantzine Aletta og Severine Martine.Lene W.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Min konklusjon ville være at BN 1799 ikke er den du søker. Alderen på 20å6m ved vielse i okt 1820 peker jo også på fødsel i april 1800. Vi må vel kunne anta at en alder med mnd er mer nøyaktig enn om det bare sto 20å?Min hypotese ville være at Niels på 10-161 er faren og at datteren blir døpt/satt bort på hjemplassen. Om det er hun samme som senere er fosterdatter ... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cecilie Skauge Knoph

Statsarkivet i Bergen har et register over konfirmanter i Korskirken perioden 1737-1832. Registeret viser at en Bergitte Petriche Nilsdatter 16 1/4 år ble konfirmert i 1816. Det er opplyst at hun var født i Borgens Præstegjeld og at hun var hos Skomagermester Jon Næss. Cecilie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Lillian Vedahl

Jeg leter etter anene til min tippoldemor Cristiane Jocumine Pedersdatter, født i oktober 1840 i Bergen. Moren het Pernille Gullaksdatter f. ca. 1805 i Bergen, men hva hennes foreldre het eller hvor de kom fra vet jeg ikke. Faren het Peter Jerseng Papirmøllen, men ellers vet jeg ikke noe mer om han. Er det noen som kjenner til anene til dete paret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Westerås

Tusen takk til Tor og Cecilie! Nå når jeg vet hvor Bergithe er døpt (forhåpentligvis) skal jeg så snart som mulig sjekke dette i dåpsboken. Jeg har faktisk letet etter henne ganske lenge, så dette blir et helt lite gjennombrudd.Lene W.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Westerås

Det skulle vise seg at dette ikke var så enkelt allikevel. Jeg sjekket opp dåpsboken for Borgund i Møre og Romsdal, samt for Lærdal(Borgund kirke), men kunne ikke finne BPN. Jeg går ut fra at jeg nå bare må lete på steder nær disse og håpe på lykken...Lene W.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.