Gå til innhold
Arkivverket

[#2906] Hans Adam Waldemar Fremming, Gloppen


Gjest Sølvi Lerfald
 Del

Recommended Posts

Gjest Sølvi Lerfald

29. november 1747 blir Hans Adam Waldemar Fremming døpt i Gloppen. Han er født utenfor ekteskap. Foreldrene er Waldemar Henrik Fremming og Elsebe Adelus Wittrup. De gifter seg senere hver på sin kant. Han med Marie Elisabeth Selmer og hun med Hans Gundersen Reindahl.Jeg har forsøkt å finne ut hvor Hans Adam tok veien. Har ikke funnet ham i det utdraget av kirkebøker jeg har fått tak i. Finner ham heller ikke i FT 1801. Er det noen som har opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Lerfald

Jeg har gått gjennom Thomles utdrag av Gloppens kirkebøker for perioden 1686 - 1784, (i "Norsk tidsskrift for genealogi, personalhistorie, biografi og literærhistorie", bind 2). Wittrupfamilien er rikt representert i dette utdraget, både mht. fødsler, giftemål og dødsfall. Litt mindre om konfirmasjoner, riktignok. Jeg har ikke hatt anledning til å gå gjennom kirkebøkene forøvrig. Tok sjansen på at noen av dere kanskje visste noe om Hans Adam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Eit besøk på biblioteket i morgon kan kanskje gje resultat, då alle dei gamle kyrkjebøkene for Gloppen er der i avskrift. Eg skal sjå om eg finn han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Dessverre, ingen Hans Adam her. Han er ikkje i konfirmantlistene (t.o.m.1767) eller dødslistene i same tidsrom (ei side frå hausten 1750 manglar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Lerfald

Jeg setter veldig stor pris på at du prøvde å finne ham for meg. Det ser ut til at Hans Adam vil forbli et mysterium. Ettersom han ikke er å finne i 1801-tellingen, regner jeg med at han enten er død eller er flyttet utenlands. Men hvor og hvordan .....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Lerfald

Elsebe Adelus er født i Gloppen i 1718 (døpt 5. juni). Hun er datter av lensmann og gjestgiver Peder Baltzersen Wittrup og Catharina Margrethe Celius. Elsebe hadde 6 søsken, alle født i Gloppen. Jeg er i ferd med å sette opp et slektsoppsett med utgangspunkt i Catharina Margrethe Celius` far, fogd i Sunnfjord Hans David Celius og hans hustru Elsebe Larsdatter Witmann (født Wilchen, hun tok Witmann-navnet etter sin stefar). Jeg vet det er en stor oppgave, men det er gøy. Det er bl.a. interessant å se hvordan borgerskapet holdt sammen gjennom giftemål.Det er fortsatt mange løse tråder blant etterkommerne i Gloppen. Dersom du er interessert i ytterligere opplysninger, kan du ta kontakt gjennom e-mailadressen min: groler@online.noJeg har forresten akkurat funnet ut at Elsebe Adelus giftet seg 14. april 1750 i Slottskirken, Akershus, med Reindahl. De bosatte seg senere i Stavern. Hans Adam fulgte trolig sin mor ettersom du ikke fant opplysninger om ham i kirkebøkene for Gloppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.