Gå til innhold
Arkivverket

[#2908] Kjøpmand Amble i Bergen


Gjest Øyvind Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Jørgensen

Jeg har fått en forespørsel fra Danmark, er det noen som kan hjelpe min vennine fra Danmark. Hun skriver følgende: Jeg har en Peder Jensen Amble født før 1698, købmand i Bergen. Jeg mener han skulle være fra Sogn gift med Christina Nagel, vist også en slægt fra Sogn. Jeg kender meget lidt til dem. Ved du hvor jeg kan finde noget om disse slægter, da du nævner Amble navnet.Venlig hilsen Ingrid B. NielsenDet har vært mange som har fått god hjelp her før så derfor håper jeg.Hilsen Øyvind Jørgensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Holck

Jeg har funnet følgende i Digitalarkivet - kanskje det kan være til hjelp:Peder Jensen Amle får borgerskap i Bergen 212 1720. ("Bruger et lidet kjøbmandskab"). Fødested er Sogn. I Manntallet 1701 fins det en Peder Jensen, 19 år som opps. på Amble gård (i Kaupanger, Sogndal (?), jfr. Matrikkelen 1838). Han ser altså ut til å være født ca. 1682. Peder Jenssøn Amble døper flere barn i Nykirken i perioden 1718 - 1727. Mor er Chirsten/Kirsten Nagel. Det er : Øllegaard døpt Des 21 1718 Bernt døpt Nov 28 1721 Samuel døpt Aug 05 1723 Birgitte døpt Okt 19 1725 Lauritz Nageldøpt Feb 02 1727Mai 22 1728 begraves Peder Jensen Amles barn (ikke navngitt)(Nykirken) Jan 10 1729 begraves Peder Jensen Amles kone (ikke navngitt)(Nykirken) Aug 15 1731 begraves Peder Jensen Amles barn (ikke navngitt)(Nykirken)Apr. 15 1763 begraves Peder Jonsen Amle fra KK (Angitt alder: 83 år gammel)Står angitt å være "hos sin svoger Nicolay Jæger i Sandvigen" (antagelig svigersønn): Nicolay Casper Jæger og Øllegaard Amble ble viet 24. jan 1747 i NK.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Denne Peder Jensen (Klingenberg) AMBLE var sønn av Jens Pedersen KLINGENBERG (ca.1651-1693) og Maren Christensdatter LYSTRUP. Det står mer om disse familiene i: Henning Sollied: "Gamle ætter i Sogn", artikkel i NST I, s. 193 - 233.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Even Stormoen

Peder Jensen Ambles datter Øllega(a)rd Amble ble gift inn i Jæger slekten. Har opplysninger om etterkommere hvis interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Jørgensen

Hei Even !Min venninde i Danmark er svært interessert i å komme i kontakt med deg. Send meg en E-post så skal jeg videreformidle.Hilsen Øyvind oyvindjo@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.