Gå til innhold
Arkivverket

[#2936] Hans Christensen, Langsrud i Høland


Gjest Eva Lillian Vedahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Lillian Vedahl

Er det noen som kjenner til anene til Hans Christensen Langsrud i Høland. Hans er født ca. 1767 og giftet seg med Johanne Olsdatter, Vennemo i 1795 i Løken Kirke i Høland. Johanne var datter av Ole Gulbrandsen, Vennemom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei Eva! Det bor en Petter F. Vennemoe i Oslo, som jeg vet driver med slektsforskning. Kanskje han kan hjelpe deg? Hilsen Ingjerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Lillian Vedahl

Hei Ingjerd. Jeg har hatt kontakt med Petter Vennemo før, men han har ikke forfedrene til Hans Christensen. Ellers har jeg fått mye hjelp av ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Hei igjen, Eva! På bakgrunn av mitt arbeid med bosteds- og slektshistorie for Høland kan jeg opplyse følgende:Soldat Ørjan Olsen ble gift i Høland 1725 med Siri Kristensdatter, født ca. 1694, død på en plass under Søndre Evenby i Hemnes i Høland 1742. Ørjan Olsen døde samme sted 1755, og er da etter oppgitt alder født ca. 1687. (Ørjan nevnes ikke i manntallet 1701 for Høland, ei heller i Aurskog eller Fet.) Familien var husfolk, først på Borgersrud (1728), i 1729 på Bergsjø ødegård, og siden på Søndre Evenby, trolig på plassen Sørli under Søndre Evenby. - Ørjan ble attgift 1744 med Berte Hansdatter, død på Sørli 1762, angivelig 65 år gammel. Ørjan - navnet skrives også Urian - hadde barn i begge ekteskap. En sønn var:Kristian Ørjansen, født på Bergsjø ødegård 1729, død på Haugen under Søndre Evenby i Høland 1776. Han var dragon da han giftet seg i 1757 (og stadig dragon i 1762) med Inger Stensdatter. De bodde som husfolk på Åbekk under Søndre Evenby ennå 1762, men på plassen Bekken under samme gård 1763. Innen 1766 var familien bosatt på Haugen under Nordre Evenby. - Blant flere barn var sønnen Hans Kristensen, født på Bekken 1763 (døpt i Høland 28. juni s.å.), - som jeg har identifisert med mannen som i 1801 bodde på Langsrud under Vennemo og døde samme sted i 1844.Inger Stensdatter (navnet skrives delvis "Svensdatter") giftet seg andre gang i Høland 1777 med Svend Olsen, født på Lund i Hemnes i Høland 1735, død som gårdbruker på Vennemo i Hemnes, Høland 1804.Inger ble født på Haugen under Søndre Evenby 1736, og døde på Vennemo 1802. Hennes foreldre var: Sten Rasmussen, gift i Høland 1726 med Karen Olsdatter. Sten og Karen bodde først (1726-1728) på gården Blakkestad, kanskje som en slags leilendinger, eller som husfolk. Fra senest 1734 bodde nok Sten og Karen på Haugen under Nordre Evenby og var her ennå 1740. I 1742 bodde de på Nordre Naddum som husfolk og i 1745 på Flåtukken på Setskog. Etter 1745 blir Sten og Karen borte fra Høland, ser det ut til (Sten Rasmussen er ikke nevnt i manntallet 1701 for Høland). Jeg vil foreslå å sjekke om de finnes oppført i den slektshistoriske kortkatalog i biblioteket i Rømskog. (Henvend deg til bibliotekaren. Får du positivt tilslag her, mottar jeg svært gjerne en tilbakemelding.) (Familien finnes ikke under Flåtukken i bind 1 av Gunn Cathrine Varder Løwe og Odd Ottesen: "Gårds- og slektshistorie for Høland og Setskog", utgitt i 1999 og omhandlende Setskog i Høland.)Vennlig hilsen Odd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.