Gå til innhold
Arkivverket

[#2901] J.H.Wolmer gift med Birthe Jensdatter Bergen 1772


Gjest Odd Brede
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Brede

Kjenner noen anene til Johan (Jan) Henrik Wolmer - født ca 1743-45 i Bergen? Han ble gift flere ganger, og av yrke var han angelmaker. 27.9.1772 ble han gift med Birthe Jensdatter. Hun druknet seg i 1774 og ble begravet i Bergen 26.3.1774 - alder oppgitt til 30 år (født ca. 1744)Kjenner noen anene hennes ?Takknemlig for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Odd Brede

Jeg prøver meg på nytt - er det ingen der ute som kjenner Wolmerfamilien. Er det Rudolf som er far til Johan (Jan) Henrik? Hilsen Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Hvis du går inn på kjeldetype - kirkebøker over døpte og viede Bergen så vil du finne han. Iflg dette fikk han en datter med Birthe Jensdatter døpt 1 desember 1773. Han står oppført med 2 senere ekteskap, kone (2) Marthe Sophie og kone (3) Oline. Hans far er Rudolph Wolmer og hans mor Barbara Olsdatter. Han står oppført som både Jan Henrich og Johan Henrich Wolmer, men det er samme person helt klart. Hans yrke stemmer. Slik dette skal tolkes sammen med det du vet, er han helt klart den rette person. Du kan følge Rudolph og Barbara bakover så sant de også er født i Bergen. Lykke til. mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her på Digitalarkivet finner jeg følgende:Johan Henrich Wolmer døpt 20.06.1744 i Domkirken i Bergen.Foreldre vagtmand Rudolp Wolmer og Barbara Olsdatter.De giftet seg 15.11.1739 i Korskirken.Rudolp var da enkemann.Han ble gravlagt i StJ. 08.06.1763.Johan Henrich giftet seg 27.09.1772 med Birthe Jensdatter og på nytt 02.11.1774 med Marthe Larsdatter.Han giftet seg for tredje gang 04.12.1798 med Olina Dahl.Alle ekteskapene ble inngått i Domkirken.I 1801 tellingen i Bergen finner du familien.Olina er 29 år.Hans datter Martha på 16 år og felles datter Janiche på 1 år bor sammen med dem.Johan Henrich døde 14.11 og ble gravlagt i Stj. 21.11.1811. Forøvrig gjør jeg oppmerksom på at ennå en Johan Henrich Wolmer giftet seg 14.02.1776 i Korskirken med Marthe Sophia Isachsdatter.Han var ungkar og skomakersvend og hun provisor pige.Her er nok noe feil vedr. navn.For 04.07.1790 giftet enkemann og skomaker Jan Henr. Wolmer seg i Domkirken i Bergen med Karen Andersdatter. Mvh.Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.