Gå til innhold
Arkivverket

[#2896] Vet noen opprinnelsen til disse etternavnene???


Gjest Gurli Holte Heimsbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Gurli Holte Heimsbakk

Heisann! Har funnet en del aner med disse etternavnene og lurer på om noen vet opprinnelsen til disse??? Alle mine aner er fra Bergen og omegn:Mourits, Hardt/Hart, Geise/Gise, Wonsch/Wønsch, Steen, Flech, Theting.MVH, Gurli:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo. Sjekket registeret for borgerskap i Bergen 1600-1751 og fant følgende. Det kommer litt hulter til bultert p.g.a rubrikker o.l. Du kan jo også sjekke koppskatt i Bergen 1783 og 89 . Der er det vel noen som dukker opp. Håper dette er til hjelp. Hilsen Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Marten Mourits Bremen stift 2907 1680 Arpmus Hartt ved Bremen 1618 David Gise høker Rostock anviste Jochum Frederich Gerdes attest af 1 juli 1743 om god opførsel og forhold i hans tjeneste 2307 1743 Hanss Steen Reinfeldt 609 1622 6224 Jacob Steen mestergullsmed Bergen 807 1723 6592 Jan Benjamin Steen farer og bruger lidet kjøbmandskab Bergen 2209 1733 7098 Michel Steen brygger Bergen samme frihed 1303 1742 Wilhelm Teting kjøbmand Bergen akkord. anf. frihed, men tilholdt at anskaffe sig kjøbmandsbog 912 1738 Jacob Flech bordklamper Orkenøene 16.09 1672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo igjen!Søkte litt i koppskatt for Bergen 1683 og fant følgende: koppskatt Bergen 1683 Jacob Flech bordklamper 4 m 4 653 Brynnild Mathiasd. 4 f 4 654 Gurj Flech* j d. 4 f 4 Michel Hansen 3 m 16 3429 Catharine Vunsch 3 f 16 3430 Dirich Michelsen* 4 børn 3 m 16 3431 Maren Michelsd.* 4 børn 3 f 16 3432 Mette Michelsd.* 4 børn 3 f 16 3433 Anne Catharine Michelsd.* 4 børn 3 f 16 Kanskje du kan bruke noe av dette? Lykke til videre. Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Greta!Takker så mye for søk du har gjordt for meg, alle disse tall og bokstaver mellom navnene, hva betyr de??? Jeg er ikke kjent med disse skatte kildene...MVH, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaare Bye

Hart...A english name, from Southeren England and CanadaHave several friends with this name here in Utahtrywww.familysearch.organchestry.comKaare Bye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svein rindedal

hallo du vil finne mye stoff om fam hart i "bergens historiske forenings skrifter" nr.93/94 utg.1999. hart-navnet ser ut til ut komme fra jan jansen og margrete pedersdtr`s barn ,døpt i korskirken i bergen fra 1706 og utover.jan jansen ser ut til å være sønn av repslageren jens bendixen. det er en slags slektskrets av familiene jæger,hart,giese,bockholdt,wønsch,mourits rundt år 1700, med tilhold i omegn rundt bergen,fana og sandviken spesielt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen en stor takk for respons, hvor får man tak i dette skriftet??? Jeg kjenner igjen alle de navnene du never opp her Svein, Dit hen jeg hadde kommet var Henrich Janson Hardt d.f.1756 gift med Guri Wønsch, datteren Rackel ble gift Steen, deres datter igjen ble gift med Jacob Geise som hadde ei farmor med navnet Mourits. Så her er det linker overalt:)GHH:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo.Tallene som begynner på 3tusen er personnummer. Jeg fikk ikke slettet dem da jeg kopierte. De andre tallene er datoer for når de fikk borgerskap. Dersom du går inn på kategorien "Andre" som de finner ved siden av emigranter nederst på skjermen, så vil du finne borgerskap i Bergen 1600 til 1751 blant mye annet. Der ser du det mye tydeligere i rubrikker hvis du for eksempel søker på et av etternavnene på listen du fikk. Lykke til. Det ser ut som du kan mye ut av disse etternavnene etter responsen å dømme. Jeg har en del skrifter fra Bergen historiske forening, så bare spør hvis det er noe du vil ha slått opp, og jeg har det spesiell nummeret. Hilsen Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Greta!Ja slik respons hadde jeg aldri ventet meg, men det er jo kjempeflott!! Er interrisert i det som måtte stå i disse skriftene:) Jeg vil ikke beslaglegge hele din fritid her da så ta det du måtte føle å gi:)MVH, Gurli heimsbak@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.