Gå til innhold
Arkivverket

[#2900] Cort Nedermann, f. ca. 1730 Bergen?


Gjest Pål W. Martinussen
 Del

Recommended Posts

Gjest Pål W. Martinussen

Jeg har forgjeves forsøkt å finne overnevnete Cort Nedermann døpt i Bergen. Han var en skreddersvenn som kom til Bø i Vesterålen med jekta "Ørnen" av Føre, Bø før 1755. I 1755 ble han gift med Elisabet Berete Enoksdtr. Ringkjøb, Føre, Bø i V. Jeg har gått igjennom døpte i Bergen 1720 til 1735, navn for navn uten å finne ham. Det eneste jeg har funnet er: En Cort Nædermann, overkornmaaler fra Bremen, Tyskland løste borgerbr. i Bergen 01.04.1728. En Johan Neddermann døpte en datter, Birthe Marie, 27.06.1734 i Nykirken, Bergen. Er det noen som vet noe om denne mannen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svein rindedal

cordt nedderman i vesterålen i 1755 er vel identisk med cordt nedderman døpt 1733 i domkirken bergen som sønn av magnus olsen og christense rasmusdtr.christenses søster kirsten rasmusdtr x1723 i korskirken i bergen med enkemann cordt nedderman,x1 1705korskirken. jan henrik nedderman som døpte barn i nykirken var av 1.ekteskap,døpt 1708korskirken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen

Jeg er også på jakt etter "sikre" opplysninger om Cort Nedermand. Jeg fant ham i listen over døpte i Bergen for en tid tilbake. Hans foreldre; Magnus Olsen og Christence Rasmusd, ble gift i Bergen 30/7-1730. Jeg lurer på hvordan navnet har "oppstått", for første gang jeg så det, slo det meg at han måtte ha tysk eller nederlandsk opprinnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Takker for all hjelp. Jeg hadde helt oversett at han var døpt Cort Nedermand og brukte Nedermand som etternavn istedenfor Magnussen. For å være sikker på at det er rett mann, er det noen som vet om det finnes en oversikt over håndverkere i Bergen på denne tiden? Han var jo skreddersvenn.Mvh. Pål W. Martinussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Johansen

For å gjøre forvirringa total så kan jeg opplyse følgende: Cort Nederman, født ABT 1726 Malnes, Bø, Nordland. Gift med Lisabeth Enochsdatter 28 Jul 1755. Kilde: FamilySearch, film no 1760783. Dette mener jeg må være feil. Synspunkter? mvh Inge Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Håkon Bjugn

Vi har vel ikke andre holdepunkter for hans fødselsår enn at at det i kirkeboka står at han var 40 år da han døde i 1770. I følge Robertsen-Strømme ble han trolovet i Bø kirke 8.mars 1755 og gift 7de trinitatiesøndag samme år, hvilket skulle bli 13. juli 1755. (Jeg har ikke studert kirkeboka for Bø for perioden 1741-1769, dermed kan jeg ikke i dag si om alderen hans står oppgitt ved giftemålet)I følge R-S var visst Cort litt av en skøyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
Gjest Arnfrid Mæland

denne er vel løst for lengst, siden vi nå har langt flere kilder enn for syv år siden.Cort Nedermann f 1733 hadde Cort Nedermann som fadder, derav navnet;LenkeCorts 2. hustru, Kirsten Rasmusdatter, var nok søster av lille Corts mor, Christense Rasmusdtr. Med andre ord, lille Cort ble oppkalt etter sin onkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.