Gå til innhold
Arkivverket

[#2888] Hexum


Gjest Ingjerd van Bruggen. Askim
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingjerd van Bruggen. Askim

Dette er svar til Kjell Hamberg, som spør meg om hvordan jeg kom inn på Hexum. Jeg er ikke, så lang jeg kan se, i slekt med Hexum. Min interesse for Hexum-ene er på grunnlag av følgende: I hønehuset på gården der min Bestefar vokste opp (Aslaksby i Båstad (Trøgstad)), står det en gammel Amerika-kiste. Den har stått der omtrent siden min bestefar ble født i 1923, og er naturlig nok veldig nedslitt og gammel. På denne kisten står altså: "Anton Andersen Hexsum, Menomonie Vis., U.S. of Amerika". Jeg vet nå omtrent alt om denne mannen, men ikke hvorfor kisten står på Aslaksby. Han er født 17. mai 1854 og er sønn av Anders Paulsen og Elene Thomasdatter. Han reiste til Amerika i 1883, sammen med flere andre fra Toten-området. Deriblant hun som siden ble hans kone; Olava Andersen. Jeg har et par slektninger som har vært i Amerika og kommet tilbake til Norge igjen etter kort tid. Det er mulig at noen av de har hatt kisten med seg. Jeg vet ikke...... Med vennlig hilsen Ingjerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

I tillegg til finne ut av mine egne aner, forsøker jeg også å hjelpe mine slektninger i USA. Og da kommer gården Hexum inn i bildet. Takk skal du ha uansett!Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.