Gå til innhold
Arkivverket

[#2892] Knutsen fra Laksevåg


Gjest Stig-L Samuelson
 Del

Recommended Posts

Gjest Stig-L Samuelson

Jeg vil vite hvem disse personene (som var oppvokst i Laksevåg) eventuelt giftet seg og etterkommere (de er søstre av min oldefar David Andreas Knutsen) som også er skrevet Knudsen: 1. Synnøve Karina Knutsen f. 26/2 1868 Etter søk i DA 1900-tellingen er det Synneve (gift) Jansen som er det nærmeste jeg tror er henne, i følge tellingen i 1891 bor hun i Torvallmenningen 26 i Bergen. 2. Vilhelmine Martine Knutsen f. 10/1 1872 I følge 1891-tellingen bor hun på Kong Oscarsgate i Bergen. 3. Berntine Karine Knutsen f. 19/11 1873. Jeg har ikke funnet spor etter henne i noen tellinger jeg har sjekket.Kan noen hjelpe meg med disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Laksevåg fall mellom to stolar. Før 1875 var det ein del av Askøy sokn, sidan eige. Samstundes var Laksevåg nær knytt til Årstad (i alle høve dei indre delar mot Viken). Om du ikkje finn dei det gjeld vigde i Bergen, må du drøye litt. Vigde og døde i Laksevåg er nemleg under dataregistrering. Førebels er registreringa av vigde komen til omlag 1893. Men det er ikkje mogeleg i dag å finne fram i det registeret utan med eksakt søk på førenamn eller etternamn, slik presten førte det i bok. Sidan dette registeret ligg her hjå meg, har eg søkt på dei namna du gav opp, men finn ingen av dei. Det er dermed ikkje sagt at dei ikkje er der; det kan ha med skrivemåte å gjere. Eg vonar at vigde i Laksevåg fram til 1911, i alle høve, blir ferdig innan sumaren. Men eg kan ikkje love noko no. Eg kan derimot love deg at eg skal vere på vakt og melde frå om eg finn nokon av dei du nemnde når eg held fram registreringa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Eva Kalmér Savjord

I Laksevåg finner jeg min oldemors søster som død. 1089-nr19-dødsdato 30.05-Begr. 05.06- Anna Olsen Hjelmeland ug.tjenestepike-født 29/9-1886- Fødested Holmedal-Bopel Nygårdsvik - død 1919. Jeg lurer på om det hun kan ha fått noen barn født i Laksevåg før hun døde? Noen som kan hjelpe meg å finne et spor videre? Takknemlig for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dødsmeldingen forteller dessverre bare at Anna Olsdatter Hjelmeland var død 30. mai 1919, og at hun hadde 'Intet efterlatt', og dermed brydde man seg heller ikke om å fortelle hvem som var arvinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Kalmér Savjord

Takk for svar. Har et spørsmål til.Dersom Anna Olsdatter Hjelmeland har fått barn, må hun ha fått dem i tiden 1910 -1919.Hvor langt frem kan man få innsyn i arkivet for fødte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.