Gå til innhold
Arkivverket

[#2885] Slekten Telleman


Gjest Tor Håkon Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Håkon Moen

En av mine aner hadde navnet Mogens Pedersen Telleman. Han var prest i Hadsel. Han døde 1664 i Hadsel.Jeg har notert følgende barn: · Berete Mogensdtr Tellemann · Sophie Mogensdtr Tellemann · Gjertrud Mogensdtr TellemannEr det noen som kjenner til slekten Telleman og hvor den kommer fra?Med Hilsen Tor Håkon Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sofie Simonsen

Jeg vet ikke hvor Mogens Pedersen Tillemann ble født, men faren hans skulle være Petrus Laurentil Tillemand. Mogens P Tillemann var gift 3 ganger, barn i to av dem. Sen meg en e-post dersom du ønsker mer utfyllende opplysninger. anne-simonsen@c2i.net mvh anne sofie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Iflg. "Lofotens og Vesterålens historie" Bd. II, er en usikker på hvem foreldrene hans er, men en antar at det er hans forgjenger i prestekallet i Hadsel, Hr. Peder Lauritssøn og kona Gunhild som er foreldrene. I hvert fall ble Hr. Peders jorde- gods delt mellom Hr. Mogens og Gunhild i 1624. To år etter eide Hr. Mogens alt. Peder Laurtitssøn er kanske den norske utg. av Petrus Laurentil som Anne Sofie nevner. M. P. Tillemann er forøvrig en av mine forfedre gjennom dattera Gjertrud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Håkon Bjugn

En Petrus Laurentii (ikke Laurentil)Tillemand død 1618 og Magnus Petri Tillemand obiit 1664 var begge sogneprester i Hadsel. En Mogens Jensen Telemand - Sand, og Anne Andersdatter fra Strønstad ble gift i 1758. Han var gårdbruker på Sand og klokker ved Sand kapellkirke fra 1783 til 1810 da Kapellet ble "demalert" dvs. nedlagt. Alt ifølge M.J: "Kulturhistoreiske streiflys over det gamle Hadsel" i Vesterålens avis for 16.04.1940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Går det an å henge seg på denne anmodning om en kopi? Stor glede i stua ville det helt sikkert bli om dette kunne la seg gjøre!MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Håkon Bjugn

Artikkelen fant jeg som et gammelt samenkrøllet avisutklipp. Den var en del av en artikkelserie, og var avskrift av et skrift fra 1690 som ble funnet på Hadsel prestegård, såvidt jeg husker. Jeg skal se om jeg får skrevet/scannet dette av. Tror jeg vil legge stoffet ut på heimesida mi. Det vil ta tid! Send en forespørsel til ohbjugn@online.no merket"Avisartikkel- Tillemann)så skal jeg gjøre mitt beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.