Gå til innhold
Arkivverket

[#2924] Peter Johnsen, Bergen


Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Er det noen som kan hjelpe meg med å finne rette far til Johannes Andreas f. 05 okt 1898 i Bergen på pleiestiftelsen. Han ble satt bort på en gård i Manger i 1899. Det eneste jeg vet er at hans far het Peter Johnsen og var stuert. Jeg har dessverre ikke tilgang til kirkebøkene for Bergen, så jeg kan ikke finne ut om det står noe om fødselsår/bosted ei heller hvem som var oppført som faddere. Moren het Metta Helena Severina Jakobsen f. 1871. Jeg har funnet to Peter Johnsen født i Bergen, en den 21 apr 1871, den andre er født 29 feb 1880. Sistnevnte ville i såfall ha vært bare 18 år gammel og det virker kanskje ungt. Jeg har også undersøkt med Bergen byarkiv vedrørende bidrag, men de fant ikke noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Jeg har sjekket kirkeboken og det står ikke oppgitt verken bopel eller alder på stuert Peter Johnsen, bare ?. Hvordan vet du at Johannes Andreas ble satt bort i 1899? Dersom det er Bergen fattigvesen som har plassert ham som pleiebarn i Manger vil nok svaret på hvem stuert Johnsen er også være å finne i fattigvesenets arkiv, fordi barnefedre skulle være med å dekke utgiftene til barnets oppfostring. Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Marianne: Siden Johannes ble fødd i oktober 1898 så regnet jeg med at han ble satt bort på gården Toskø i Manger i 1899, fordi jeg finner han der i 1900 folketellingen. Jeg finner også Johannes konfirmert i 1913 i Manger, men ikke der heller står det noen flere opplysninger om hans far bortsett fra at han da har valgt å bruke Pedersen som etternavn og ikke Jakobsen som ble brukt i 1900 folketellingen. Ellers så finner jeg også Metta hans mor) i folketellingen for 1900 i Bergen da har hun allerede fått Emma Elida med Emanuel Eriksen (min oldefar). Jeg har nå klart å oppsporet etterkommerne til Johannes (han var min bestefars halvbror) og de er svært interessert i å få vite noe mer om deres farfar Peter Johnsen hvis det er mulig. Hvem kan jeg henvende meg til når det gjelder å finne opplysninger i Bergens fattigvesen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

For det første: stuert Peter Johnsen trenger ikke være fra Bergen, i prinsippet kan han være hvor som helst i fra.For det andre er det sannsynlig at Bergen fattigvesen har hatt en finger med i spillet for å få utplassert Johannes Andreas, men dette kan også ha vært ordnet privat. Å finne opplysninger i arkivet etter Bergens fattigvesen er et tidkrevende og til tider vanskelig arbeide. Du kan imidlertid sende en skriftlig forespørsel til Bergen byarkiv, Allehelgensgt. 5, 5016 BERGEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Jeg har sendt brev til byarkivet, men de sa de ikke fant noe registrert og det ville være for tidkrevende for dem og gå igjennom alle dokumentene. Ligger dette på mikrofilm? Hvis isåfall kan de da lånes ut til bibliotekene? Jeg glemte å spørre deg om det var registrert noen faddere på Johannes Andreas. Du nevner at Peter Johnsen kan komme fra et annet sted enn Bergen. Den tanken har slått meg også, men jeg har gått igjennom hele 1900 folketellingen både her og på RHD og jeg fant bare en person utenom de to i Bergen, en Johan Peter Johnsen som var sjømann og født i 1872 som kunne passe. Så jeg "heller" fortsatt til at det er en av de to Peter som bor i Bergen i 1900 folketellingen. Har også sjekket emigrantlistene. Finnes det noe data registrert over sjømenn i 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Kven har sagt at barnefaren hette Peter Johnsen og var stuert? Jo, barnemora. Men er det dermed sagt at ho snakka sant? Det finst mange døme på det motsette, når det gjeld barn fødd utanfor ekteskap - sjølv om det truleg var mindre av slikt på den tida, enn tidlegare. På heimesida til SAB/Informasjon finn du artikkelen "Til sin barnefader udlagde hun..." Den tek mellom anna opp slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Jeg har sendt brev til byarkivet, men de sa de ikke fant noe registrert og det ville være for tidkrevende for dem og gå igjennom alle dokumentene. Ligger dette på mikrofilm? Hvis isåfall kan de da lånes ut til bibliotekene? Jeg glemte å spørre deg om det var registrert noen faddere på Johannes Andreas. Du nevner at Peter Johnsen kan komme fra et annet sted enn Bergen. Den tanken har slått meg også, men jeg har gått igjennom hele 1900 folketellingen både her og på RHD og jeg fant bare en person utenom de to i Bergen, en Johan Peter Johnsen som var sjømann og født i 1872 som kunne passe. Så jeg "heller" fortsatt til at det er en av de to Peter som bor i Bergen i 1900 folketellingen. Har også sjekket emigrantlistene. Finnes det noe data registrert over sjømenn i 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Hmm, oppdateringsknappen kom visstnok iveien. :-)). Bjørn: Joda, du kan jo ha rett i at mange mødre kunne finne på et fiktivt farsnavn, men i denne sammenhengen så finner jeg det litt tvilsomt. Da trekker jeg inn personlige konklusjoner av hva familiemedlemmer har sagt om min oldemor og også det at Johannes Andreas byttet etternavn i voksen alder, og kanskje ikke minst at han selv valgte å bli styrmann, han reiste mange år i utenriksfart. Mye indikerer at han kanskje hadde noe kontakt med sin far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.