Gå til innhold
Arkivverket

[#2915] Anders Søderlund født i Varmland i sverige ca 1850


Gjest Even Lerseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Even Lerseth

Søker opplysninger om Anders Søderlund, han kom til norge omkring 1870, sammen med 2 brødre og bosatte seg i Orkdal, sør trøndelag. Hans brødre skiftet etternavn når de bosatte seg Orkdal. Jeg er interesert i info om hans søsken og foreldre om noen har opplysninger om disse setter jeg stor pris på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei Even!Sannsynligheten for at noen "jobber" med denne delen av din slekt er vel ikke så stor. Det beste er vel at du bør(må) finne vedkommende innreist i Orkdal og hvor de kom fra i Värmland. Det er forferdelig mange småsteder, kommuner der. Jeg har selv en oldefar som kom fra Värmland i 1883. Svenskene har noe som heter husførhør. Så om du finner frem til stedet hvor de kom fra , kan du komme rimelig kjapt tilbake til begynnelsen av 1700 tallet.Lykke til på ferden!mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei Even. Jeg har selv slekt som kommer fra Wärmland i Sverige, og har fått utrolig mye hjelp av de som jobber på Emigrantregisteret i Karlstad. Tel: 00 46 54 107720. Her er det samlet Husforhörslängder og kirkebøker for hele Wärmland, samt et stort arkiv for emigrasjon (de har bl.a. mye fra svenske kirker i Amerika, for å nevne noe). Det går også å bestille husforhörslängder til ditt lokale bibliotek. Disse längder er et bra sted å begynne, men det er en fordel å vite hvor de kom fra (kommune). Er helt sikker på at du kan få litt hjelp fra de på Emigrantregisteret! Med vennlig hilsen Ingjerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei Ingjerd.Det kunne være spennende å høre hvor du har din slekt ( dine aner) i Wärmland.Jeg har aner fra: Blomskog, Glava, Gunnarskog. Køla og Sillerud.Jeg har sogar norske aner i Sverigee da det var en norsk familie som flyttet fra Norge til Køla på midten av 1600 tallet.Jeg har pussig nok ikke funnet ut hvor han og famnilien kom fra. Men det stod i kirkeboka, da sønnen døde i 1686, som var en av mine aner.Ellers så kjenner jeg til 4 menninger i Charlottenberg,Kile m.fl.Mailadressen min er: tormod.thoresen@nett-tjenester.nomvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lasse Vogt Pettersen

Hallo Even.: Man kan aldri være sikker på denne "bransjen", men kan det være: Anders Magnusson Søderlund,født 27.april 1848 i Bogen,Værmland Døpt 8.mai 1848 i Gunnarskog, Værmland Død 18.mai 1935 i North Liberty,Johnson,Iowa,Usa. Isåfall hans far: Magnus Andersson mor: Marta Mansdotter Han giftet seg dessuten med: Louisa Skogsberg den 17.mai 1879 i Eda,Værmland. Ville vært artig om det var rette personer. Lykke til ! Lasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lasse Vogt  Pettersen

Hallo igjen ! Glemte en viktig ting; dersom personene ovenfor er korrekt, ytterligere opplysninger: Far Magnus: født i Bogen 1822 Mor Marta : født i Bogen 1826 Hustru Louisa : født 9.okt.1854 i Helgebodafors, død 3.juli 1905 i North Liberty. Til orientering, Lasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Even A. Lerseth

Sorry Lasse, det er nok ikke rett person.Denne Anders Søderlund, giftet seg og døde i Orkdal Sør-Trøndelag. Gift med Ingeborg Ingebrigtsdatter, født 1844 i Orkdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Folke Forfang

Anders Søderlund budde på Svorkmo i Orkdal, på ein plass som heiter Kåsa. I folketellinga 1875 er dei ikkje der, i folketellinga 1900 bur Ingeborg Ingebrigtsdtr Søderlund der som enke sammen med familien. Familien er omtalt i "Gardtales i Orkland" side 125: "Ingeborg hadde ein som Johan. Ho vart gift med Anders Søderlund frå Värmland, gild arbeidskar. Bonn: August, Gustav, Ole (reiste til Amerika), Johanna (Trondheim), Anna (typograf)." I folketellinga 1900 er desse av barna med: Gustav med familie, Anna og Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Folke Forfang

Beklager at eg las spørsmålet ditt for dårleg. Men eg trur eg også kan ha opplysningar om brødrene til Anders Søderlund. Samuel og Johannes Petterson kom til Orkdal sammen med ein tredje svenske Carl Carlson ca 1855. Johannes reiste tilbake til Sverige seinare, men Samuel Pettersen og Carl Carlson vart buande. Carl Carlsen veit eg ikkje meire om.Samuel Pettersen var frå garden "Karterud" ved Borås. Han vart gift i 1861 med Gjertrud Eriksdtr. Skjølberg, og hadde forretning først på Svorkmo og så ved Moe Kirke. Han er omtalt i "Gardtales i Orkland" side 266, og årbøkene 1982 og 1983 til Orkdal Historielag.Eg håper ein av desse kan passe inn i sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.